Springen naar inhoud

Testaankoop start campagne tegen producent die fictieve ziektes genezen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Lathander

    Lathander


  • >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2008 - 19:15

http://www.standaard...p...073&ref=rss

Geneesmiddel tegen motivatiegebrek

BRUSSEL - Test-Aankoop lanceert een ludieke campagne om de uitbreiding van de publiciteit voor geneesmiddelen die Europa zou overwegen, tegen te houden en om de inperking die van kracht is in eigen land integendeel te versterken.
Test-Aankoop Gezondheid lanceert zijn campagne tegen publiciteit voor geneesmiddelen met een filmpje over een fictief geneesmiddel voor een fictieve aandoening. ‘Strivor’ zou in een klap alle gevolgen van de ‘motivatiegebrekstoornis’ wegwerken.

Het is helemaal gemaakt zoals de echte publiciteitsfilmpjes voor echte geneesmiddelen, met getuigenissen van patiënten en zo. Zulke filmpjes circuleren al in de Verenigde Staten en in Nieuw-Zeeland; in die landen mag dergelijke publiciteit wel.

Bij ons is publieksreclame verboden voor geneesmiddelen die enkel met een voorschrift kunnen verkregen worden. Publieksreclame is wel toegelaten voor de zogenaamde OTC’s, de geneesmiddelen die vrij te koop zijn in apotheken (en soms elders): de hoestsiroopjes, pijnstillers, vitaminen, enzovoort.

Test Aankoop signaleert dat de producenten van geneesmiddelen die een voorschrift vergen, er geregeld in slagen door de mazen van de reglementering te glippen.

Enkele jaren geleden verscheen plots een campagne over nagelschimmels op tv. Die ging uit van een vzw die – wat dacht u – enkel met beste bedoelingen was opgezet: de bevolking voorlichten over de ernst van deze aandoening. Waarna de mensen wel naar de arts zouden trekken die dan eigenlijk alleen het product van de sponsor van de vzw kon voorschrijven.

De farma-bedrijven hebben nog andere methoden om het reclameverbod te omzeilen. Websites voor het brede publiek, zijn een nieuwe vorm daarvan. Veel mensen zoeken informatie over aandoeningen op het internet. Dan is het zaak een goede en goed geplaatste website te hebben over die aandoening die ogenschijnlijk dient om de aandoening te beschrijven maar feitelijk het eigen product aanbeveelt.

Test-Aankoop verwijst naar de website van het geneesmiddel Macugen van gigant Pfizer over de oogaandoening maculadegeneratie; die site werd in april dit jaar gesloten op bevel van het Agentschap voor Geneesmiddelen, na klachten van Test-Aankoop.

Test-Aankoop laakt de methodes die gebruikt worden in die publiciteit: vaak worden producten als innovatief voorgesteld terwijl ze dat helemaal niet zijn.

Volgens Test-Aankoop overweegt Europa een versoepeling van het reclameverbod voor voorschrift-geneesmiddelen. De consumentenorganisatie en haar Europese zusterorganiaties verzetten zich daartegen met hand en tand.

Ze wil daarentegen in eigen land een verdere verstrenging van de regels. En een strengere controle op de naleving van de bestaande regels.

Pharma.be: 'Campagne berust op foutieve veronderstellingen'

Pharma.be, de grootste belangenvereniging van de Belgische geneesmiddelenindustrie, hekelt de campagne van Test-Aankoop Gezondheid. Ze zou 'op foutieve veronderstellingen en niet op feiten berusten'.

'In tegenstelling tot de verklaringen van Test-Gezondheid wil de farmaceutische sector net rechtstreekse patiëntenvoorlichting over voorschriftplichtige geneesmiddelen vermijden', laat Pharma.be weten in een persmededeling.

'De geneesmiddelensector en Pharma.be steunen het voorstel van de Europese Commissie niet om informatie te verstrekken op televisie en radio en in de gedrukte pers aan het grote publiek over voorschriftplichtige geneesmiddelen.'

'Vandaag komt dit voor in de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Maar wij beschouwen dit systeem als ongeschikt voor België en Europa. In ons land geven enkel de artsen en de apothekers uitleg aan de patiënten over de geneesmiddelen op voorschrift.'

g.teg, dsl


Ik vind het een lovenswaardig initiatief
Mensen worden waarachtig hun zakken leeggeschud en ze beseffen het niet eens.
De grootste reden waarom sommige mensen zeggen dat het bij hun gewerkt heeft is waarschijnlijk omdat ze het zo graag willen dat het werkt, dat ze er zichzelf van overtuigd hebben

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2008 - 23:01

De grootste reden waarom sommige mensen zeggen dat het bij hun gewerkt heeft is waarschijnlijk omdat ze het zo graag willen dat het werkt, dat ze er zichzelf van overtuigd hebben


Eerlijkgezegd heb ik daar mn twijfels bij. En zijn talloze receptgeneesmiddelen die gewoon effectief zijn, sterker nog, dat zijn ze allemaal (in zekere mate), anders waren ze nooit toegelaten.

Kern van de zaak is dat reclame geen claims moet maken die niet op waarheid berusten. Je kunt gerust in een reclamespot stellen dat bijv omeprazol werkt voor mensen die last hebben van brandend maagzuur, de juistheid van de claim is gewoon te backen met de resultaten van het onderzoek voor toelating.

Eigenlijk vind ik het nog niet eens zo gek om wel reclame toe te laten voor receptgeneesmiddelen, wellicht zorgt het er juist voor dat mensen met een aandoening zich realiseren dat er iets aan gedaan kan worden als ze hun dokter bezoeken.
Victory through technology

#3

Adpruys

    Adpruys


  • >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 00:15

In de Vs waar dergelijke reclame is toegestaan dient men ook in de reclame de bijwerkingen duidelijk te vermelden. Ik denk dat het vanuit kostenoogpunt niet zal worden toegestaan hier. Je krijgt dan toch alleen reclame voor dure praparaten waarvoor nog een patent bestaat.

Hieraan gerelateerd: ik kreeg laatst een stuk uit de consumentengids onder ogen over visoliepreparaten. de consumentenbond had het niet helemaal begrepen en beschouwde een hogere doses als de door de gezondheidsraad aanbevolen 450mg omega-3 per dag als potentiëel gevaarlijk. verder klaagde men over de vage beweringen op de potjes die de mensen op verkeerde gedachten kon brengen. deze vage beweringen zijn echter het gevolg van de voorgeschreven richtlijnen van de koag/kag: ziektes mogen niet genoemd worden. Het moet vaag en suggestief.
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

#4

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 00:28

Ik denk dat het vanuit kostenoogpunt niet zal worden toegestaan hier. Je krijgt dan toch alleen reclame voor dure praparaten waarvoor nog een patent bestaat.


Van het laatste kun je wel uitgaan inderdaad, voor generica gaat echt niemand reclame maken. Aan de andere kant kan het best zo zijn dat er wat aandoeningen zijn waarvoor slechts een patentmiddel beschikbaar is, maar die verder wel behandeling verdienen.

Wat die visolie betreft is het een lastige: je kunt ook geen ziektes noemen aangezien het geen geregisteerd medicijn is, en dat blijft het een vaag verhaal. Nadeel is dat het verhaal meestal zo vaag is dat niet te bepalen is of er ook maar enige waarheid in zit.
Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures