Springen naar inhoud

Zijn volgende stellingen correct?

• Log in om te kunnen reageren

Passero

Passero

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2008 - 11:46

Het is eigenlijk nog maar een paar dagen dat ik ben beginnen lezen over de relativiteitstheorie en het is best intressant... Ik heb een aantal vragen waar ik door veel te lezen al een antwoord heb op gevonden.

Ik heb nu echter 2 redeneringen die ik gedacht heb maar ik weet niet of ze correct zijn of dat er een fout in mijn gedachtengang zit.
Ik post het hier en niet bij sterrenkunde omdat het toch meer met de relativiteitstheorie te maken heeft dan met de sterrenkunde op zich.

De eerste gaat over zwarte gaten: de relativiteitstheorie zegt toch dat tijd en zwaartekracht een verband hebben. Kijk maar wat Einstein aangetoond heeft met de atoomklok (als je die hoger tilt dus minder effect van de zwaartekracht, zal die niet gelijk lopen met een gelijkaardige klok op een andere hoogte). Dit komt door het afbuigen van de ruimte door de aarde (zwaartekracht) als ik goed heb...
Nu, een zwart gat heeft zo een extreme zwaartekracht dat de ruimte er rond enorm wordt omgebogen.
Nu is mijn redenering: kan het zijn dat een zwart gat, zwart is omdat wij (stelsel A) een ander referentiekader hebben dan het zwarte gat (stelsel B) en doordat de zwaartekracht zo enorm is, dat het voor ons lijkt dat de tijd stil staat waardoor licht niet beweegt en dat indien je in het zwarte gat zit, je wel licht zou opmerken. Kan dit kloppen of ga ik hier ergens ongelooflijk de mist in?

Een 2de iets waar ik mee zit is het volgende:
de baansnelheid van de aarde is +/- 30km/s terwijl die van jupiter 13km/s is.
De speciale relativiteitstheorie zegt dat de lichtsnelheid constant is dus dit wil zeggen dat op jupiter, als je zou meten, je exact C zou uitkomen. Terwijl wanneer je op aarde zou meten, je ook C uitkomt. Is er dan effectief een tijdsverschil op jupiter buiten hier? Zou er zo geen proef kunnen gedaan worden, een beetje in de aard van de tweelingparadox? Men neemt een klok mee op een raket en stuurt die naar jupiter (of mars want jupiter is niet bepaald geschikt) en wanneer die toekomt synchroniseert die met een klok op aarde, gaat dan na een tijdje geen verschil merkbaar zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bobbyjong

bobbyjong

• >250 berichten
  • 377 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 02:03

Nu is mijn redenering: kan het zijn dat een zwart gat, zwart is omdat wij (stelsel A) een ander referentiekader hebben dan het zwarte gat (stelsel B) en doordat de zwaartekracht zo enorm is, dat het voor ons lijkt dat de tijd stil staat waardoor licht niet beweegt en dat indien je in het zwarte gat zit, je wel licht zou opmerken. Kan dit kloppen of ga ik hier ergens ongelooflijk de mist in?

Een zwart gat, nemen wij waar als ''zwart'' omdat de ruimte zo sterk gekromd wordt, dat licht niet meer kan ontsnappen, fotonen vallen als het waren weer terug, en zullen ons dus nooit bereken, zodat wij éen zwart gat, als zwart zien.

PeterDemasure

PeterDemasure

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 19:10

Iets over dat tweede: de snelheden staan telkens tgo de zon. Vanuit relativistisch oogpunt moeten je dan rekenen hoeveel de snelheden tgo elkaar verschillen. Omdat beide planeten in dezelfde zin bewegen is de relatieve snelheid ergens 17 km/s. De lorentzfactor is dan in Excel 1,0000000000161 maal dat de klokken trager relatief trager tikken en de afstanden korter gemeten worden. Verwaarloosbaar klein dus. Nu is Iupiter wel de zwaarste planeet van onze zonnestelstel: 317 maal de aarde. Dus zouden de klokken merkbaarder trager moeten tikken dan op aarde omwille van de enorme gravitatie. Helaas weet ik niet hoe dit na te rekenen maar mijn vermoeden is wel heel sterk dat de effecten van de zwaartekracht (algemene relativiteitstheorie) merkbaarder zijn dan deze van de relatieve snelheid (de speciale relativiteitstheorie).
Iets over dat eerste: je kan je het zo voorstellen dat de roodverschuiving of het energieverlies van het licht in een zwart gat zodanig is dat alle tijd blijft stilstaan. De frequentie van het licht rondom het zwarte gat is zodanig laag dat er je niets meer bereikt. In wezen plant het licht zich nog steeds even snel voort maar er "is" geen licht meer. (Vergelijk het met een batterij die plat valt: in wezen plant electriciteit zich steeds even snel voort maar is geen potentiaalverschil en dus geen electriciteit meer. ) Dus neen, in het zwarte gat zelf is het ook donker. Door de oneindige kromming zijn de afstanden hoe klein ook, onoverbrugbaar geworden.

simp230

simp230

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 04:03

Een zwart gat, nemen wij waar als ''zwart'' omdat de ruimte zo sterk gekromd wordt, dat licht niet meer kan ontsnappen, fotonen vallen als het waren weer terug, en zullen ons dus nooit bereken, zodat wij éen zwart gat, als zwart zien.

Dit is ook maar een theorie, het is nooit bewezen dat een zwart gat licht "terug trekt". Het is alleen afgesproken, dit wordt vaak vergeten net als de relativiteits theorie. Volgens mij zit er best wel wat in het idee van passero, maar aan de andere kant licht gaat met de snelheid van hat licht ( ja het is echt waar! :D) en dan staat tijd ook stil

ik moet er bij zeggen dat ik niet precies weet hoe het allemaal werkt dus als ik iets verkeerd heb alsjeblieb verbeter me

en de 2de stelling is al beandwoord
een zwart gat is een plek waar god door null heeft gedeelt

fhbdjoene

fhbdjoene

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2009 - 14:02

Dit komt door het afbuigen van de ruimte door de aarde (zwaartekracht) als ik goed heb...
Nu, een zwart gat heeft zo een extreme zwaartekracht dat de ruimte er rond enorm wordt omgebogen.

Maar uit wat bestaat een zwart gat? Opeengeperste massa? Of is die massa door de enorme druk omgezet in energie?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2009 - 19:35

Maar uit wat bestaat een zwart gat? Opeengeperste massa? Of is die massa door de enorme druk omgezet in energie?

Het eerste. Een zwart gat ontstaat doordat een ster onder invloed van de eigen zwaartekracht ineenstort. Hierbij wordt alle massa van de ster ineengedrukt tot één enkel punt, wat een singulariteit wordt genoemd. Wat zich in die singulariteit afspeelt kunnen we niet waarnemen, maar er is een bepaald gebied rondom de singulariteit, de zogenaamde waarnemingshorizon, dat wel waarneembaar is. Als M de massa van de ineengestorte ster voorstelt, dan wordt de afstand van de singulariteit tot de waarnemingshorizon (de zogenaamde Schwartzschildstraal) gegeven door de formule LaTeX , waarbij G de zwaartekrachtsconstante van Newton en c de lichtsnelheid voorstelt. Een waarnemer kan dus alleen iets rond een zwart gat waarnemen als de afstand van de waarnemer tot de singulariteit groter of gelijk aan de Schwartzschildstraal is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 00:35

licht gaat met de snelheid van hat licht en dan staat tijd ook sti

Hierover heb ik de volgende vraag:
Geld die regel ook bij het ontbreken van massa?
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
login: yes
password: incorrect

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures