Reactiewarmte en verband met bindingsenergie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 189

Reactiewarmte en verband met bindingsenergie

Hallo

Ik weet dat reactiewarmte de energie is die je moet toevoegen aan of die de stof opneemt bij (endotherm) de reactie of die vrijkomt (exotherm) bij een reactie. Wat is nu het verband tussen bindingsenergie en deze reactewarmte?

Berichten: 189

Re: Reactiewarmte en verband met bindingsenergie

Even nagedacht...

Is het misschien de energie die bij een endotherme reactie ervoor zorgt dat bindingen worden gevormd en bij een exotherme vrijkomt na het breken van een binding?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactiewarmte en verband met bindingsenergie

Bindingsenergie (bindingsenthalpie) is de energie die nodig is om de atoombinding tussen twee atomen te verbreken, oftewel de energie die vrij komt als een atoombinding tussen twee atomen gevormd wordt.

Reactiewarmte (reactie-enthapie) voor zowel een endotherme als een exotherme reactie is het verschil in bindingsenergiën van alle atoombindingen in de reactanten en alle atoombindingen in de produkten.

Vervelende is dat verschillende bronnen verschillende tekenconventie gebruiken, ik weet niet wat voor boek of website jij gebruikt.

Bijvoorbeeld voor atoombinding H-H zegt de ene bron dat de bindingsenergie -436 kJ/mol is en de andere bron gebruikt + 436 kJ/mol, omdat de ene het definieert als de enthalpieverandering voor de reactie H + H --> H-H en de ander definieert het als de enthalpieverandering voor H-H --> H + H

In beide gevallen betekent het overigens gewoon dat er 436 kJ nodig is om een mol aan H-H atoombindingen te verbreken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 189

Re: Reactiewarmte en verband met bindingsenergie

Heel erg bedankt Fred F. ! Ik snap het.

Reageer