Springen naar inhoud

Hoe warm in de auto: bril beslaat

• Log in om te kunnen reageren

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 31 juli 2008 - 19:06

Beetje vreemde gewaarwording toen ik vanmiddag in de auto stapte: mijn bril besloeg. :D
Lichtjes weliswaar, maar merkbaar. Nu was er binnen een airco, aangenaam werktemperatuurtje van zo'n 22°C, dat zal dus ook zo'n beetje de temperatuur van mijn brilglazen geweest zijn. In de auto moet het dus aanzienlijk warmer geweest zijn. Wat ik me afvraag: hoe warm zou dat zijn? Wat is het benodigde temperatuurverschil ongeveer?

(weinig wetenschappelijk, maar wel leuk te weten)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 09:51

Blijkbaar is de lucht in jouw auto rond je bril glazen afgekoeld van de actuele auto temperatuur tot onder de dauwpunt temperatuur (die temperatuur waarbij de lucht volledig verzadigt is).

Als je wilt weten wat het minimale temperatuur verschil is geweest moet je dus weten wat het verschil is geweest tussen de temperatuur en de dauwpunt temperatuur in jouw auto voor je instapte. Daar valt dus niks over te zeggen tenzij je de relatieve luchtvochtigheid hebt gemeten. Met andere woorden het benodigde temperatuur verschil kan varieren van 1 graad op een mistige dag, tot 40 graden in de Sahara.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 10:04

Hmm... luchtvochtigheid meten behoort niet tot mijn standaard checks voordat ik wegrij. :D
Valt dus niets over te zeggen, pech gehad. Laten we het er maar op houden dat het erg warm was in die auto.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures