ik heb een probleem (time management)

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 293

ik heb een probleem (time management)

De laatste paar jaren is school waarschijnlijk iets zwaarder geworden. Dit kost (een beetje) meer tijd. Vroeger deed ik 2 sporten. nu geen. Vroeger zat ik niet tijdens de pauze huiswerk te maken. nu bijna altijd. Vroeger was ik veel meer verslaafd aan de pc dan ik nu ben (was destijds erg actief op het gamer.nl forum en las altijd alle hadlines en reacties van gamer.nl) en ik gamede zo nu en dan nog wat en daarnaast had ik nog een andere hobby, warhammer (40k). Voor de duidelijkheid, dit doe ik nu allemaal niet meer (afgezien dat ik wel eens wat hierzo post, maar lang niet zoveel). Voor de rest heb ik alle activiteiten die tijd verslinden (dit jaar ware dat: prgrammeren, wetenschapfeitjes) opgeheven om eens wat tijd vrij te krijgen (dit omdat ik tegenwoordig onder een gelukkig leven vooral geen stress versta). Maar dat lukt niet. Zoals je ziet heb ik zelf heel wat gedaan om tijd vrij te krijgen. Dus geef ik nu anderen de schuld.

Mijn ouders houden ervan om met hun kinderen te zijn. Zij vinden zelfs dat ik toch al niet zo vaak beneden ben en dat meer moet doen. O.a. doordat ik dit jaar mijn moeder van het roken af heb gepraat, voel ik me meer onder grotere druk toch maar te blijven zitten, omdat ik het gevoel heb dat ik beter aardig kan zijn voor haar nu, omdat ze anders misschien weer gaat roken. Mijn broertje is echter ook een probleem. Hij nodigt me steeds vaker uit om over netwerk een computerspel (van mezelf speel ik niet meer) te spelen en ik heb dan moeite om nee te zeggen(soms lukt het, soms is het wer een uur door het toilet). Vandaar dat ik hem meestal maar vermijdt. Toch neemt ook dit tijd in. Ik vindt mezelf dus onder druk staan op alle voorstellen van familieleden in te gaan. Dit heeft tot gevolg gehad dat ik denk dat ik beter af ben als ik op mezelf ga wonen (helaas duurt dat nog wel een jaartje) en dat ik ook echt een hekel begin te krijgen aan mijn familie. Aangezien ik niemand kan vertrouwen (ik heb volgens mij geen vrienden die ik hierin kan vertrouwen, en ik weet sowieso niet of ik wel echte vrienden heb, bovendien ben ik zelf ook niet te vertrouwen, alhoewel ik dat imago wel schijn te hebben), zoek ik dus de anonimiteit van het internet op. Voor ik het vergeet: ik ben een jongen van 17 jaar en zit nu in 5 vwo (voor mensen uit belgie: dat is de vooreindexamenklas van een middelbare school die rechtstreeks toeang geeft tot de universiteit).

Ik wil jullie vragen of jullie misschien tips hebben voor me of dat je misschien nog iets erbij kan vertellen over wat er aan de hand is.

Qua psychologische dingetjes vermeldt ik erbij vermeleden dat ik Asperger heb (een milde vorm van autisme) en dat ik vroeger medicijnen had tegen een vorm van drukte (smerig smakende druppeltjes).

Re: ik heb een probleem (time management)

moet je eens voor de gein : the principals of Scientific Management lezen van Winslow Taylor.(menneke van lopende band achtige principes)

hierin zie je heel mooi hoe een manager(machthebbende geest)

redeneert hoe het diverser en intensifeerder makende beleid voor werknemers allemaal wel niet goed is voor die lieve werkgevers omdat ze dan meer schoenen kunnen dragen en etcetera.

neemt niet weg dat hun werkzaamheden nog steeds in tijd worden beloond.

er is dus sinds de introductie van efficiente een beweging gaande globaal(voornamenlijk westen)

waarin er een grotere druk wordt gelegd op de geest onder het mom van efficientie en nog meer van dat soort termen.

de 'goedheid' van mensen wordt danig misbruik van gemaakt.

de goede collegiale mensen krijgen de werkzaamheden toegestouwd van gemakzuchtige collega's omdat diegene het toch wel doet.

merk dat jij zo goed bent om geen nee te kunnen zeggen.

ik zou zeggen leer eerst maar eens je eigen grenzen kennen voordat je een ja nee beleid gaat voeren.

en misschien heb je er wat aan dat boekje te gaan lezen aangezien hierin een beweging van denken en handelen wordt omschreven die je bijna altijd zal terugvinden overal waar je maar met werkzaamheden te maken zal krijgen.(dus ook school en overal waar je machtsposities heb vooral)

als je een beetje helder heb wat andere mensen jou kunnen laten doen(manipuli) dan weetje ook gelijk beter hoe je die acties op constructieve manier kan ondermijnen.

enfin hoop dat je een beetje rust vind in je leven.

een leven zonder kwaliteit is een leven simpel alleen om te leven en in mijn ogen waardeloos.

groet dja

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: ik heb een probleem (time management)

Anoniem of niet.. het is echt super goed van je dat je dit uberhoupt durft te vragen.Dat is echt goed van je, en kan ik alleen maar complimenteren.

Beter dan alles op zitten hopen.

Moge je de goede weg snel vinden. :wink:
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: ik heb een probleem (time management)

dja schreef:moet je eens voor de gein : the principals of Scientific Management lezen van Winslow Taylor.(menneke van lopende band achtige principes)

ik zou zeggen leer eerst maar eens je eigen grenzen kennen voordat je een ja nee beleid gaat voeren.

een leven zonder kwaliteit is een leven simpel alleen om te leven en in mijn ogen waardeloos.

groet dja
hmmz...misschien heb ik er ooit tijd voor dat boekje te lezen.

nou die grenzen zou ik graag niet willen leren kennen in deze periode (de periode dat ik leer), omdat dat meestal neer komt op het grenzen leren kennen op de harde manier en dat zou niet goed zijn voor mijn toekomstvooruitzichten. daarom wil ik nu al beginnen met een voornamelijk 'nee' beleid.

een leven is mijns inziens nooit waardeloos en dus bestaat imho een leven zonder kwaliteit niet.

Berichten: 3

Re: ik heb een probleem (time management)

timwaagh schreef:hmmz...misschien heb ik er ooit tijd voor dat boekje te lezen.

nou die grenzen zou ik graag niet willen leren kennen in deze periode (de periode dat ik leer), omdat dat meestal neer komt op het grenzen leren kennen op de harde manier en dat zou niet goed zijn voor mijn toekomstvooruitzichten. daarom wil ik nu al beginnen met een voornamelijk 'nee' beleid.  

een leven is mijns inziens nooit waardeloos en dus bestaat imho een leven zonder kwaliteit niet.
bij die eerste bedoelde ik ook de nee grenzen al :shock:

en bij die tweede heb je natuurlijk gewoon gelijk.

het leven is altijd interresant en vol kwaliteit.

zelfs in extreme armoede waarin je enkel leeft om in leven te blijven.<<nee klinkt misschien raar maar dit is geen synisme, ik meen het ook nog.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: ik heb een probleem (time management)

Het leven is druk en niet altijd even makkelijk.

Denk je dat je het nu druk hebt op school? Wacht maar tot dat je aan het werk gaat.

Of het nou je familieleden zijn, je vrienden of collega's, zij zullen van jouw ook een sociale rol verwachten.

Je zult je tijd goed in moeten gaan plannen en prioriteiten gaan leggen, zonder dat je je sociale contacten te veel verwaarloosd.

Alhoewel je broertje best op zoek kan gaan naar leeftijdgenootjes. Hij zal nog wel de zeeen van tijd hebben die jij ooit gehad hebt.

That's Life.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: ik heb een probleem (time management)

Het leven is druk en niet altijd even makkelijk.
oftewel: wees maar blij om kind te zijn? er zijn anders zat mensen (familie) die zeggen dat ik het drukker heb dan hen (terwijl zij werken).

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: ik heb een probleem (time management)

Bart schreef:Het leven is druk en niet altijd even makkelijk.
oftewel: wees maar blij om kind te zijn? er zijn anders zat mensen (familie) die zeggen dat ik het drukker heb dan hen (terwijl zij werken).
Hoe je je leven indeelt bepaal jezelf!!!

En als je het niet aankan, chill out.

maar stop toch over het drukdoenerij.

Ik leer 8u per dag x6, maar ik leer liever 8u per dag dan gaan werken om alles te gaan betalen en mss iets doen wat je niet graag doet.

+Als student heb je 100 vakantiedagen.

Zoals ik al zei: stop met zeuren over "te weinig tijd of te druk".

