Hoeklijn t.b.v. vlonder over vijver

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Hoeklijn t.b.v. vlonder over vijver

Beste constructeurs,

Komende week wil ik beginnen met het realiseren van een bankirai vlonder bij ons achterom.

De vlonder komt ca. 1 m1 over de vijver te liggen. De afstand van draadstang tot draadstang is ca. 4.5m1.

De plaatselijke smit gaf aan dat een gegalvaniseerd hoeklijn 200x100x10 altijd goed was.

Deze is ook geleverd. Het probleem echter is dat ik de 200 mm hoogte van het hoeklijn niet kwijt kom.

De hoeklijn komt in het water te liggen. Het is wel mogelijk om de hoeklijn te draaien.

Is dit draaien qua overspanning verantwoord.

Het terras is 5 x 4,5 m1.

De eerste 4 m1 liggen de houten balken op een betonnen ondervloer.

Vanaf de betonrand tot aan de hoeklijn is ca. 1 m1

B.v.d. voor de moeite.

Mvg

Angelo

Berichten: 4.502

Re: Hoeklijn t.b.v. vlonder over vijver

Graag schetsje of foto;globaal is draaien van dat profiel een verzwakking,maar mogelijk heeft hij overwaarde gekregen door de smid,die graag kilos staal levert!

Berichten: 2

Re: Hoeklijn t.b.v. vlonder over vijver

http://angelonius.hyves.nl/album/29636477/...8074434/0/gS7K/

Met bovenstaande URL zou je bij de foto op mijn hyves terecht moeten komen.

Mocht het niet lukken dan hoor ik het graag. Het is lastig om een foto met bijschrift onder de 50 kb te maken.

Alvast bedankt voor de moeite.

Berichten: 4.502

Re: Hoeklijn t.b.v. vlonder over vijver

Komt dat hoekstaal te liggen van draadeind M16 tot die andere,dus een overspanning van 450 cm;dan zou het vlonder daar een belasting op geven van de laatste balkoplegging op de vaste terras bekleding tot het stalen hoekprofiel ,dus ca. 50 cm vlondergewicht.

Op basis van het bovenstaande, is de belasting per strekkende meter 0,50 m2 vlondergewicht en 50 cm balkgewicht en als je de voorschriften TGB volgt minstens 175 kg/m2 gebruiksbelasting en nog verdere voorwaarden,dus daar moet je een keus maken.Te lastig om allemaal uit te leggen.TGB 1990 bekijken (mbv.smid).

Als je het zaakje al hebt besteld,zou de enige mogelijkheid een vlonderstrook boven de vijver 10-15 cm hoger te leggen zodat je een een brede optrede maak van 100-120 cm.

Reageer