Demente muizen leren weer beter onthouden

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Demente muizen leren weer beter onthouden

Muizen die tekenen van de ziekte van Alzheimer hebben, gaan binnen enkele dagen beter leren en onthouden, als ze een middel krijgen dat de metaalhuishouding in het brein verbetert. Het nieuwe stofje vermindert de voor de ziekte karakteristieke ophoping van het eiwit beta-amyloïde in de hersenen.


Lees meer ... NRC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 1.168

Re: Demente muizen leren weer beter onthouden

De toekomst ziet er weer goudgeel uit voor mij. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Demente muizen leren weer beter onthouden

*offtopic* Gelukkig is er de "laatste bericht" kolom op de index pagina, waar topictitel en je naam zo vlak onder elkaar al e.e.a deden vermoeden. Zo bleef de "proest-koffie" schade voor mijn keyboard redelijk beperkt. Als we later een verzoek voor gebruikersnaamwijziging krijgen (in "goudgele muis" of "PBT-2 junk") dan weten we alvast waarom. *off-topic*


Hoe dient men dit spul eigenlijk toe? Intraveneus, oraal, is er verschil in manier van toediening bij proefdieren en later bij mensen?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 1.168

Re: Demente muizen leren weer beter onthouden

Geen idee Veertje, ik kreeg het middel gister toegediend, maar ben inmiddels vergeten hoe dat gebeurde. :D

Ik zit nu in de tuin met stukjes goudgele kaas en met een goudgele Kaapse wijn, die ik mijzelf oraal met mate toedien.

Berichten: 1.425

Re: Demente muizen leren weer beter onthouden

Ik zie dat je het andere medicijntrouw inneemt. Morgen wel rode drinken. En kom vooral het gunstige effect tentoonspreiden
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 1.168

Re: Demente muizen leren weer beter onthouden

Dat is nog eens een goed idee, AP. Je hebt het goed met mij voor. Neem er zelf ook een, jij wordt immers ook al grijs. Nu je Moderator bent geworden, zal dat verouderingsproces nog sneller gaan.

Al die malloten op dit forum die je in bedwang moet houden, dat is geen kattenpis.

De witte Kaapse heeft geen effect gesorteerd, deze is door de bibberaties grotendeels in mijn slab beland. Wat er met de kaas gebeurd is, kan ik mij niet meer herinneren.

Morgen wordt het dankzij jou een Pinot Noir, vanwege het hoge gehalte resveratrol. Je zult merken dat ik dan spoedig genezen ben en mijn geheugen weer als van een olifant is. Geweldig idee dat ik door dit middel "binnen enkele dagen beter ga leren en onthouden."

Berichten: 8.614

Re: Demente muizen leren weer beter onthouden

Terug ontopic:


Hoe dient men dit spul eigenlijk toe? Intraveneus, oraal, is er verschil in manier van toediening bij proefdieren en later bij mensen?
De betreffende wetenschappelijke publicatie is hier te vinden en vertelt ons het volgende:


As a disease-modifying approach for Alzheimer's disease (AD), clioquinol (CQ) targets β-amyloid (Aß) reactions with synaptic Zn and Cu yet promotes metal uptake. Here we characterize the second-generation 8-hydroxy quinoline analog PBT2, which also targets metal-induced aggregation of Aß, but is more effective as a Zn/Cu ionophore and has greater blood-brain barrier permeability. Given orally to two types of amyloid-bearing transgenic mouse models of AD, PBT2 outperformed CQ by markedly decreasing soluble interstitial brain Aß within hours and improving cognitive performance to exceed that of normal littermate controls within days.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer