Stadverwarming [eneco][ypenburg]

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Stadverwarming [eneco][ypenburg]

Ik wil graag de volgende kwestie voorleggen:

In mijn nieuwbouwwijk Ypenburg ben ik aangesloten op het warmwaternet van Eneco. Beter gezegd: de gehele wijk Ypenburg is daar op aangesloten. Het warmwaternet wordt gebruikt voor de verwarming en levering van warm tapwater.

In de meterkast staat een unit. Deze is oa voorzien van een warmtemeter (voor de verbruiksmeting) een electrisch bediende klep (gestuurt door de kamerthermostaat) en een wamtewisselaar tbv warm tapwater. Ik woon inmiddels 6 jaar in de woning en ben altijd enthousiast geweest over het systeem. Maar nu:

Vroeger was dit systeem geheel (100%) stil, maar sinds vorig jaar maken de plaatradiatoren in de gehele woning op onregelmatige basis maar steeds vaker tikkende geluiden. Ik weet niet waarom, mogelijk heeft het met uitbreiding van de wijk. De service-monteurs van Eneco (er zijn er een paar langs geweest) vertellen mij verschillende verhalen. De eerste: het tikken is het gevolg van uitzetten en krimpen van de leidingen en/of radiatoren. Ik zeg: dan zou het systeem in de zomer wel stil moeten zijn, hetgeen niet het geval is. De tweede: het tikkende geluid is het gevolg van drukgolven in het systeem waarbij de radiatoren als expansievat funktioneren. De derde: er zou ergens een leiding onder spanning staan.

Ik ben geneigd voor de tweede verklaring te gaan, immers:

A. als ik de hoofdafsluiters (2) sluit is mijn systeem wel weer stil.

B. als ik er slechts 1 sluit blijft het getik gewoon aan de orde.

C. het al dan niet openzetten van de thermostaatknoppen heeft geen invloed (alle combinaties geprobeerd).

D. over de dag genomen neemt het getik toe rond die momenten dat het meeste water wordt gebruikt: opstaan, koken, bedtijd (douchen).

E. het getik is in alle kamers en in nagenoeg alle PLAAT-radiatoren duidelijk waarneembaar (klankbord) maar NIET in de convector welke uit buizen en aluminium lamellen bestaat.

In de kruipruimte kan ik zien dat ik als eindwoning als laatste op de hoofdleiding ben aangesloten.

Omdat de Eneco er van overtuigd is dat het niet aan hun kant ligt en DUS aan mijn zijde krijg ik niet echt medewerking. Het is dan immers de huisinstallatie. Hetziet er naar uit dat ik het zelf moet oplossen.

Mijn vragen:

1. Zou het probleem verholpen kunnen worden door expansievaten (1 of meerdere) in het systeem op te nemen? Weet dat ik dus niet een stand-alone situatie heb zoals in een CV-installatie gebruikelijk.

2. Waar zou ik deze dan het best' kunnen toepassen:

> VOOR de warmteunit / achter de afsluiters / 1 op de aanvoer / 1 op de retour?

> ACHTER de warmteunit / maar voor de eerste radiator?

> ter plaatse van de radiator(en) welke het VERST van de warmteunit zitten (op zolder en in de garage)?

> op het EINDE van de hoofdleidingen in de kruipruimte?

3. Is er een andere manier om de drukverschillen op te vangen?

4. Zie ik iets over het hoofd?

5. Weet iemand welke druk er op het leidingennet staat?

Ben benieuwd naar jullie expertise. Verzoek: svp ook professionals reageren!

Groet, Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stadverwarming [eneco][ypenburg]

Het getik doet mij denken aan waterslag. Je hebt te maken met een veel-gebruikerssysteem en elke gebruiker heeft een pomp (denk ik) in de leiding die ook 's zomers aanslaat en uitgaat. Dit proces zou periodiek zijn met een periode van vrijwel 24 uur.

Re: Stadverwarming [eneco][ypenburg]

Waterslag, dat denk ik ook. Het heeft voor mij nu een naam.

Wat betreft de pomp: nee, de afzonderlijke gebruikers (woningen) hebben geen pomp. Er zal een groot pompstation bij de ketels zijn geplaatst, op afstand dus. Feitelijk zijn alle woningen rechtstreeks met elkaar verbonden (verwarming, niet tapwater).

Die waterslag: helpt hier een expansievat?

Ik lees op Wikipedia dat het leidingen kan doen scheuren. Moet nogal een klap zijn dan!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stadverwarming [eneco][ypenburg]

Inderdaad, daarom wordt in de industrie rekening gehouden met de mogelijkheid van waterslag. Waterslag geldt overigens voor alle vloeistoffen, niet alleen water. Het treedt bijvoorbeeld op als een klep in een leiding plotseling gesloten wordt en de stromende vloeistofkolom in de leiding plotseling met een kracht tegen die klep tot stilstand komt. Het lijkt me stug dat Eneco er in het ontwerp geen rekening mee gehouden zou hebben, maar het kan natuurlijk wel dat men een jaar geleden wijzigingen in het systeem gemaakt heeft die niet doorgerekend zijn voor waterslag.

Waterslag zou in je tapwatersysteem kunnen gebeuren als je te snel een kraan sluit. Maar als ik het goed begrijp is dat apart en staat het water in je radiatoren direct in open verbinding met Eneco en dus ook met de radiatoren van de buren. En blijkbaar hebben die geen last, althans je noemt het niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: Stadverwarming [eneco][ypenburg]

Hallo Fred,

Ik zal mijn buren eens vragen over het getik. Inderdaad: in elk geval geen getik/geklap in de leidingen bij gebruik tapwater, alleen de radiatoren (verwarming) doen dat. Het gekke is nu dus: als de "buren" warm water gebruiken (bv: douchen) en de kraan daarna snel dicht drukken (laten we zeggen dat de meeste mensen tegenwoordig eenhandsmengkranen gebruiken), er dus een soort schokgolf ontstaat in het verwarmingssysteem. Echter: het warme tapwater is feitelijk niets anders dan koud leidingwater dat door de warmtewisselaar stroomt, energie in zich opslaat en verder naar de kraan stroomt. Warm tapwater is immers geen verwarmingswater (ugh!). Hoe komt dan die schokgolf in mijn radiatoren terecht?

Of zou het toch iets anders kunnen zijn? Ik weet bv dat in de unit in de meterkast er regelmatig een klepje opengaat om de watertemperatuurin de wisselaar op en bepaald minimum te houden. Als ik goed ben geinformeerd om 2 redenen: snellere warmwater voorziening (binnen bouwbesluit) en voorkoming legionella.

Iemand een ander idee?

Reageer