Wetenschappelijk experimenten & kinderen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Wetenschappelijk experimenten & kinderen

Ik ben op zoek naar (zo veel mogelijk) 'wetenschappelijke' experimenten om met kinderen (12, 13, 14 & 15 jaar) te doen tijdens een workshop. Ik heb al gedacht aan waterraketten; de proef met de ballon, azijn en bakpoeder; ...

Wie weet er nog meer? De enige vereiste is dat ze uitvoerbaar moeten zijn binnen één uur en geen duur materiaal vereisen (huis, tuin -en keukenmiddelen dus).

PS: Ik heb er wel wat nodig want ik moet met dezelfde groep 8 workshops vullen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.567

Re: Wetenschappelijk experimenten & kinderen

Op de site van Stichting C3 kun je een hele hoop vinden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: Wetenschappelijk experimenten & kinderen

Het laten vliegen van een theezakje door het in brand te steken?

(ik weet nog dat ik daar als klein jongetje erg van onder de indruk was, maar bij 12- tot 15-jarigen moet je er misschien niet meer mee afkomen)

Nog een klassieker is het colafontein m.b.v. Mentos.

PS: Op de website van het populairwetenschappelijke programma Hoe?Zo! staan ook een aantal huis-tuin-en-keukenproefjes.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wetenschappelijk experimenten & kinderen

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enf...yhfo9mqGmK678c=

zoek bij bol op "experimenten"en je hebt een boekenkast vol, ik had vroeger ook een paar van dat soort boeken (die nu waarschijnlijk zo oud zijn dat ze er niet meer tussen staan, en daar heb ik me hele (zomer-) vakanties mee vermaakt.

edit: ik zie dat mn link waarschijnlijk niet werkt, maar dat maakt vast niet veel uit. Ook googelen op "boek experimenten"levert veel op, ook op marktplaats ed.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Wetenschappelijk experimenten & kinderen

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wetenschappelijk experimenten & kinderen

Bedankt voor de links. Ik zal ze eens uitpluizen!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer