Mensen om hun 'nick' wegpesten

Berichten: 88

Mensen om hun 'nick' wegpesten

Mijn 'nick' komt van Erwin Rommel, een folieke van een moment, toen ik WO2 bestudeerde. Ik zag het enkel als een grap, en dat is het nog steeds, ik heb toen de naam verbasterd tot Arwin Rummel, ter vermaak van de lezer. Ik ben dus niet rechts, ook adoreer ik Erwin Rommel niet, en dat zou eigenlijk moeten volstaan. Het is voor mij gewoon een 'nick' zoals ik er een dozijn heb op internet.

Maar ik heb al dikwijls gemerkt dat ik en anderen om hun 'nickname' op fora weggepest werden en worden, ook op dit zogenaamd wetenschappelijk forum. (persoonlijke aanvallen worden nogthans zogezegd niet toegestaan) Ik vind het bovendien wel zo bizar dat er op mijn klachten geen rechtvaardige reactie kwam. Maar soit, hier in dit topic is het me eigenlijk niet daarom te doen, maar eerder het effect dat zulke aanvallen heeft op degene die aangevallen word. Psychologisch kan dat een tamelijk zware impact hebben op posters die resideren op de zogenaamde 'serieuzere' forums. Ook een discussie die onderhevig is aan zulke aanvallen, gaat erop achteruit. (als ik bvb zo word aangevallen, dan post ik niet meer in dat onderwerp, noch reply ik dan op degene die aanviel. Ook is het zo, dat als een poster die verantwoordelijk is voor die aanval, er ongestraft mee wegkomt, dat een vertekend beeld geeft dat hij/zij wint, terwijl in feite de topic en aangevallen poster schade word berokkend, dat kan dus zorgen voor een behoorlijk scheve situatie in een discussie. (gesprek dat rondgaat)

Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie er van vinden, of je het reeds hebt meegemaakt, wat je voelde, en wat de consequenties zijn/waren. (heb je je 'nick' verandert?)
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]



Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Berichten: 8.614

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Maar ik heb al dikwijls gemerkt dat ik en anderen om hun 'nickname' op fora weggepest werden en worden, ook op dit zogenaamd wetenschappelijk forum. (persoonlijke aanvallen worden nogthans zogezegd niet toegestaan) Ik vind het bovendien wel zo bizar dat er op mijn klachten geen rechtvaardige reactie kwam.
Ik heb inderdaad eens een keer gezien dat iemand een opmerking maakte over je gebruikersnaam. Als dat je stoort, kun je best eerst de betreffende persoon daarop aanspreken (per PB). Mocht dat niet helpen, dan kun je altijd een bericht plaatsen in het feedbackforum of een PB sturen naar een moderator. Ik kan me niet voorstellen dat één van hen zo'n klacht zomaar naast zich neer zou leggen (en zeker niet zonder een antwoord).
Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie er van vinden,
Mocht het gaan om storende of kwetsende opmerkingen die herhaaldelijk terugkomen, dan spreekt het vanzelf dat zoiets niet kan en zeker niet op dit forum.
of je het reeds hebt meegemaakt,
Niet in de vorm waarin jij het beschrijft, maar gezien mijn vreemde gebruikersnaam (waarvan ik zelf eigenlijk niet meer weet hoe ik erop gekomen ben) heb ik ook al opmerkingen gekregen. Deze waren echter zonder uitzondering vriendelijk bedoelt en ze stoorden me dan ook hoegenaamd niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 88

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Hej Klintersaas, bedankt voor je bijdrage. Ik vind jouw 'nick' ook wel grappig, geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken je ermee uit te lachen, of je daarom weg te pesten.
Ik heb inderdaad eens een keer gezien dat iemand een opmerking maakte over je gebruikersnaam. Als dat je stoort, kun je best eerst de betreffende persoon daarop aanspreken (per PB).
Dat deed ik eens, de betreffende persoon zei toen dat hij ermee doorging tot ik mezelf verwijderde van het forum, daarom stuur ik geen pb's meer over zulke zaken, behalve naar moderatie. (nu zelfs dat niet meer)
Mocht dat niet helpen, dan kun je altijd een bericht plaatsen in het feedbackforum of een PB sturen naar een moderator. Ik kan me niet voorstellen dat één van hen zo'n klacht zomaar naast zich neer zou leggen (en zeker niet zonder een antwoord).
Ik stuurde een PB. Moderator legde de klacht naast zich neer, en beter nog, vertelde me dat ik, als het me stoorde, mijn nick maar eens moest veranderen.

Dat was dus geen oplossing, maar een dooddoener van beide heren/dames.

Nergens op dit en andere fora heb ik bij mijn weten zelf iemand uitgescholden of lastig gevallen met spam , ik probeer respectvol om te gaan met andere posters, zodat de kwaliteit van de discussie niet zakt. Maar ik vind het als maar moeilijker dat vol te houden, als er niet echt inhoudelijk gereageerd word. Het maakt dat ik geregeld beslis een paar maanden op het betreffende forum weg te blijven.

Soit, ik wil niet klagen, maar ik zou graag weten of ik in deze alleen sta of niet. Indien er nog zulke gevallen zijn, wil ik vooral de psychologische impakt weten, daarom staat dit onderwerp eigenlijk in psychologie.
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]



Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Ach les 1 in de psychologie: wat A over B zegt, zegt meer over B dan over A. ¨

Misschien wat anders leren denken. Heb enkele maanden geleden wel een -merwaardige- aanvaring gehad op dit forum. Het was persoonlijk kwetsend, de moderator Ypsilon greep in, het kan dus wel.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Ach les 1 in de psychologie: wat A over B zegt, zegt meer over B dan over A.
zegt meer over A bedoel je? :D
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

zegt meer over A bedoel je? :D


yeps, te vaak geschreven of zo, anders teveel frisse lucht hier.....
nothing will change without a rebel

Berichten: 88

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Het was persoonlijk kwetsend
Benb, kan je aub beschrijven wat de impact was op je gemoed en je postgedrag? Anders heeft het nauwelijks zin dat ik deze in psychologie plaatste.

Dat als A iets zegt over B, het meer zegt over B dan over A, dat onderschrijf ik, wat niet wil zeggen dat ik het wel ok vind.
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]



Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Dit onderwerp heeft wel een psychologische draai, maar ik denk niet dat dat de grond van de zaak is. Om echt tot een sterk inhoudelijk, wetenschappelijk psychologisch onderwerp te komen, met representatieve uitspraken is de groep hier te beperkt. Het lijkt me dat het probleem van de gebruikersnaam elders beter kan besproken worden. Ik verplaats dit voorlopig naar feedback, zodat het niet ondergesneeuwd raakt in het café. Indien TS het hier niet mee eens is kan hij dat natuurlijk laten weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Arwin, begrijp ik het goed dat je na ruim een maand na het betreffende incident toch nog even een steek onder water naar de moderators doet? Zo komt je bericht naar mij in ieder geval namelijk wel over.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 1.168

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Arwin Rummel schreef:Mijn 'nick' komt van Erwin Rommel, een folieke van een moment, toen ik WO2 bestudeerde. .............

Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie er van vinden, ..........
Ik heb waardering voor je omdat je jezelf geen Bonhoefer noemt, als folieke van een moment. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Ik vraag mij af over wat dit echt gaat?

Ik kan mij niet goed voorstellen dat iemand weggepest wordt om zijn "Nick name" op zich.

Een naam wordt vaak gekoppeld aan wie of wat iemand is, wat dus gerelateerd is aan de inhoud en wijze van posten.

Als iemand reageert doordat op een toevallige manier de inhoud van het bericht en de Nick name enigszins verbindingen oproepen, en dit is onterecht, denk ik dat dit zeer snel recht te zetten is.

Aangezien dit voor jou een meer voorkomend probleem blijkt te zijn, heb ik hier mijn vragen bij.

Of wel is de keuze van deze namen gericht op uitlokken van reacties of de combinatie berichten en naamkeuze roept dergelijke zaken op.

Ik weet niet of ik dit hier zo kan stellen, maar ik krijg hierbij het gevoel van iemand met nood aan aandacht.

Er zijn vreemde namen, maar mensen zijn veel zodanig veel gewend dat dit meestal beperkt blijft tot grappige reacties of goed bedoelde plagerijen (tenzij andere gegevens meespelen).

Ik heb het bijvoorbeeld lastig met moeilijk uitspreekbare, of gemakkelijk fout te lezen, namen.

Men kan natuurlijk namen kiezen waarmee je (bewust of onbewust) vraagt om reactie in een of andere richting.
Eric

Berichten: 88

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Kan de moderatie dit topic sluiten, de 'feedback' zal me worst wezen, anders stond ie daar al. Dank... :D
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]



Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Berichten: 8.614

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Ik stuurde een PB. Moderator legde de klacht naast zich neer, en beter nog, vertelde me dat ik, als het me stoorde, mijn nick maar eens moest veranderen.
Nogmaals: ik kan me niet voorstellen dat één van de moderators van dit forum, zoals bijvoorbeeld ypsilon of Veertje (ik neem hen als voorbeeld omdat zij zich vnl. in de menswetenschappelijke kant van het forum ophouden), een klacht van een gebruiker naast zich neer zouden leggen zonder die eerst eens goed bestudeerd te hebben en overleg te plegen met de andere moderators. Zeker niet als je daarbij vermeldt dat de persoon in kwestie uitspraken doet zoals: "Ik ga ermee door tot je je van het forum verwijdert."

Als die klacht daadwerkelijk onontvankelijk is verklaard is daar waarschijnlijk een gegronde reden voor. Bovendien kun je, als je het niet eens bent met een moderator, een bericht plaatsen in het feedbackforum (waar deze topic zich nu bevindt) of - in het uiterste geval - een PB sturen naar het beheer (Miels).

Verder heb je als gebruiker niet de mogelijkheid om zelf je gebruikersnaam te veranderen. Je kunt wel een beargumenteerd verzoek indienen bij het beheer, die dat vervolgens in overweging zal nemen. Verandering van gebruikersnaam is geen recht, maar eerder een gunst, die in uitzonderlijke gevallen door het beheer verleend wordt.
Nergens op dit en andere fora heb ik bij mijn weten zelf iemand uitgescholden of lastig gevallen met spam , ik probeer respectvol om te gaan met andere posters, zodat de kwaliteit van de discussie niet zakt. Maar ik vind het als maar moeilijker dat vol te houden, als er niet echt inhoudelijk gereageerd word. Het maakt dat ik geregeld beslis een paar maanden op het betreffende forum weg te blijven.
Wegblijven is niet de oplossing, één van bovenstaande alternatieven wél.
E.Desart schreef:Een naam wordt vaak gekoppeld aan wie of wat iemand is, wat dus gerelateerd is aan de inhoud en wijze van posten.

(...)

Of wel is de keuze van deze namen gericht op uitlokken van reacties of de combinatie berichten en naamkeuze roept dergelijke zaken op.
Maar het is eveneens mogelijk dat deze koppeling van de gebruikersnaam aan de inhoud van de posts onterecht is en zelfs in het geval dat er inderdaad een verband bestaat is wegpesten zeker niet de oplossing, hoe erg je ook gekant bent tegen de ideeën van de betreffende gebruiker.
Men kan natuurlijk namen kiezen waarmee je (bewust of onbewust) vraagt om reactie in een of andere richting.
In het geval dat deze vraag om aandacht bewust is, spreken we van 'trolling' en dat is verboden op dit forum. Kwetsende opmerkingen maken aan het adres van de 'trol' is echter niet de bedoeling. Je kunt dan beter de 'Report'-knop gebruiken of een PB naar een moderator sturen.

In het andere geval treft de betreffende gebruiker geen schuld wanneer anderen aanstoot nemen aan zijn/haar gebruikersnaam.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie er van vinden, of je het reeds hebt meegemaakt, wat je voelde, en wat de consequenties zijn/waren. (heb je je 'nick' verandert?)
Jij beseft dat je eigenlijk niet echt wou weten wat anderen er van vinden niet?

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Mensen om hun 'nick' wegpesten

E.Desart schreef:Een naam wordt vaak gekoppeld aan wie of wat iemand is, wat dus gerelateerd is aan de inhoud en wijze van posten.

(...)

Men kan natuurlijk namen kiezen waarmee je (bewust of onbewust) vraagt om reactie in een of andere richting.
Maar het is eveneens mogelijk dat deze koppeling van de gebruikersnaam aan de inhoud van de posts onterecht is en zelfs in het geval dat er inderdaad een verband bestaat is wegpesten zeker niet de oplossing, hoe erg je ook gekant bent tegen de ideeën van de betreffende gebruiker.
Klintersaas,

Ik zou het appreciëren dat je mijn tekst die je quote in context laat:

Ik schreef ook dit:
Als iemand reageert doordat op een toevallige manier de inhoud van het bericht en de Nick name enigszins verbindingen oproepen, en dit is onterecht, denk ik dat dit zeer snel recht te zetten is.
Eric

Gesloten