In de geschiedenis kijken

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

In de geschiedenis kijken

Hallo,

Ik vraag me al langer af of het onderstaande kan, en ik weet niet helemaal zeker of dit het juiste (sub)forum is, maar mijn vraag is:

Stel wij zouden een spiegel naar de zon lanceren, en die spiegel is op de zon aangekomen. Deze spiegel is zo groot dat wij hem vanaf de aarde kunnen zien via een telescoop.

En om het even makkelijk te houden, zeggen we dat het licht 8 min. nodig heeft om vanaf de zon, de aarde tebereiken.

Zouden wij dan, als we in die spiegel door een telescoop kijken, de aarde 16 min. in de verleden tijd zien?

(Omdat het licht dat de aarde "terug-stuurt" er 8 min. om doet om die spiegel te bereiken, en dan heeft het ook weer 8min. nodig om terug naar de aarde te reizen)

Dus weet iemand hier of dit mogelijk is?



PS: De spiegel is zo afgesteld dat hij altijd perfect vanaf de aarde zichtbaar is,


Mvg,

Jordy

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: In de geschiedenis kijken

Verplaatst naar Sterrenkunde en Ruimtevaart.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: In de geschiedenis kijken

Dat lijkt me inderdaad mogelijk ja (theoretisch dan).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: In de geschiedenis kijken

Is wel mogelijk, en zoiets doen we al: als je naar buiten gaat en met een goeie zonnebril de zon in kijkt, zie je hem hoe hij 8 minuten geleden was, er zijn zelfs sterren die je wel ziet maar er niet meer zijn.

Berichten: 4.502

Re: In de geschiedenis kijken

Ik heb een dergelijk onderwerp al eerder gelezen,alleen was er het verhaal over reflectie van een een paar honderd lichtjaren terug van een aardse uitstraling.

Dus aansluitend,je moet wrs. een heel groot op de aarde gericht spiegeloppervlak weten te vinden (niet bolvormig),dat zich op diverse lichtjaren van ons bevindt.

Lanceren heeft geen zin,kost met onze huidige kennis teveel tijd om die spiegel ver weg te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: In de geschiedenis kijken

Zouden wij dan, als we in die spiegel door een telescoop kijken, de aarde 16 min. in de verleden tijd zien?
Ja. Maar dat met die spiegels maakt het nodeloos ingewikkeld, handiger is om gewoon een videocamera te richten op wat je wilt zien en dan de band 16 minuten later bekijken :D
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: In de geschiedenis kijken

Of, als je echt de effecten van de eindige lichtsnelheid wil ondervinden, de beelden op te stralen naar een satelliet en TV-uitzending bekijken. Alleen heb je dan uiteraard geen vertraging van een kwartier.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 597

Re: In de geschiedenis kijken

Ja. Maar dat met die spiegels maakt het nodeloos ingewikkeld, handiger is om gewoon een videocamera te richten op wat je wilt zien en dan de band 16 minuten later bekijken :P
Dat was ook mijn gedachte toen ik het topic las :D

Via satellieten wordt de aarde al goed in de gaten gehouden.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 329

Re: In de geschiedenis kijken

Ik zou denken dat je dan net zo goed een projectiel in de ruimte kan schieten, met een sterke telescoop erin, gericht op de aarde. Wanneer je erin slaagt om met dat projectiel de snelheid van het licht te halen, dan vang je na zowat 63 jaar de beelden op van de atoombommen op Japan, ik noem zomaar wat. En na 706 jaar zie je de Guldensporenslag opnieuw gebeuren.

Net zoals we van hieruit uitgestorven sterren kunnen waarnemen, moeten de beelden van de Guldensporenslag dus toch ook nog 'ergens onderweg' zijn?

Berichten: 597

Re: In de geschiedenis kijken

prospector schreef:Ik zou denken dat je dan net zo goed een projectiel in de ruimte kan schieten, met een sterke telescoop erin, gericht op de aarde. Wanneer je erin slaagt om met dat projectiel de snelheid van het licht te halen, dan vang je na zowat 63 jaar de beelden op van de atoombommen op Japan, ik noem zomaar wat. En na 706 jaar zie je de Guldensporenslag opnieuw gebeuren.

Net zoals we van hieruit uitgestorven sterren kunnen waarnemen, moeten de beelden van de Guldensporenslag dus toch ook nog 'ergens onderweg' zijn?
maar die kan je onmogelijk inhalen omdat je dan sneller dan het licht zou moeten gaan
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 329

Re: In de geschiedenis kijken

Probleempje dus :D

En heel frustrerend, dat die beelden nu nog ergens bestaan en dat we ze toch niet kunnen waarnemen...

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: In de geschiedenis kijken

Inderdaad, vermits je niet sneller kan bewegen als het licht, is het ook niet mogelijk om de beelden (licht) van x jaar geleden die nu op x lichtjaar van de aarde wegvliegen, in te halen.

Als er een planeet zou zijn die zich op 100 lichtjaar van ons bevindt, en hun telescopen op de aarde richten, dan zien ze alles wat er 100 jaar geleden is gebeurd. Als de aarde op dit moment volledig zou worden gedynamiteerd, zien ze dat pas binnen 100 jaar.

Reageer