Contrails

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Contrails

Nee, geen chemtrails, doodgewone condenssporen van hoogvliegende vliegtuigen. Maar ze lopen vreemd.....

Lig ik lui in mijn tuinstoel naar een langzaam betrekkende hemel te staren, en dan komen daar wat vliegtuigen voorbij. Het was me al eens eerder opgevallen, maar nu heb ik er bewust eens naar liggen kijken: contrails vertonen eigenlijk een vreemd gedrag. Ze lopen niet parallel aan de vliegrichting, maar wijken enkele graden naar buiten tot naar (ruwe) schatting een vliegtuiglengte of 10-15 achter het vliegtuig, en komen daarmee uiteindelijk duidelijk buiten de vleugelbreedte uit. Vervolgens kruipen ze weer naar elkaar toe, om elkaar nog eens zo'n 10-15 lengtes verder achter het vliegtuig te ontmoeten.

Hier ongeveer het beeld van een duidelijk viermotorige jet, niet helemaal op schaal
contrails.png
contrails.png (4.05 KiB) 460 keer bekeken
  • Ik vind de contrails van twee buurmotoren een heel eind heel netjes parallel lopen, en heb dat ook bewust zo getekend.
  • waar die buurcontrails samenkomen waaieren ze nog nauwelijks uit, het lijkt of ze eerst tot één nog redelijk scherpe smalle streep samenkomen
  • verder achter het vliegtuig worden ze trouwens wel wat breder (waaieren uit) en vloeien uiteindelijk tot een brede band samen, maar dat kan ik slecht tekenen en lijkt me even niet zo belangrijk)
  • ze bleven vanavond niet lang genoeg hangen om te zien wat er verder achter het vliegtuig nog mee gebeurde.
Wat kan er aan dit effect ten grondslag liggen, dat die contrails in eerste instantie naar buiten worden geduwd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Contrails

Ik heb nog geen stromingsleer bestudeert, maar ik vraag me af of de lucht niet gescheiden wordt door de staart van het vliegtuig, zodat deze links en rechts achter het vliegtuig geduwd wordt... Waarom ze dan weer samenkomen zou ik al helemaal niet kunnen verklaren...

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Contrails

Het verticale staartvlak staat in de normale vlucht loodrecht op de stromingsrichting en is in principe zo ontworpen dat hij dan slechts een zo'n klein mogelijk effect heeft op die stroming.

Ik heb eens gegoogled op contrails en dan wel op de pictures maar ik zie nergens echt het effect dat jij omschrijft. Het enige dat ik weet dat een groot effect heeft op de vorm van de contrail zijn de tipwervels. Van dichtbij gezien worden contrails soms complete kurkentrekkers. Vooral bij 4 motorige vliegtuigen kan dat hele bijzondere effecten opleveren doordat de 2 contrails afkomstig van de zelfde vleugel soms in elkaar over gaan lopen en aan elkaar vast blijven plakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Contrails

Na je post ben ik gaan zoeken naar een voorbeeld van Jan's beschrijving, en volgens mij kun je op onderstaande foto's toch dergelijke stromen zien. Wel moet ik toegeven dat ze op google zeldzaam zijn, en dat het effect niet zo héél zichtbaar is. Sorry Jan, beter kon ik niet vinden...

Denis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Een foto bleek gewoon een spiegeling te zijn van een andere foto, dus die delete ik...
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Contrails

Op de 1e, 3e en 4e foto zie je duidelijk het effect van de tipwervels. De buitenste contrail draait daar helemaal om de binnenste heen.

Op de 2e foto zie ik denk ik het effect dat Jan bedoelt. Mogelijk kan dit worden verklaard door de stroming rond de romp. Verder is misschien ook een optische illusie ontstaan door de groei van de contrail in doorsnede met daarbij de wetenschap dat de foto van schuin onder is genomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Contrails

Perspectivische effecten op de foto's sluit ik niet uit. Wél bij wat ik zelf zie als ik naar de hemel lig te staren.

Overigens kan ook bij de foto's perspectief geen verklaring zijn. Perspectief geeft een verbreding of versmalling (afhankelijk van de richting), geen 'bolling'.

Bij de foto's van de viermotorige jet zien we wel waarom je de contrails ziet 'samenvloeien' vanaf de grond: de contrails van de binnenmotoren kruipen duidelijk onder die van de buitenmotoren. Dat is nog vreemder dan ik dacht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Contrails

Bij de foto's van de viermotorige jet zien we wel waarom je de contrails ziet 'samenvloeien' vanaf de grond: de contrails van de binnenmotoren kruipen duidelijk onder die van de buitenmotoren. Dat is nog vreemder dan ik dacht.


Ik zou eerder zeggen, de buitenste contrail kruipt over de binnenste, en dat is een duidelijk verklaarbaar fenomeen veroorzaakt door die tipwervels of vortex die achter het vliegtuig aan rolt (afkomstig van het drukverschil tussen de boven en onder kant van de vleugel).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Contrails

Zeer wel mogelijk..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer