Gents

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 119

Gents

Ik ben nu een week af en toe aan het googlen om een uitvoerige dialectbeschrijving te vinden voor 't Gents (wat ik een zeer mooi dialect vind), helaas is dit mij niet gelukt.

Nu hoop ik dat iemand hier een goed boek (te kopen of lenen) of een site voor mij kan recommenderen.

Bijvoorbaat dank voor uw hulp :D

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Gents

:P Lees ik: Gents = mannen in het engels! :D

Sorry :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gents

Eric

Berichten: 2.504

Re: Gents

Ik verwijs even naar de krant "De Gentenaar"

Tijdens de recente Gentse Feesten, heeft Pierke Pierlala(een lokaal figuur tijdens de Gentse Feesten) iedere dag in het Gents dialect een kleine tekst in de krant geschreven.

De volgende heb ik kunnen terugvinden

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...icleID=BO1UFKRG

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...icleID=IL1UHR8I

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...icleID=121UJBUT

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...icleID=901UKNI5

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...ticleID=7T1ULTL

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...icleID=QQ1UMTVC
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 119

Re: Gents

Bedankt voor uw antwoorden, Evil Lathander en E. Desart (en vooral Kiwiwoman!!!).

Dat boek lijkt mij wel heel interessant, maar ik heb 't nergens te koop kunnen vinden :D

Berichten: 8.614

Re: Gents

Dat boek lijkt mij wel heel interessant, maar ik heb 't nergens te koop kunnen vinden 8-)
Hier kun je het bestellen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 119

Re: Gents

Dank u, Klintersaas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gents

Grytolle,

Ik begrijp iets niet,

De link die ik gaf bevatte een bestelbon met 5 € korting door voorintekening, met emailadres, rekeningnummer en alle betrokken gegevens.

8-) Eigenlijk linkte ik naar een bestelbon met beschrijving.

EDITED:

Sorry, iets te snel van mij de voorintekening is voorbij, maar alle gegevens om het te vinden waren daar.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Gents

Dat vind ik nu zo raar aan ons landje. Ik woon in Aalst, waar men eigenlijk een vrij 'plat' accent praat. 30 Km verderop heb je Gent, wat naast enkele gelijkenissen toch vrij zwaar verschilt van het aalsters. Hetzelfde geldt voor het brussels. ga je nog een paar kilometer verder dan Gent dan zit je al in West-Vlaanderen, waar men een accent spreekt dat ik al niet eens goed begrijp. Ergens heeft dat zijn charme, maar soms is het ook knap vervelend. Ik ga in Gent naar school waar veel West-Vlamingen zitten, en die zich eigenlijk meestal zwaar vastklampen aan hun eigen accent. Die mensen versta ik gewoon niet. Ik weet dat ook in Nederland elke stad zijn eigen accent heeft, maar ik vraag mij af of dit ook elders in europa zo zwaar als bij ons het geval is. Als ik naar Frankrijk ga, dan versta ik de lokale mensen zeer goed omdat ik niet vind dat zij erg uitgesproken dialecten praten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Gents

E.Desart schreef:EDITED:

Sorry, iets te snel van mij de voorintekening is voorbij, maar alle gegevens om het te vinden waren daar.
Inderdaad, die bon was slechts bruikbaar tot 31 januari 2008. Het duurde echter ook even vooraleer ik dat doorhad.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Gents

Dat vind ik nu zo raar aan ons landje. Ik woon in Aalst, waar men eigenlijk een vrij 'plat' accent praat. 30 Km verderop heb je Gent, wat naast enkele gelijkenissen toch vrij zwaar verschilt van het aalsters. Hetzelfde geldt voor het brussels. ga je nog een paar kilometer verder dan Gent dan zit je al in West-Vlaanderen, waar men een accent spreekt dat ik al niet eens goed begrijp. Ergens heeft dat zijn charme, maar soms is het ook knap vervelend. Ik ga in Gent naar school waar veel West-Vlamingen zitten, en die zich eigenlijk meestal zwaar vastklampen aan hun eigen accent. Die mensen versta ik gewoon niet. Ik weet dat ook in Nederland elke stad zijn eigen accent heeft, maar ik vraag mij af of dit ook elders in europa zo zwaar als bij ons het geval is. Als ik naar Frankrijk ga, dan versta ik de lokale mensen zeer goed omdat ik niet vind dat zij erg uitgesproken dialecten praten.
Aalsters hoort taalkundig gezien bij de Brabantse dialectengroep, Gents geloof ik niet. West-Vlamingen vind ik over het algemeen ook moeilijker verstaanbaar, ze lijken er meer moeite voor te moeten doen om Standaardnederlands (enfin, ons Verkavelingsvlaams equivalent) te produceren.

Ik merk toch ook wel verschillen, die keren dat ik in Nederland ben, maar minder uitgesproken dan bij ons (af en toe vallen op bijeenkomsten wel eens plat-Gronigse woorden en wordt er een beetje gelachen met Nederlands Limburg 8-) ).

Dat Frankrijk uniformer is qua taal, is voor een groot deel te wijten aan de Académie française.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gents

Is het ook niet zo dat je verschillen beter kunt onderscheiden naargelang je meer vertrouwd bent met de taal en dialecten zelf?

Ik vermoed dat ik als rasechte Antwerpenaar gemakkelijker verschillen met aan Antwerps aanverwante dialecten en woorden zal horen en minder tussen bijvoorbeeld de dialecten uit de Vlaanderens. En ik vermoed dat dit omgekeerd even waar is.

Zo moet je ook al behoorlijk een taal kennen voor je finesses tussen dialecten kan onderscheiden.

Het lijkt mij niet eenvoudig om gedetailleerde conclusies over dialecten van een vreemde taal (zoals bijv. Frans) te trekken of je moet je echt met taalstudie bezig houden.

Zo hoort een Nederlander relatief genuanceerd uit welke streek een landgenoot komt, ik herken hen in eerste instantie als Nederlander.

Ik heb me trouwens reeds vaak afgevraagd hoe ik dat typische verschil (herkenbaarheid) moet formuleren voor mijzelf. Wij hebben hopen dialecten, de Nederlanders ook. De verschillen binnen de landsgrenzen kunnen zelfs groter zijn dan de verschillen over de landsgrenzen. Toch blijkt hier ergens een groepsverschil te zitten.

Ik dacht vaak dat de meer Engelse "r" van Nederlanders hier mee bepalend was. Maar het is mij tussentijds duidelijk dat dit niet voor allen geldt.

Een beetje een gekke analogie: Als kind ken je alle witte muizen die je houdt uit elkaar of je er nu 5 of 20 hebt, voor de ouders zijn het gewoon witte muizen (grote, kleintjes, dikke en dunne).

Dit geldt ook voor het herkennen van personen van andere rassen enz.
Eric

Reageer