Springen naar inhoud

Kunnen wij bacterien zien?

• Log in om te kunnen reageren

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2005 - 20:16

Als ik zomers op het strand lig en ik kijk naar de blauwe lucht,
dan zie ik weleens iets voor mijn ogen,
het lijkt net op bacterien die voor mijn lens beweegt.
kan dat kloppen? heeft iemand daar ook weleens last van?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Erik

Erik

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2005 - 20:20

Je bedoeld "Mouches Volantes" zie hieronder:

Mouches volantes worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog. Ze zorgen ervoor dat het glasvocht vertroebelt waardoor de lichtstralen die in het oog vallen verstoord worden. Dat geeft vlekjes in het gezichtsveld.

Mouches volantes zijn zichtbaar als zwevende zwarte draadjes, vliegjes of spinnetjes, vooral tegen een heldere achtergrond zoals een blauwe lucht. Ze zitten op een vaste plek in het gezichtsveld en bewegen mee als men hoofd of ogen beweegt. Ze komen vooral op oudere leeftijd bij mensen die bijziend zijn. Het is een onschuldig verschijnsel en wordt meestal niet behandeld tenzij iemand er heel veel last van heeft.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,
is not "Eureka!" (I've found it!),
but "That's funny..."

Isaac Asimov

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2005 - 20:48

Zie ook: http://www.wetenscha...ouches volantes
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2005 - 21:03

Je bedoeld "Mouches Volantes" zie hieronder:

Mouches volantes worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog. Ze zorgen ervoor dat het glasvocht vertroebelt waardoor de lichtstralen die in het oog vallen verstoord worden. Dat geeft vlekjes in het gezichtsveld.

Mouches volantes zijn zichtbaar als zwevende zwarte draadjes, vliegjes of spinnetjes, vooral tegen een heldere achtergrond zoals een blauwe lucht. Ze zitten op een vaste plek in het gezichtsveld en bewegen mee als men hoofd of ogen beweegt. Ze komen vooral op oudere leeftijd bij mensen die bijziend zijn. Het is een onschuldig verschijnsel en wordt meestal niet behandeld tenzij iemand er heel veel last van heeft.

Het lijkt er wel op, ik heb er al bijna mijn hele leven last van, ik zit daar altijd naar te staren. dus het geen bacterieen. Volgens mij heb jij gelijk. leuk om te horen, dankje.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2005 - 21:08

Ik zie soms ook een ander verschijnsel. als ik op het strand lig dan zit ik dan zie ik soms hele kleine stipjes. het lijken net moleculen die voor mijn ogen schieten. lijkt ook soms een beejte op ruis. Hhet is me opgevallen dat het verschijnsel het sterkst is als ik bij het raam in een vliegtuig zit op grote hoogte. ik zat te denken aan deeltjes van de zon of iets dergelijks.

• Gast

Geplaatst op 22 april 2005 - 18:24

En hoe zit dat ook alweer met die hete lucht boven bv een weg in de zomer?
:shock:

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2005 - 19:12

Het heeft niet veel te maken met het bovenstaande. Maar ik zal toch een poging wagen. Warme lucht stijgt van de weg op. Warme lucht heeft een andere dichtheid dan de koude lucht erboven. Deze lucht (warm en koud) mengen zich zodat er breking van licht onstaat. Hierdoor krijg je vervorming van het beeld. Hetzelfde effect wordt verkregen met het toevoegen van siroop aan een glas water. De siroop heeft een hogere concentratie suiker waardoor aroma-slierten zichtbaar zijn.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2005 - 01:46

Het heeft niet veel te maken met het bovenstaande. Maar ik zal toch een poging wagen. Warme lucht stijgt van de weg op. Warme lucht heeft een andere dichtheid dan de koude lucht erboven. Deze lucht (warm en koud) mengen zich zodat er breking van licht onstaat. Hierdoor krijg je vervorming van het beeld. Hetzelfde effect wordt verkregen met het toevoegen van siroop aan een glas water. De siroop heeft een hogere concentratie suiker waardoor aroma-slierten zichtbaar zijn.

dat kende ik al, maar dat bedoel ik niet,
als iemand binnekort gaat vliegen, dan moet die gene goed opletten,
het lijkt net of er meer bewegende stipjes op je netvlies verschijnen.
ik vraag me allange tijd af waar dit vandaan komt.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2005 - 16:16

Het kan best zijn dat het om kosmische straling gaat. Misschien ben jij wat gevoeliger hiervoor dan andere mensen. Maar Andrť Kuipers vertelde eens dat hij als hij zijn ogen sloot in het ruimtestation, hij veel lichtflitsjes zag vanwege de relatief hoge dosis straling. Het is dus zeker mogelijk.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 22:24

ik dacht ook al dat het zoiets zou zijn. bedankt voor de bevesteging.

• Gast

Geplaatst op 28 april 2005 - 12:55

Als ik zomers op het strand lig en ik kijk naar de blauwe lucht,
dan zie ik weleens iets voor mijn ogen,
het lijkt net op bacterien die voor mijn lens beweegt.
kan dat kloppen? heeft iemand daar ook weleens last van?

Ik heb daar ook last van maar bij mij wordt het steeds erger ;)
Daarom ga ik binnenkort naar de dokter, ik heb al een afspraak. Ik heb nooit iets aan mijn ogen gehad en zag altijd alles als een havik zo scherp! Het is een paar weken geleden begonnen en ik wordt helemaal gek van die vlekken en vliegjes in mijn gezichtsveld ;) :shock: ;) ik heb het aan mijn rechteroog. Ik hoop dat ze er snel iets aan kunnen doen want ik ben echt niet van plan om mijn leven lang hiermee opgezadeld te zitten ;) want dat zie ik niet zitten.

Groetjes van Ginny

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2005 - 22:42

Ik heb er ook last van, ik vind de conclsuie die werd getrokken dat het iets was op het net vlies ver goed.

ik dacht altijd dat ik telang in scherp licht had gekeken ofzo,
en dat dat een reactie van van mijn oog, op het scherpe licht,
en dat mijn hersens(of zenuen) ze zelf maar verzinnen omdat ze niet meer goed werken door het scherpe licht

Lafawijn

Lafawijn

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2005 - 15:49

kan het niet zo zijn dat het drukverschil de oorzaak is van de stipjes in het vliegtuig?
want zintuigcellen in het oog reageren niet alleen op adequate prikkels maar op veel meer soorten prikkels....druk maar eens op je oog... als je hard genoeg drukt dat zul je licht zien....
Dus kan het niet zo zijn dat die personen die er last van zijn zeer gevoelige zintuigcellen heeft die reageren op het drukverschil en het opvatten als een prikkel en het signaal licht doorgeven aan de hersenen?
sterf!

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2005 - 14:26

Je kunt bacterien, hoogstwaarschijnlijk niet zien met het blote oog, echter eencelligen wel zoals pantoffediertjes. Als je er direct licht op laat vallen wanneer ze in het water rond zwemmen dan kun je ze met het blote oog waarnemen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2005 - 15:16

Je kunt bacterien, hoogstwaarschijnlijk niet zien met het blote oog, echter eencelligen wel zoals pantoffediertjes. Als je er direct licht op laat vallen wanneer ze in het water rond zwemmen dan kun je ze met het blote oog waarnemen.

niet om afbreuk te doen aan jou post of zo, maar wat heeft dit met de vraag van de TS te maken?
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures