Tweede studie?

Reageer
Berichten: 8

Tweede studie?

Ik dacht erover om een tweede studie naast geneeskunde later te nemen, maar ik hoor vaak dat dit niet verstandig is. Ik ben op de middelbare school al gewend met extra vakken, dus ik ben er wel zeker van dat ik het wil. Ik hou ervan om altijd een extra vak over iets totaal anders erbij te hebben om zeker te zijn. Maar mijn vraag is nu;

Is geneeskunde te combineren met een technische studie, zoja welke?

En welke studie zouden mij aanbevolen kunnen worden, die ik goed kan combineren met geneeskunde.

Ik zie hier graag een antwoord op tegemoet.

Berichten: 163

Re: Tweede studie?

Ik begrijp dat je in augustus begint met studeren?

Vergeet niet dat een aantal studies (ik vermoed ook geneeskunde) gewoon een rooster hebben van 0900-1700... Is erg moeilijk te combineren...

Berichten: 954

Re: Tweede studie?

Als je na de zomer begint met studeren, is het misschien verstandig eerst even af te wachten inderdaad. Dan heb je een beetje een indruk van de studiedruk en wat je aankunt. Ik zou een afspraak maken met de studieadviseur. Die kan je vertellen welke studies een goede aanvulling kunnen zijn én heeft ook een goed overzicht wat praktisch haalbaar is als het gaat om inroostering. Verder weet ik niet in welke stad je gaat studeren maar je zou ook kunnen kijken of er avondcolleges worden gegeven, dan heb je het probleem van overlappende programma's over het algemeen helemaal niet.

Veel plezier,

Ferry

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Tweede studie?

Een studie wiskunde en natuurkunde is meestal wel te combineren, omdat er een overlap van stof is. Daardoor is de totale belasting geen 2 studies.

Geneeskunde en een technische studie hebben erg weinig raakvlakken qua inhoud. Het gevolg is dus dat je je twee keer zo hard moet inzetten. Daarbij zijn zowel geneeskunde als een technische studie niet de meest makkelijke studie. Tenzij je van plan was om 80 uur per week aan de studie wilt wijden, kun je dit idee wel vergeten.

Overigens, een paar extra vakken op de middelbare school is niet te vergelijken met het doen van een extra studie. Ik denk dat geneeskunde alleen al heel wat van je vraagt. En daarnaast is het altijd mogelijk om binnen de studie geneeskunde enkele vakken extra te volgen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8

Re: Tweede studie?

oke, bedankt. overigens, ik dacht er anders over na om een taalstudie erbij te nemen, als spaans. ik geloof dat een combinatie daarvan wel beter uit zou komen.

Berichten: 52

Re: Tweede studie?

Ik denk dat een taal geen probleem zal zijn, je kan vast op je Universiteit een taalcursus volgen voor een certificaat, dan hoef je niet per se die 60 ETCS te verzamelen. Verder schijnt psychologie een mooie/haalbare combinatie te zijn met Geneeskunde omdat er ook veel overlap is.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Tweede studie?

ETCS? Je wil vast zeggen ECTS. Je zal aan de studie geneeskunde wel je handen vol hebben :-k Indien je graag een taalcursus wil volgen dan kan je dat gerust in avondschool doen. Daar moet je een paar avonden per week les volgen. Lijkt mij best wel interessant. Temeer omdat als je twee studies wil combineren, je eigenlijk vaak in 2 lessen tegelijk moet aanwezig zijn. Vergeet niet dat geneeskunde een studie van 7 jaar (in Nederland 6?) is. Het zou een goed idee zijn om je krachten te sparen om een burn out te vermijden 8-)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 52

Re: Tweede studie?

Vergeet niet dat geneeskunde een studie van 7 jaar (in Nederland 6?) is. Het zou een goed idee zijn om je krachten te sparen om een burn out te vermijden :P
Netto 6 jaar in Nederland, maar het kan wel eens voorkomen (altijd) dat er een wachtlijst is voor co-schappen en je toch aan 7-7,5 jaar komt

p.s. ECTS ja :D
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 247

Re: Tweede studie?

Ik denk dat dit zeer moeilijk te combineren valt, zeker in het eerste jaar. Ik studeerde welliswaar in Belgie, maar in mijn eerste jaar geneeskunde had ik vaak les van 8-17u, elke dag, dan moet je 's avonds, tenminste als je op kot/kamers zit nog koken, en wil je je vastt nog wel wat ontspannen. Dan zou je eigenlijk nog wat moeten samenvatten, een practicum voorbereiden of een verslag ervan maken, oefeningen van de werkzittingen proberen te maken alleen of in groep. En dan zijn je dagen toch wel behoorlijk gevuld hoor. Nu in het jaar moet dat nog wel lukken natuurlijk, hoewel je natuurlijk niet alle lessen gaat kunnen volgen, maar tijdens de examenperiode lijkt me dat toch een ware hel! Ik heb het dan werkelijk over 2 studies doen he, niet een taalcursusje op donderdagavond van 20-22 u volgen maar werkelijk 2 fulltime studies doen. Je hebt in het secundair wat extra vakken bijgenomen, maar je moet beseffen dat de tijd die jij in het secundair spendeerde aan je studies, ook met die extra vakken bij nog steeds een heel pak minder is dan wat je aan de universiteit zal moeten doen als je een studie als geneeskunde begint hoor. In ieder geval succes moest je het toch doen, maar een sociaal leven zal je dan wel niet meer hebben :D

Berichten: 21

Re: Tweede studie?

Toen ik gnk studeerde waren er iig twee studenten die er psychologie naast studeerde.

Helaas ben ik ze volledig uit het oog verloren en weet ook niet of ze het hebben afgemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Tweede studie?

Lellow schreef:Ik dacht erover om een tweede studie naast geneeskunde later te nemen, maar ik hoor vaak dat dit niet verstandig is. Ik ben op de middelbare school al gewend met extra vakken, dus ik ben er wel zeker van dat ik het wil. Ik hou ervan om altijd een extra vak over iets totaal anders erbij te hebben om zeker te zijn. Maar mijn vraag is nu;

Is geneeskunde te combineren met een technische studie, zoja welke?

En welke studie zouden mij aanbevolen kunnen worden, die ik goed kan combineren met geneeskunde.

Ik zie hier graag een antwoord op tegemoet.
Ik zou je adviseren om een tweede studie te nemen wat geen of weinig verplichtingen heeft. Ivm het vaak afwezig zijn bij de tweede studie omdat geneeskunde veel tijd in beslag neemt.

Ikzelf ken een paar mensen die naast geneeskunde beleid & management gezondheidszorg (gezondheidswetenschappen) doen. Veel mensen vinden dit aantrekkelijk om naast geneeskunde te doen vanwege de overlap van de studierichting => allebei iets met zorg.

in ieder geval succes met je keuze!

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Tweede studie?

Ik adviseer je eerst minimaal een half jaar aan te kijken hoe je geneeskundestudie verloopt. Je moet daar zeker niet te lichtzinnig over denken. Iemand in mijn familie heeft spaans gestudeerd en dat was een vrij intensieve studie. Ik denk dan ook dat geneeskunde in combinatie met een taalstudie te zwaar is.

Reageer