Test-retest correlation

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Test-retest correlation

Ik heb het volgende probleem: Aan 1000 mensen is gevraagd hoe belangrijk werk voor hun geluk is (schaal 1 tot 4) en hoe belangrijk vrije tijd voor hun geluk is (schaal 1 tot 4). Dit is gedaan voor het jaar 1998 en het jaar 1999. De test-retest (spearman) correlation voor de werk-vraag is 0,40 (significant van 0) en de test-retest correlation voor de vrije-tijd vraag is 0,35 (significant van 0).

Nu heb ik ergens gelezen dat een test-retest correlatie van minimaal 0,70 algemeen betrouwbaar is in test-onderzoek.

1 Mag je bij grote aantallen deze 0,70 grens naar beneden bij stellen?

2 Mag je bij een test van één enkele vraag deze grens naar beneden bij stellen?

3 Onderzoekers zullen niet serieus genomen worden met zo'n lage test-retest-correlation. Worden afstuderende studenten wel serieus genomen met een lage test-retest correlation van rond de 0.40?

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Test-retest correlation

Het uiteindelijke doel van mij is om test-retest variabele mee te nemen als een variabele die onverandert blijft in een regressie over tijd (door de variabele als interactieterm te nemen bij een andere variabele die wel verandert over tijd) Hoe hoog zou de test-retest correlatie van de variabele moeten zijn?

Berichten: 954

Re: Test-retest correlation

Nu heb ik ergens gelezen dat een test-retest correlatie van minimaal 0,70 algemeen betrouwbaar is in test-onderzoek.
Ja, 0.70 wordt wel zo'n beetje als ondergrens gehanteerd. Hoe hoger hoe beter, uiteraard. Maar, het is voor een deel ook een kwestie van afspraak waar je de grens legt.
1 Mag je bij grote aantallen deze 0,70 grens naar beneden bij stellen?
Ik zou 1000 respondenten niet meteen in de categorie "groot" laten vallen, wel in "een mooi aantal". Hoe dan ook, weinig reden tot het bijstellen tot 0.35 of 0.40
2 Mag je bij een test van één enkele vraag deze grens naar beneden bij stellen?
Zoals gezegd: het is een afspraak en daar kun je natuurlijk van afwijken. Alleen kun je je denk ik beter afvragen wat je nou precies wil. Je doet een test-retest om te achterhalen of er twee keer hetzelfde is gemeten. Op basis van de getallen die je vindt, kun je dat simpelweg niet zondermeer stellen. Volgens mij zou het interessant zijn te onderzoeken hoe het kan dat bij een aantal mensen het belang van werk en vrije tijd voor geluk is verschoven.
3 Onderzoekers zullen niet serieus genomen worden met zo'n lage test-retest-correlation. Worden afstuderende studenten wel serieus genomen met een lage test-retest correlation van rond de 0.40?
Laat ik het zo zeggen. Als je afstudeert ben je net zo goed onderzoeker, dus dat is op zich geen reden andere eisen te stellen. Een slecht onderzoek uitgevoerd door een goede onderzoeker is nog altijd een slecht onderzoek, een slecht onderzoek uitgevoerd door een afstudeerder is ook een slecht onderzoek.

Reageer