Orde reactie bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Orde reactie bepalen

Hallo,

Ik ben bezig de reactie orde (0de, 1ste of 2de ordereactie) naar aanleiding van een proef met een BATCH reactor. Een boer wil graag zijn organisch afval/ overschot gaan omzetten naar biogas. Van dat organisch afval heb ik een monster genomen en die laten vergisten in een batchproef. Vervolgens heb ik op gezette tijdstippen de gasproductie opgenomen. Aan de hand van de verkregen gegevens kan je aan de slag gaan om de echte reactor te gaan dimensioneren. Ik kan (naar mijn mening) een heel eind komen maar net niet ver genoeg. Hieronder mijn probleem:

0 de orde (conetratie tegen de tijd) geeft een mooie rechte lijn. Conclusie; ik heb te maken met een 0 de ordereactie.

1 ste orde (ln concentratie tegen de tijd) geeft een mooie rechte lijn. Conclusie; ik heb te maken met een 1 ste orde reactie.

2 de orde (1/concentratie tegen de tijd) geeft een mooie rechte lijn. Conclusie; ik heb te maken.......

U ziet, hier is een probleem waar deze jongen niet uit komt :D . Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe en heb dus een duwtje in de rug nodig! Even met de neus de goede kant op!

Het bepalen van de reactieorde is belangrijk om de reactiesnelheidsconstante te bepalen. Deze wil ik gebruiken om de echte reactor te gaan dimensioneren. Zonder reactieorde geen constante en dus geen dimensionering.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Orde reactie bepalen

Zonder de concrete dataset valt er weinig zinnigs over te zeggen. Wat heb je precies gemeten? De cumulatieve gasproductie op ieder tijdstip (dus het totaal sinds t=0) of de gasproductie tussen tijdstip t en t-1? Hoe reken je dat om naar een concentratie? Hoeveel spreiding zit er in je datapunten, hoeveel datapunten heb je?

Vragen genoeg dus :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Orde reactie bepalen

Vanaf t=0 heb ik continu de totale productie gemeten.

Met de concentratie moet bedoeld worden het geproduceerde CH4. Dus niet de totale gas productie.

De meting is begonnen zodra ik mijn "afval" in een pot met slib heb gegooid tot het moment dat ik duidelijk een sterf fase zag verschijnen. Dit heb ik gedaan in een pot van 4 liter gevuld met 3.5 liter slib en afval.

Dit heb ik anaeroob gedaan dus heb ik continu stikstof door de pot geblazen om er zeker van te zijn dat het strikt anaeroob gebeurde.

Verder wil ik het type reactie weten aan de hand van de logarimische (groei)fase. Dit is namelijk de fase die men in een reactor graag blijft zien. Een stationairefase heb ik niet echt kunnen waarnemen daar heb ik dus niets aan.

Ik hoop dat iemand er iets mee kan doen! alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Orde reactie bepalen

Ik begrijp nog steeds niet goed wat je nu precies gedaan hebt, en zonder de concrete dataset kan ik alleen maar gokken. Heb je op ieder moment de hoeveelheid methaan die op dat moment geproduceerd werd gemeten, zo ja, hoe dan?

Door meetpunten met veel spreiding zijn altijd curves te fitten. Je komt dan pas achter het goede model door een goede statistische analyse te doen. Ook moet je in je achterhoofd houden dat reacties niet altijd een heeltallige orde moeten hebben, ordes tussen 1 en 2 komen vaak genoeg voor.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer