Springen naar inhoud

Piekverbruik op electriciteitsfactuur

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 06 januari 2004 - 15:22

Wat is het belang van het piekverbruik (bv. per kwartier Kw) dat vermeld staat op de electriciteitsfactuur van industriŽle gebruikers ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 11 februari 2004 - 16:23

Ik kan twee dingen bedenken:
  • Verbruik tijdens piekuren
    Wellicht maakt de energieleverancier onderscheid in tussen piek- en daluren. Tijdens piekuren betaal je meer per KWh
  • Hoogste piek
    Ik kan me voorstellen dat het (kortstondig) leveren van een enorme hoeveelheid stroom een bepaalde kwaliteit van de toeleverende installatie vergt. Wellicht dat er een toeslag wordt geheven wanneer er tijdelijk om zeer grote hoeveelheden energie wordt gevraagd. Het aangeven van de hoogte van de piek geeft de gebruiker inzicht in hoe ver hij nog mag gaan tot de toeslag / hoeveel hij tijdens pieken zou moeten besparen.
Beide zijn echt zaken die ik zo uit mijn grote duim zuig. Wellicht klopt er niets van...

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2004 - 03:16

Ik denk inderdaad het laatste van wat Miels schreef.

Het kost de centrale natuurlijk veel geld om pieken te leveren. Omdat je meer stroom door het net trekt, geeft dit dus meer warmteontwikkeling in de stroomhuisjes en de bekabeling ook gaat het rendement van de centrale omlaag. Dit is ook de reden dat de energiebedrijven dag- en nacht-stroom hebben geintroduceerd, die pieken worden minder. Dus het is handig om te weten wie voor de pieken zorgt en die mag mooi meer betalen.

Ook ik zuig dit uit mijn grote duim.

• Gast

Geplaatst op 29 februari 2004 - 20:22

Neen,het kost de centrale enorm veel geld om een dal te overbruggen !
Onze stroom wordt heden ten dage vooral geproduceerd in kerncentrales.
Zo'n reactor laat zich niet van de ene minuut op een andere van min naar
max regelen.
De warmte van de reactor MOET afgevoerd worden kost wat kost.(Chinacindroom)Er blijft dan ťťn oplossing mogelijk:de stoom(energie)in
de lucht blazen.Dat de stoom die gevormd wordt met gedemineraliseerd
water bijzonder duur is hoeft niet gezegd.
Daarom lanceerde men het nachttarief en branden alle lampen langs de
straten hier in Belgie,gedurende de hele nacht.
De Staat(wij) betalen het gelag om het rendement van die centrales binnen de perken te houden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures