Springen naar inhoud

Vleugels en lift


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Pjot

    Pjot


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2008 - 14:40

L.S.

Als er een vleugel(profiel) door de lucht heen gaat is er volgens zeggen een snelheidsverschil tussen de lucht die onder de vleugel doorgaat en de lucht die over de vleugel heen stroomt. Door dit snelheidsverschil zou er bovenop de vleugel een onderdruk ontstaan (wet van Bernouilli) t.o.v. de druk onder de vleugel en hierdoor zou de vleugel opgetilt worden (lift krijgen).
Zou het mogelijk zijn om te bepalen hoeveel het drukverschil is tussen boven en onderzijde van een vleugel van bijv een Boeing 747?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2008 - 15:03

Dat is echt een vleugel specifiek parameter (elk vliegtuig heeft een ander vleugelprofiel) en tevens verschilt dat over de lengte van de vleugel (de vorm bij de romp is anders dan bij de vleugeltip).

Verder is de Wet van Bernouilli niet de enige reden dat een vliegtuig lift krijgt. De vleugel staat namelijk onder een hoek met de luchtstroom, waardoor de aankomende lucht naar beneden wordt gestuwd. Volgens de derde wet van Newton moet de vleugel dan omhoog gaan.

Ik weet zelf niet precies waar de verhouding van lift gegenereerd door Bernouilli en Newton ligt. Bij hogere snelheden speelt Newton echter een belangrijkere rol gezien de profielen van straaljagers. Bij lage snelheden is Bernouilli belangrijker, mede omdat het principe volgens Newton ook nogal wat weerstand oplevert. Voor zweefvliegtuigen is dit bijvoorbeeld belangrijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Schwartz

    Schwartz


  • >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 juli 2008 - 23:30

Om het drukverschil uit te rekenen nemen we:
het gewicht van een volbeladen 747 delen door
het vleugeloppervlak van deze.
Gewoon een simpel sommetje.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

#4

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2008 - 09:13

Hier wordt in het engels dit onderwerp behandeld.

#5

Pjot

    Pjot


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2008 - 10:04

Hier wordt in het engels dit onderwerp behandeld.


Bedankt voor deze verwijzing! Hierin staat exact wat ik bedoelde. Ik vertrouwde de populaire uitleg van lift bij vleugels al niet zo (Want waarom vliegt een deltavleugel of een vlieger terwijl deze helemaal geen vleugelprofiel hebben?)
Mijn volgende vraag zou zijn geweest wat het drukverschil boven en onder de rotorbladen van een zware helikopter wel niet zou moeten zijn om vele tonnen aan gewicht in de lucht te laten hangen. Die vraag is bij deze beantwoord. En meteen is duidelijk waarom vliegen met een helikopter zo duur is!
Thanks.

#6

Schwartz

    Schwartz


  • >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 augustus 2008 - 22:09

Bij deze link kan men spelen met een vleugel en temperatuur e.d.:
http://www.grc.nasa....lane/foil2.html
De java applet kent ook een drukmeter dus deze bijdrage is passend.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures