Warmte - koude

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Warmte - koude

Iets wat ik me altijd al heb afgevraagd.

Warmte of koude is de beweging van luchtmoleculen, als deze snel bewegen is het warm en als deze traag beweging koud. Waarom voelt wind dan koud aan ? Bij wind bewegen de luchtmoleculen toch snel...

Berichten: 683

Re: Warmte - koude

Door wind wordt de warmte die je lichaam produceert weggevoerd.

Re: Warmte - koude

De relatie tussen temperatuur en snelheid van moleculen heeft te maken met de snelheden van de induvidule moleculen(free path velocity) en niet met de snelheid van een hele massa lucht zoals van toepassing is als je over wind spreekt.

In een massa lucht welke volgens normale begrippen stil staat (bijv. lucht in een fles) bewegen de verschillende moleculen niet als wind maar gaan tegelijkertijd links, rechts, op, neer, in alle richtingen en botsen op elkaar en tegen de wand van de fles. Het is de translatie snelheid van de moluculen tussen de botsingen welke gerelateerd is aan de temperatuur.

Moleculen kunnen ook een rotatiesnelheid hebben maar deze beinvloedt niet direct de luchttemperatuur.

Re: Warmte - koude

Anonymous schreef:Iets wat ik me altijd al heb afgevraagd.

Warmte of koude is de beweging van luchtmoleculen, als deze snel bewegen is het warm en als deze traag beweging koud. Waarom voelt wind dan koud aan ? Bij wind bewegen de luchtmoleculen toch snel...
De moleculen van de lucht bewegen al met hoge snelheid. Het extra effect van de wind heeft weinig invloed. Bij heel hoge snelheden (Denk aan de spaceshuttle die roodgloeiend de dampkring binnenkomt heeft de 'wind' wel effect. Ook bij heel snelle vliegtuigen is het effect merkbaar.

Reageer