Springen naar inhoud

Geluid in het heelal...

• Log in om te kunnen reageren

misspeazze

misspeazze

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2008 - 21:15

Misschien is deze vraag al voorbij gekomen, misschien ook niet. Ik was wat filmpjes aan het kijken op youtube en kwam toen een filmpje tegen waarin ze geluid lieten horen van Jupiter......Ik vind dit vreemd.....is er wel geluid in het heelal??????

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Paul Siemons

Paul Siemons

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 05:15

Geluid dat te horen is via vb radiofrequenties?

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 10:51

Heb jij een link naar dat filmpje?

Is dat een Nederlandstalig filmpje? Wanneer wij over geluid spreken refereren wij gewoonlijk naar audiofrequenties en soms naar sub- of ultrageluid.
Het Engelse woord "noise" kan veel breder gaan.
Eric

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 21:37

Ik neem aan dat het om dit filpje gaat:

Dus EM omgezet naar geluid.

Overigens zal in de dampkring van de gasplaneten wel iets als geluid bestaan, maar daar gaat het hier niet over.

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 16:24

Geluid hoeft zich niet per definitie voort te planten in de lucht: in een ander medium zoals water of staal kan het geluid ook worden voortgeplant in de vorm van trillingen. Als de dichtheid van het medium toeneemt, neemt ook de snelheid toe waarmee het geluid zich voortplant. Aangezien er tussen de aarde en jupiter vooral "leegte" is, kan er geen geluid van jupiter aankomen aan de aarde.

Geluid... is eigenlijk het resultaat van een trillend iets. Als die trillingen ons trommelvlies bereikt, horen we het geluid.

Er is wel een verschil tussen elektromagnetische (EM) straling en trillingen die geluid produceren. Het is wel perfect mogelijk dat er EM straling van Jupiter ons bereikt, maar dit is geen geluid! Als je je radio zou kunnen instellen op die bepaalde frequentie, zou je enkel een soort ruis horen...

EM straling kan wel in geluid worden omgezet, maar dit is geen geluid dat op jupiter wordt geproduceerd.

misspeazze

misspeazze

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2008 - 14:35

Ik neem aan dat het om dit filpje gaat:

Dus EM omgezet naar geluid.

Overigens zal in de dampkring van de gasplaneten wel iets als geluid bestaan, maar daar gaat het hier niet over.

JA! Dat is inderdaad het filmpje wat ik bedoelde...En de uitleg van jullie is ook best duidelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures