Construct voor taakinhoud

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Construct voor taakinhoud

Hallo,

Ik wil graag de volgende vraag voorleggen.

Ik ben aan het onderzoeken in hoeverre controllers in hun functie het accent leggen op verschillende aspecten in hun rol. De taken binnen de functie kunnen worden onderverdeeld in beheerstaken en adviestaken en ik heb op basis van het functieprofiel de verschillende taken opgesomd en de vraag gesteld in hoeverre een controller de betreffende taak belangrijk vindt op een schaal van 1 tot 5. Ik heb hierbij in totaal 12 taken benoemd waarvan 5 beheertaken en 7 adviestaken.

Ik probeer nu een construct te maken door de verschillende taken naar soort te clusteren. Hierbij speelt een aantal problemen. Niet alle taken zijn even belangrijk en dus heb ik op basis van een tijdschrijven voor 50 respondenten gevraagd hoe hun taakinvulling er nu uit ziet en heb ik op basis daarvan een weging aangebracht in een poging om tot een goed construct te komen. Voor de adviestaken lukt het me zowel gewogen als ongewogen tot een Cronbach's Alfa van > 50 en <70 te komen. Voor de beheertaken lukt dit zeker niet.

De uitkomsten van de individuele taken zijn allen niet normaal verdeeld. Als ik de verschillende taken in een factoranalyse betrek, lukt het me ook niet om tot één component te laden. Ik moet dan tot 3 (beheer) respectievelijk 4 (advies) taken reduceren om tot de bewerkstelligen.

Is het nu noodzakeliijk, op moment dat je wilt bepalen of een specifieke voorkeur (waakhond of advies) leidt tot specifiek resultaat, een construct te maken dat voldoet aan de eisen. Zo ja, hoe kan ik dit dan bewerkstelligen. Het gaat om werkelijke taken dus het is echt wat ik wil meten. Het enige punt is dat de taken niet expliciet benoemd zijn als beheer of adviestaak. Die weging maak ik op basis van de beschrijving van de taak.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groet

Reageer