Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Ik heb een beetje een vaag probleem met mijn autoradio, of beter gezegd de speakers.

Het idee, grofweg: autoradio --> centrale stekker --> kabeltjes naar kroonsteentjes --> kabeltjes naar andere kroonsteentjes --> kabeltjes naar speakers. Zie schets hieronder (en niet te hard lachen om de knulligheid van de tekening).

Afbeelding

Het probleem is, dat soms (geen pijl op te trekken wanneer) als ik het volume verander, de rechter speaker uitvalt. En soms als ik het volume dan weer enorm opschroef, gaat het weer vrolijk aan. Terugdraaien naar medisch verantwoord volume is dan geen probleem.

Ik heb alles al een keer losgehaald, de aansluiting op de speakers zelf vastgesoldeerd en de kabeltjes in de kroonsteentjes zoverl gestript dat ik het om de isolatie heen kan draaien en zo knettervast gezet. Kan niet anders dan dat dat contact maakt lijkt me.

Daar houdt het bij mij ongeveer op met de elektronica: alles wat ik kan zien maakt contact. Heeft iemand nog een geniaal idee waar dit probleem in kan zitten?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

hihihihihi (lacht zacht om knullig plaatje)

Heb je de boel al eens met een multimeter doorgemeten? Mogelijk dat er verschil zit in de weerstand?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Nope, die heb ik niet. Zou ik 'ns bij mijn vader kunnen lenen, die heeft dat wel volgens mij.

Maar wat heeft de weerstand precies voor invloed? Aangezien het soms uitvalt bij volume 15, en als ik het dan opschroef naar bijvoorbeeld 30 en dan weer terugzet naar 12, het wel weer werkt, lijkt het me niet dat-ie het vanaf een bepaalde weerstand niet meer trekt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 65

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

De volumeregelaar van je radio bestaat (waarschijnlijk) uit een koolbaantje waarover een schuivend contactje (de loper) heen en weer kan gaan (zacht-hard). Als het contact niet helemaal goed meer is (stof/vet/vuil/te weinig contactdruk) en je beweegt de knop dan kan het contact tussen de loper en de koolbaan van de potmeter ietsje verminderen en dan zakt je volume. Door het heen en weer draaien van de volumeregelaar en/of door afremmen kan het contact weer een beetje hersteld worden: volume is weer terug.

Mijn advies; een beetje contactspray in de potmeter(s) spuiten; dit lost het vuil op. (In de potmeter en niet over de potmeter: het moet het inwendige goed bereiken!).

Als er een electronisch probleem is kijk dan altijd eerst naar de mechanica :D .

Succes er mee!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Bedankt voor je suggestie, maar als ik je goed begrijp gaat het dan om het "master" volume? Dus van beide speakers. En het probleem is juist dat alleen de rechter speaker problemen geeft.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 65

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

ha die Ger,

Je hebt hoogstwaarschijnlijk een stereo autoradio. Met transistors in plaats van buizen maar dit terzijde. Dan zitten er achter de mastervolumeknop twee aparte potmeters op een asje. Een van deze is dus waarschijnlijk de boosdoener.

Als je de radio uit het dashboard kan halen moet je vervolgens de bovenzijde/dekplaat er af schroeven. Waarschijnlijk zie je dan de potmeters rechtop de printplaat gesoldeerd staan. (Dan kan je mooi meteen contactsprayen).

Succes.

Berichten: 88

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

De uitleg van Pjot lijkt me wel logisch. Waarschijnlijk is het dat.
potmeter
Ik geloof dat de correcte benaming potentiemeter is.
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]



Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Bedankt voor de tip, ik ga binnenkort eens bij mijn vader langs. Ten eerste heeft die vast wel contactspray, hij heeft waarschijnlijk ook een multimeter en als dat het niet is heeft hij aardig verstand van zaken om eventueel iets anders te herkennen wat fout zit.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Arwin Rummel schreef:De uitleg van Pjot lijkt me wel logisch. Waarschijnlijk is het dat.

Ik geloof dat de correcte benaming potentiemeter is.
Ik geloof van niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Het is potentiometer, en wordt in de volksmond ook wel potmeter genoemd.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

"Draai" je daadwerkelijk aan een knop?

Met andere woorden is het een oude radio?

Of heb je een plus-min knopje waarmee je het volume regelt?

Just curious......
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Franske schreef:"Draai" je daadwerkelijk aan een knop?

Met andere woorden is het een oude radio?
Het is een moderne radio met draaiknop. :D

Ik meen dat-ie een jaar of 4 oud is. Al wel met CD/MP3-mogelijkheid, bediening voor op het stuur, softwarematige toetsen, etc. Maar wel een "retro-look", dus een grote metaalkleurige draaiknop voor het volume (die ik kan indrukken om het frontje in het beschermdoosje daarvoor te doen) en dat soort dingen.

Overigens heb ik de laatste dagen nergens meer last van...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Autospeakers vallen aan/uit bij volumeverandering

Ger schreef:Het is een moderne radio met draaiknop. :D

Ik meen dat-ie een jaar of 4 oud is. Al wel met CD/MP3-mogelijkheid, bediening voor op het stuur, softwarematige toetsen, etc. Maar wel een "retro-look", dus een grote metaalkleurige draaiknop voor het volume (die ik kan indrukken om het frontje in het beschermdoosje daarvoor te doen) en dat soort dingen.
Daar was ik al bang voor, want daar wordt hoogstwaarschijnlijk geen potmeters meer gebruikt om het volume te regelen. Misschien wel een of andere beveiliging die inkomt.

Gelukkig heb je er geen last van!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer