Ketel valt uit tijdens douchen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Ketel valt uit tijdens douchen

Tijdens het douchen valt regelmatig (zonder dat ik aan de kraan zit) de ketel uit. Niet zozeer dat-ie in storing valt, maar hij stopt gewoon met verwarmen, ik hoor gewoon dat de brander dan stopt. Draai ik de koudwaterknop dan terug of de warmwaterknop verder open, dan komt-ie weer in. Erg irritant.
Verborgen inhoud
Het ligt niet aan dat er ergens anders water of warmte gevraagd wordt, gebeurt ook als ik alleen thuis ben en de kachel uit staat. Bovendien hoor ik dus ook echt de brander uitgaan.


Nu heb ik wel een methode gevonden om hem wat betrouwbaarder te maken, maar die vind ik niet zo prettig: Het warm water verder open zetten. Kan ik gewoon weer compenseren door ook het koud water verder open te zetten, maar dan komt het veel harder uit de douchekop dan dat nodig is. Nogal een verpilling dus. Ik merk dit overigens alleen bij het douchen, maar dat is denk ik vooral omdat dat de enige plaats is waar ik langdurig warm water nodig heb.

Mijn eerste idee was dat dit aan de ketel zou liggen, maar de woningbouw heeft enige tijd geleden alle ketels vervangen door VR exemplaren, dus die van mij ook, maar daarmee is niets veranderd aan de situatie. Het lijkt me sterk dat een stokoude en een gloednieuwe ketel exact hetzelfde probleem hebben. Ik vraag me dus af waar het verder nog in kan zitten. Logische plaatsen die in me op komen zijn het kraanstel van de douche (gewoon zo'n ding met een knop voor warm en een knop voor koud) en de douchekop (zo'n drie-standen ding, normaal, massage, jet, staat altijd op normaal). Ik kan me zo voorstellen dat door de warmte de schellen van het kraanstel uitzetten en daarom de boel dichtdrukt, of iets soortgelijks in de douchekop. Die douchekop heb ik trouwens ook al eens driedubbel ontkalkt (Tilburg heeft vrij hard water, dus kon me ook voorstellen dat er eea verstopt zat), dus dat het daarin zit lijkt me niet erg logisch eigenlijk.

Om echter maar op de bonnevooi zoiets te gaan vervangen lijkt me niet handig. Toevallig iemand die wat meer verstand van dit gebeuren heeft een een "educated guess" kan doen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 474

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Nooit gehad dat tie aan slaat uit slaat aan slaat uit slaat etc.?

Het kan namelijk best zijn dat themostaat het net niet goed snapt, je vraagt warm water je krijgt warm water uit de ketel, maar het is zo weinig dat de brander nog niet aangaat omdat het water warm genoeg is, het water stroomd eruit, het water in de ketel wordt kouder (er stroomd ook water in) brander gaat aan. Water is voldoende warm, brander gaat uit, water wordt kouder, brander gaat uit etc etc etc etc
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 12.262

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Je kunt natuurlijk een proefje doen om dit te onderzoeken 8-)

Plaats die douchekop boven een emmer en zet hem net zo hard aan als je er normaal mee douched, en kijk eens hoeveel liter/min er zo ongeveer uitkomt. Vervolgens tap je in de keuken (oid) op hetzelfde tempo water van dezelfde temperatuur, en kun je eens kijken of de ketel hetzelfde gedrag vertoond... dan weet je meteen zeker of het nou aan de ketel of aan de leidingen/douchekop ligt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Even aannemend dat het douchewater via een warmtewisselaar door het CV water wordt verwarmd: kan het niet gewoon zijn dat de ketelthermostaat uitschakelt? Normaal zit er ook een buffer van enige tientallen liters tussen zodat je niet ineens met je rug onder een koude plens staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Nooit gehad dat tie aan slaat uit slaat aan slaat uit slaat etc.?
Nou ja, misschien wel, maar ik houd niet zo van met koud water douchen. Ik heb het ooit wel eens een minuutje afgewacht (naast de straal gaan staan), maar toen het nog niets deed, had ik er al gauw genoeg van.
Het kan namelijk best zijn dat themostaat het net niet goed snapt, je vraagt warm water je krijgt warm water uit de ketel, maar het is zo weinig dat de brander nog niet aangaat omdat het water warm genoeg is
Nee, dat is het niet. Ik heb die ketel altijd op "eco" staan, wat inhoudt dat er geen buffer van warmte gehouden wordt. Zodra ik een warme kraan ergens aanzet, hoor ik die ketel ook direct inkomen. Ik ik hoor 'm dus ook stoppen, waarna ik dus weet dat ik het binnen een paar tellen koud krijg.
Benm schreef:Je kunt natuurlijk een proefje doen om dit te onderzoeken ;)

Plaats die douchekop boven een emmer en zet hem net zo hard aan als je er normaal mee douched, en kijk eens hoeveel liter/min er zo ongeveer uitkomt. Vervolgens tap je in de keuken (oid) op hetzelfde tempo water van dezelfde temperatuur, en kun je eens kijken of de ketel hetzelfde gedrag vertoond... dan weet je meteen zeker of het nou aan de ketel of aan de leidingen/douchekop ligt.
Da's wel een goede tip, al zal ik dan met liter per seconde moeten rekenen denk ik. :D
Even aannemend dat het douchewater via een warmtewisselaar door het CV water wordt verwarmd: kan het niet gewoon zijn dat de ketelthermostaat uitschakelt? Normaal zit er ook een buffer van enige tientallen liters tussen zodat je niet ineens met je rug onder een koude plens staat.
Zoals ik iet naar boven in deze post al zei, maak ik geen gebruik van de buffer. Heb ik ook een tijdje aan gedacht, dus de ketel zo ingesteld dat-ie daar wel gebruik van maakt. Helaas was het "uitstel van executie".

De ketelthermostaat schakelt inderdaad uit volgens mij. Om de een of andere reden krijgt-ie het ongeldige signaal dat er niet meer verwarmd hoeft te worden, en slaat dan af. Ik hoop nu uit te vinden waar dat ongeldige signaal door veroorzaakt wordt.

Overigens heb ik aan dit verhaal wel de kunst van sneldouchen geleerd: Heel snel eronder, je ding doen en weg zijn voordat je een koude plens krijgt. 8-)

Alleen zo vervelend als je de douche wilt gebruiken om rustig wakker te worden. :-k
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Overigens heb ik aan dit verhaal wel de kunst van sneldouchen geleerd: Heel snel eronder, je ding doen en weg zijn voordat je een koude plens krijgt.
En zo realiseert de ECO stand dus energiebesparing... ;p

Overigens ken ik dit probleem wel van zgn electric showers, waarbij je douchewater dus ter plekke electrisch heetgestookt wordt. Daar zit nauwelijks buffer in, en de goedkope modellen hebben ook zo'n klik-aan-heet klik-uit-koud effect. De betere hebben een regeling van het vermogen proportioneel aan de stroomsnelheid.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Overigens ken ik dit probleem wel van zgn electric showers, waarbij je douchewater dus ter plekke electrisch heetgestookt wordt. Daar zit nauwelijks buffer in, en de goedkope modellen hebben ook zo'n klik-aan-heet klik-uit-koud effect.
Deze worden zeker veel op campings gebruikt?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 12.262

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Campings zou ik niet weten (kamperen doe ik nooit), maar het lijkt me wel. Ik ken ze vooral uit het verre oosten waar centrale warmwatervoorziening in kleinere hotelletjes en dergelijke vaak ontbreekt.
Victory through technology

Berichten: 145

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

google eens op tapdrempel
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

De ketelthermostaat schakelt inderdaad uit volgens mij. Om de een of andere reden krijgt-ie het ongeldige signaal dat er niet meer verwarmd hoeft te worden, en slaat dan af.
Daar lijkt het sterk op, alleen zou ik dat signaal niet direct ongeldig willen noemen (vanuit de ketel bezien, vanuit jouw douchende positie is dat een andere zaak).

Ik denk dat de minimumvlam vrij hoog staat. Als je dan weinig warm water afneemt (zuinig douchen hè....), komt dat weinige water al snel aan de maximumtemperatuur die de ketel wil hebben, en de enige remedie is dan: afschakelen. (en weer aan, en weer uit, en weer.....)

Mijn vorige ketel had dat ook, maar niet zo ernstig. Daar moest je de warmwaterkraan al vrij ver dichtdraaien voordat hij dit gedrag begon te vertonen.
google eens op tapdrempel
Zoiets dus ja.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Tapdrempel, zo heet dat dus. Even gegoogled, en ik begrijp dat die dingen aan te passen zijn. Ik zal dus binnenkort maar eens een typenummer op gaan zoeken en kijken of dat zelf eenvoudig aan te passen is of dat ik de installateur moet laten komen.

Bedankt voor de tips!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

De tapdrempel staat op ±2,5 l/m zie ik. Wikipedia vertelt me dat dit aan de hoge kant is (meestal 1-3 l/m), en bij zuinige douches best een maximum van 1,6 kunt hanteren.

Ik kan echter uit die handleiding niet echt halen hoe ik die kan aanpassen. Uit pagina 28 haal ik dat er een waterhoeveelheidsregelaar is die standaard op 6 l/m staat die vervangbaar is door een regelbaar onderdeel, maar dat is voor het ingaande water.

Wat ik ook begrijp uit die handleiding is dat het voor het drukverlies (weet niet zeker of dat eraan gerelateerd is) verschil maakt dat ik op een derde verdieping van een flat zit. Zou het kunnen helpen om de druk wat op te voeren? Die staat nu op 1,7 bar ("ruststand"), misschien oppompen naar 2 bar?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Wat ik ook begrijp uit die handleiding is dat het voor het drukverlies (weet niet zeker of dat eraan gerelateerd is) verschil maakt dat ik op een derde verdieping van een flat zit. Zou het kunnen helpen om de druk wat op te voeren? Die staat nu op 1,7 bar ("ruststand"), misschien oppompen naar 2 bar?
Ik zie niet hoe je die druk kunt opvoeren. Je kunt je keteldruk wel hoger zetten, dat is een gesloten systeem, het CV gedeelte namelijk. Maar je leidingwaterdruk is niet iets dat je kunt instellen. Zou ook niet nodig moeten zijn.

Verder snap ik die opmerking uit je handleiding niet. In absolute zin moet het drukverlies in je ketel en leidingen bij een bepaalde afname gelijk zijn, of je nou onder of boven woont. In relatieve zin maakt het natuurlijk wel wat uit. Of je waterleidingdruk zakt van 2,5 naar 2 bar (absoluut) , of van 1,6 naar 1,1 bar betekent het verschil tussen spuiten of druppelen. Maar zo ernstig mag dat allemaal niet zijn als je in een flat woont. Hogere gebouwen hebben hun eigen systemen om ook de penthousebewoners van water te kunnen voorzien, en tegelijkertijd te voorkomen dat het bij de onderste bewoners met 20 bar uit de kraan spuit. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Klinkt beide logisch ja.

Heb nog even verder gegoogled, wat ik ervan begrijp is de kans groot dat het een printplaatkwestie is en dan wordt het dus een lastig verhaal voor mij. 't Is ook een ding van de woningbouw, dus wat dat betreft kan ik er sowieso niet teveel aan knutselen. Andere mogelijkheid is dat er vervuiling zit in wat filters en kalk in de leidingen. Die filters kan ik wel vrij eenvoudig bijkomen volgens mij, kalk in de leidingen is een ander verhaal. Maar ik ben bang de bottom line is dat de tapdrempel te hoog ligt voor mijn douchegedrag. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Ketel valt uit tijdens douchen

Trakteer jezelf op zo'n fijne douche waar meer water uitkomt... slecht voor je energierekening, maar wel lekker :D
Victory through technology

Reageer