Springen naar inhoud

lijk Caesar

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 22 april 2005 - 21:52

Weet iemand wat er gebeurd is met het lijk van Caesar na zen dood???
is nerges te vinde op internet...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2005 - 23:49

Veel leiders, zoals Alexander de Grote, als ik het goed heb zijn de graven niet bekent. Evenals die van Jezus. Dus het is zoeken naar een naald in een hooberg.

• Gast

Geplaatst op 05 juni 2005 - 17:14

:shock: Ik dacht dat het algemeen bekend was dat hij verbrand werd op het Forum. Of is dit zonder mijn weten gediskwalificeerd door historici?

Kenneth Verheggen

Kenneth Verheggen

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 23:14

:roll: Ik dacht dat het algemeen bekend was dat hij verbrand werd op het Forum. Of is dit zonder mijn weten gediskwalificeerd door historici?

Heb ik in de les Latijn toch ook zo vernomen...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]

If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Skyryder

Skyryder

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 12:47

yep, zeer waarschijnlijk is hij gecremeerd

Renger

Renger

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 20:13

Het lijk van Caesar is na zijn dood gecremeerd op het Forum Romanum en vervolgens zijn waarschijnlijk de asresten begraven op het Marsveld (Campus Martius) naast het graf zijn dochter Julia.

Er zit nog een aardige anecdote vast aan het verhaal. Eigenlijk zou Caesar, zoals gebruikelijk, gecremeerd en begraven worden op het Marsveld. Men was al druk bezig met het bouwen van een brandstapel. In de tussentijd werd het lijk van Caesar op een praalbed rondgedragen in de stad. Toen de lijkstoet eenmaal het Forum Romanum betrad, waar een grote mensenmassa zich had verzameld, liep alles anders dan gepland. Volgens Suetonius, die circa 100 jaar na de dood van Caesar een biografie over de dictator schreef, waren het twee mannen gewapend met speren en zwaarden die het praalbed en het lichaam van Caesar plotseling in de brand staken. In plaats van een poging te wagen het vuur te blussen, kwamen vele omstanders aanzetten met van alles wat maar brandbaar was. Niets was meer heilig: de stoelen van de rechters, de houten jurybanken, zelfs kleding werd uitgedaan en in het vuur gegooid. Rare jongens die Romeinen :roll:

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 19 mei 2006 - 22:48

Het staat in deze bron:

Hij rekende erop onaantastbaar de eerste plaats te zullen hebben als Brutus maar ten val gebracht was. Nu moest hij bij de begrafenis van Caesar de gebruikelijke lofrede houden op het forum. Toen hij zag dat hij met zijn woorden de menigte volkomen in de ban kreeg, begon hij door de lofuitingen klachten en verontwaardiging over de daad te mengen. Aan het slot van zijn rede hield hij de kleren van de vermoorde in de hoogte, met bloedvlekken en de gaten die de dolken gemaakt hadden en noemde de daders verfoeilijke moordenaars. Daarmee wekte hij zo'n woede bij zijn gehoor dat ze de banken en tafels bijeensleepten en Caesars lijk op het forum verbrandden en met brandende stukken hout uit de brandstapel naar de huizen der moordernaars renden en die bestormden

~ Plutarchus, Antonius 14; ver. G.J. de Vries

Dit heb ik overgetypet uit mijn boek. Er staat wat extra informatie bij, die heb ik erbij getypt voor de volledigheid. Met 'hij' wordt Marcus Antonius bedoeld.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 01:18

Weet iemand wat er gebeurd is met het lijk van Caesar na zen dood???
is nerges te vinde op internet...

Hij werd gekruisigd. Oh nee, dat is iemand anders :roll:

Caesar's stoffelijk overschot is gewoon verbrand. Dat was heel normaal in die tijd.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
Ward Ruyslinck

Klio

Klio

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 16:28

Verbrand. Want volgens de overlevering steeg er een vogel (adelaar? iets in die aard alleszins) op van de brandstapel, teken dat hij goddelijk was. Dat was dan weer aanleiding tot de vergoddelijking en zo voort en zo verder.

Ceffax

Ceffax

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2006 - 19:00

In de les Latijn heb ik geleerd dat de senatoren zijn lijk eerst in de Tiber wilden gooien, maar dat het lijk uiteindelijk gewoon verbrand werd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures