Water "oneindig" lang helder houden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Water "oneindig" lang helder houden

Tijdens een fietstocht naar de bron van de Schelde hebben wij aldaar een liter water afgetapt.

Dat wil ik nu bij wijze van souvenir verdelen over 10 kleine flesjes, leuk etiketje en zegelband bijmaken etc.

Enfin, waar het om gaat, hoe zorg ik ervoor dat de inhoud jaaaaaaren helder (zij het niet noodzakelijk drinkbaar) blijft?

Ik dacht in eerste instantie toevoegen van waterstofperoxide (heb zo'n flesje 3% van het Kruidvat). Maar eigenlijk geen idee van voor-of nadelen en of er betere methoden zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Wat is de reden dat het niet helder zou blijven? Zitten er deeltjes in het water waardoor het eigenlijk bij voorbaat al troebel is, of gaat het meer op groei van algen/bacterien en dergelijke?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Voeg een paar druppeltjes geconcentreerd salpeterzuur toe (uiteindelijke concentratie ongeveer 0.3 M). Dit gaat in ieder geval algengroei tegen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Inderdaad, potentiële algen/bacteriëngroei, dar gaat het om.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Jan,

Op het lab waar ik heb gewerkt, vulde men glazen flessen met 0,5 M salpeterzuur (in tegenstelling tot de 0,3 M wat ik in mijn vorige bericht zei), om algengroei tegen te gaan. Deze flessen werden gebruikt om watermonsters te nemen en het TOC (totaal organisch koolstof) gehalte van dit water te meten. Dit werd bepaald op ppb-niveau. Eén enkele keer misschien last gehad, maar het water in de flessen waren zeker helder (ook na 2-3 jaar opslag).

Dus ik verwacht dat een langere periode ook goed zal gaan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Aanzuren met salpeterzuur zal inderdaad wel werken, bij een half molair is de pH zodanig laag dat er echt niets meer in wil leven. Salpeterzuur dampt in deze concentraties niet uit, dus zelfs met een kleine lekkage zou het goed moeten gaan.

Als je flesjes echt goed afsluiten is het denk ik niet per se nodig, dan zou je het ook thermisch kunnen steriliseren. Dat vergt echter wel stevige flesjes en een autoclaaf of desnoods een snelkookpan.

Waterstofpexoride lijkt me trouwens geen goed idee, dat vervalt met de tijd tot water en zuurstof en is daarna niet meer effectief. Of een beginconcentratie van een paar druppels 3% op bijv 10 of 100 ml water voldoende is om alles te doden durf ik niet zeggen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Water "oneindig" lang helder houden

0,5 M salpeterzuur
Tja, maar waar kom ik aan 15 M salpeterzuur? Want met de amateurconcentraties moet ik mijn souvenirflesjes met bijna de helft vreemd water gaan vullen
Als je flesjes echt goed afsluiten is het denk ik niet per se nodig, dan zou je het ook thermisch kunnen steriliseren. Dat vergt echter wel stevige flesjes en een autoclaaf of desnoods een snelkookpan.
Tja, het enige geschikte dat ik kon vinden waren een klein soort weckpotjes (Xenos, € 0,90). Wel met zo'n mooi rubberringetje trouwens. Maar ja, of die serieus onderdruk vasthouden??
Waterstofperoxide lijkt me trouwens geen goed idee, dat vervalt met de tijd tot water en zuurstof en is daarna niet meer effectief. Of een beginconcentratie van een paar druppels 3% op bijv 10 of 100 ml water voldoende is om alles te doden durf ik niet zeggen.
Alles zal wel niet. Anderzijds vraag ik me af, in water met een minimum aan organisch materiaal, voorzien van wat waterstofperoxide en tenslotte gekookt, hoeveel leven kan zich daar naderhand nog in ontwikkelen??

Enfin, ik zie wel. Het is per slot van rekening ook maar een lolletje, niet bepaald een relikwie dat over 300 jaar nog waarde moet hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Volgens mij hebben ze op een middelbare school toch wel een flesje salpeterzuur staan? Of is dit tegenwoordig niet meer zo?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Volgens mij hebben ze op een middelbare school toch wel een flesje salpeterzuur staan? Of is dit tegenwoordig niet meer zo?
Jawel, maar die is nu gesloten, en ik wil volgende week toch een van die flesjes aan mijn (ver weg wonende) zus geven :D .

(tja, ik wil ook wel véél hè)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Tja, het enige geschikte dat ik kon vinden waren een klein soort weckpotjes (Xenos, € 0,90). Wel met zo'n mooi rubberringetje trouwens. Maar ja, of die serieus onderdruk vasthouden??
Weckpotjes zijn prima, zolang ze maar tegen de temperatuursverandering kunnen. Als een snelkookpan hebt kun je ze gewoon vullen, erin plaatsen en een kwartiertje onder druk doorkoken - er is vrijwel niets dat dat overleefd, en als die rubber ring goed sluit komt er later ook niets meer in.

Eenvoudigste huis tuin en keukenoplossing: Los een procent of 10 zout op in het water, dan groet er gegarandeerd niets meer in... alleen maakt dat het wat minder authentiek, ook al zul je er denk ik niets van zien.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Water "oneindig" lang helder houden

etiketje.png
etiketje.png (86.72 KiB) 507 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 187

Re: Water "oneindig" lang helder houden

jan, als ik het mij goed herrinner gebruik jij nogal wat kunstmest. als het goed is verkoopt diegene waar je dat koopt ook 53 %-ige salpeterzuur, en dat lijkt me toch wel sterk genoeg. nou houf je natuurlijk geen 25 liter te kopen want een druppeltjes kun je vast wel krijgen van die persoon. toch???

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Misschien dat bleekwater (natriumhypochloriet) ook wel werkt...

Berichten: 12.262

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Bleek heeft op termijn hetzelfde probleem als peroxide, het vervalt. Nu gaat dat in zuiver water niet zo hard, maar er zijn een aantal metaalionen die dat fors kunnen bespoedigen, en dan is de antibacteriele werking snel voorbij. Sowieso is het tegen algengroei niet heel effectief.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Hen je dat neerslaan van bepaalde metaalionen ook niet met salpeterzuur ?

Ik heb het gelijk even opgezocht; alle nitraten blijken goed oplosbaar te zijn.

Reageer