Variabelen in regressie analyse

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Variabelen in regressie analyse

Goedenmiddag dames en heren statistiekers!!

Momenteel ben ik met mijn masterscriptie bezig en ik heb zojuist mijn de relatie die ik wel testen in een vergelijking geformuleerd. Nu had ik daar een vraag over. Ik zal jullie niet vervelen met het onderwerp, maar een voorbeeld geven waar mijn vraag in de essentie om gaat.

Ik heb meerdere onafhankelijke variabelen in de regressie opgenomen die een mogelijk verklarende kracht hebben op de afhankelijke variabele. Nu heb ik twee variabelen er tussen zitten die op precies dezelfde onderliggende data zijn gebaseerd. Het enige verschil tussen de twee is dat ik van de ene een continue en van de ander een dichotome variabele heb gemaakt. Naar mijn mening kan dit toch prima tegelijk getest worden in SPSS? Of moet ik ze een-voor-een in aparte vergelijkingen testen? Mijn begeleider vertelde dat er misschien een mogelijke statistische fout word gemaakt, maar hij wist het niet zeker. Dus ik dacht ik raadpleeg wat mensen die zich wat meer thuis voelen in de statistiek...

Wanneer iemand meer informatie nodig heeft, dan hoor ik het wel!

Alvast bedankt!

mvg,

Steebo

Berichten: 954

Re: Variabelen in regressie analyse

Hoi Steebo,

Als die variabelen precies hetzelfde zijn, dan kom je inderdaad in de problemen. Waarschijnlijk is het zo dat SPSS een van beide zelfs niet in de analyse zal opnemen. Maar goed, los daarvan kun je je afvragen waarom je eigenlijk 2 keer dezelfde variabele in de analyse zou willen meenemen.

Reageer