Elektrisch potentiaalverschil zout en zoet water?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

Elektrisch potentiaalverschil zout en zoet water?

Kan iemand mij verder helpen met het elektrisch potentiaalverschil tussen zout en zoet water? Ik kan er niks over vinden namelijk, het enige wat ik kan vinden over potentiaalverschil zijn formule's met hoogte's erin verwerkt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektrisch potentiaalverschil zout en zoet water?

De eerste wedervraag is dan: waarom veronderstel je dat er een potentiaalverschil zal zijn? Ik kan me daar namelijk helemaal niks bij voorstellen. Dus leg eerst eens uit in welke configuratie dat potentiaalverschil zou optreden.

Berichten: 79

Re: Elektrisch potentiaalverschil zout en zoet water?

Naar mijn weten zijn er twee manieren waarop er elektriciteit uit het bijeenbrengen van zoet en zout water kan worden gewonnen. Bij beide methodes speelt een membraan de belangrijkste rol.

1. Een compartiment met zout en zoet water gescheiden door een membraan. Doordat de osmotische waardes van beide vloeistoffen verschillen kan er water door het membraan stromen om dit verschil te compenseren. Hierdoor stijgt het vloeistofniveau aan de zoutwaterzijde totdat de vloeistofdruk gelijk is aan de osmotische druk door het verschil in zoutconcentratie. De potentiele energie die verkregen is doordat het vloeistofniveau is gestegen kan worden gebruikt om een generator te laten draaien.

2. Wederom zout en zoet water gescheiden door een membraan. Het membraan is nu selectief voor bepaalde geladen deeltjes (positief of negatief). Door of de positieve of de negatief geladen deeltjes door te laten ontstaat een elektrisch potentiaalverschil tussen beide kanten die gebruikt kan worden om stroom op te wekken.

Waarschijnlijk is de 2e methode de manier die u in uw hoofd had. Ik weet niet precies welke methode qua ontwikkeling verder is, maar dat moet ook wel te vinden zijn.

Berichten: 25

Re: Elektrisch potentiaalverschil zout en zoet water?

Ik ben dus aan het rekenen met methode 2.

Ik weet al hoeveel ampere eruit komt, maar om het vermogen te weten moet ik ook de spanning weten.

V*A=W

Ik heb ondertussen wel wat formules gevonden:

http://www.uu.nl/uupublish/content/BlauweE...roenenAnton.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Elektrisch potentiaalverschil zout en zoet water?

Bedoel je misschien dat je weet hoeveel stroom je zou willen trekken.

Het potentiaal verschil tussen zout en zoet water is te berekenen.

Het totale vermogen is dan te bepalen.

Je kan de hoeveelheden water e.a. die je nodig hebt ook berekenen.

Berichten: 25

Re: Elektrisch potentiaalverschil zout en zoet water?

Wimpie44 schreef:Bedoel je misschien dat je weet hoeveel stroom je zou willen trekken.

Het potentiaal verschil tussen zout en zoet water is te berekenen.

Het totale vermogen is dan te bepalen.

Je kan de hoeveelheden water e.a. die je nodig hebt ook berekenen.
Ik heb de formules uit het bovenstaand verslag gebruikt om de spanning te berekenen. Stroomsterkte (Ampere) had ik al berekend, dus het vermogen is voor mij bekend.

Het gaat in mijn geval om een gesloten systeem. Dus een tank met zout water, en een warmtewisselaar om daar een bepaalde hoeveelheid van te verdampen, zodat je zoet water krijgt. Aan de hand van het afgegeven vermogen door de warmtewisselaar heb ik bepaald hoeveel zoet water er dus gevormd wordt. Met een bepaalde zoutconcentratie kan je dan de stroomsterkte berekenen.

Reageer