Gebruik van "pascal" sinds laatste decennia

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.502

Gebruik van "pascal" sinds laatste decennia

Als "Alter Haase" ondervind de topichouder ( ik) vaak last van het gebruik van Megapascals (MPa) bij het aangeven van krachten (drukken,spanningen) van metalen,gronddruk en andere vaste materie.

Als ik bijv lees dat een bepaalde staalsoort een spanning heeft van 235 MPa,vraag ik me af hoeveel dat nu wel is.

Na veel nadenken in de afgelopen jaren begin ik er achter te komen,dat je een foefje kunt toepassen om het m.i. inzichtlijker te krijgen en wel door alles te delen door de Megaquantiteit ofwel door 106.

Die waarde van 235 MPa ,hetgeen een waarde per m2,wordt dan een waarde per mm2 ofwel 235 N/mm2 en dat lijkt me begrijpelijker.

Een gronddrukvastheid van 40 kg/cm2 ofwel 4 N/mm2 lijkt me begrijpelijker dan 4 MPa,dat eenzelfde drukvastheid voorstelt.

De zeergeleerde PASCAL was naar mijn weten betrokken bij de vloeistofdrukken en hydrostatica en ontdekte daar zijn Wet.

Wij deden vroeger wel grove gronddrukvastheidcontroles door een staaf van 1 cm2 een meter in de grond te drukken;had je een globale druk van 20-30 kg,dan wist je dat er niet geheid moest worden omdat je rustig tegen de 0,7 a 1 kg/cm2 kon gebruiken voor funderingaanleg.

Tegenwoordig wordt voor elk klein bouwtje een mobiele drukmeter ingeschakeld;hetgeen wel zin heeft bij slappe grond om druk te meten op een diepte van 15-20 meter.De meetapparatuur geeft dan wel gronddrukvastheid aan van een aantal MPa,hetgeen dan voor mij in eerste instantie onbegrijpelijk is,en moet er worden omgerekend voor druk per cm2.

Dus vraag ik me af wat Pascal met dat soort drukken te maken heeft,mogelijk zit er verwantschap met Newton in,waardoor er die eenheid werd ingevoerd,ik zie nog steeds het nut er niet van in!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Gebruik van "pascal" sinds laatste decennia

Het is volgens mij heel simpel. Pascal is de SI-eenheid van de grootheid 'druk': 1 Pa = 1 N/m2 = 1 kg/(ms2).

Druk is "kracht per oppervlakte-eenheid".

M is het SI-voorvoegsel voor 'mega', en mega is 106 (een miljoen). Dus MPa is 'megaPascal', oftewel 106 Pa.

Niets meer, niets minder.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Gebruik van "pascal" sinds laatste decennia

Die waarde van 235 MPa ,hetgeen een waarde per m2,wordt dan een waarde per mm2 ofwel 235 N/mm2 en dat lijkt me begrijpelijker.
Zo vind ik bij een rit door de stad km/min of zelfs m/s logischer, omdat de snelheid steeds verandert. De praktijk is nu eenmaal km/uur; alsof je elk uur dezelfde dezelfde afstand zou rijden.

Een extra reden voor m/s is natuurlijk, dat de m/s een SI eenheid is.

Reageer