Als je echt wil maak je tijd. On dit en français: c'est si simple comme bonjour

Een vakantie of een film zoals La Meglio gioventu laat zien hoe mooi het leven is. Je moet zelf leven, niet geleefd worden want dan leef je alleen principieël.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: ik heb een probleem (time management)

Napoleon Dynamite schreef:Hoe je je leven indeelt bepaal jezelf!!!

En als je het niet aankan, chill out.

maar stop toch over het drukdoenerij.

dat is maar gedeeltelijk waar dat je je leven indeelt zoals jij dat wilt. en als ik een probleem heb, is het toch niet zo vreemd dat ik anderen vraag er een oplossing voor te vinden als ik er zelf niet uitkom? en als mensen mijn probleem niet inzien dan is het toch ook niet zo vreemd dat ik nogmaals duidelijk probeer te maken dat het toch echt een probleem is? zo werk ik nu eenmaal.

Ik leer 8u per dag x6, maar ik leer liever 8u per dag dan gaan werken om alles te gaan betalen en mss iets doen wat je niet graag doet.

+Als student heb je 100 vakantiedagen.

ben ik het mee eens. maar ik ben geen student ik ben middelbare scholier en nou zou dat niet zoveel uitmaken, maar mijn probleem is dat mijn tijd in een soort bodemloze put verdwijnt van familie, niet school. als ik student zou zijn zou ik tenminste radicale maatregelen kunnen nemen, ondat je dan een eigen inkomen hebt.

Zoals ik al zei: stop met zeuren over "te weinig tijd of te druk".

Als je echt wil maak je tijd. On dit en français: c'est si simple comme bonjour

oké. dan wordt het probleem "hoe leer ik echt te willen" oftewel gebrek aan zelfdiscipline. dit klopt ook wel, maar verandert het probleem niet maar geeft het slechts een ander naampje.

Een vakantie of een film zoals La Meglio gioventu laat zien hoe mooi het leven is. Je moet zelf leven, niet geleefd worden want dan leef je alleen principieël.

ieder zijn smaak, maar ik vind vakanties persoonlijk niet fantastisch, omdat ik dan altijd denk "als ik terug kom dan moet ik werken, ik wou dat ik thuis had kunnen blijven.". ik ben dan ook niet degene die beslis dat we op vakantie gaan.
om maar een paar voorbeelden te noemen van hoe mijn leven voor het grootste deel door anderen bepaald wordt (en daarmee je 1e punt wel heel erg onderuit haal):

als ik niet voor een paar programma's van school (die ik slechts heel af en toe nodig heb) windows nodig had, zou ik het er direct afgooien en was ik gelijk af van het probleem met mijn broertje (school snijdt zichzelf in de vingers hiermee), op linux werken games namelijk niet. Mijn ouders beslissen natuurlijk welke vrijheden ik heb. Dat betekend ook dat ik bijvoorbeeld als ik thuis ben om de zoveel tijd naar beneden moet komen. als ik dit zelf mocht beslissen bleef ik de hele dag boven.

Re: ik heb een probleem (time management)

Ik dacht niet dat de hoofdbedoeling van dit topic was om standpunten onderuit te halen. Maar ik doe je een pleziertje: "Je wint"

Ik kom elke dag mensen zoals jij tegen.

Ze posten wel iets om hun discrepanties bloot te leggen maar als je ze advies geeft blijven ze obsessief bij hun gedachten dat het toch niet gaat.

Nou doe maar mooi verder dan. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: ik heb een probleem (time management)

Anonymous schreef:Ik dacht niet dat de hoofdbedoeling van dit topic was om standpunten onderuit te halen. Maar ik doe je een pleziertje: "Je wint"

Ik kom elke dag mensen zoals jij tegen.

Ze posten wel iets om hun discrepanties bloot te leggen maar als je ze advies geeft blijven ze obsessief bij hun gedachten dat het toch niet gaat.

Nou doe maar mooi verder dan.   :shock:
jeej ik heb gewonnen. Nee serieus ik dacht wel dat dit soort reacties ging krijgen. maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen zeggen: je zeikt maar wat, als je echt wil kan je altijd tijd maken. of mensen die zeggen: het wordt allemaal nog veel erger jong. als mensen kortom proberen te zeggen dat ik van een mug een olifant maak dan moet ik toch zeggen dat dat niet klopt?

dit soort reacties zijn geen bruikbare adviezen om het probleem op te lossen, maar reacties die het probleem minder erg laten lijken dan het is, daarom ga ik er zo op in. toevallig zijn de laatste 2 reacties van deze orde.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: ik heb een probleem (time management)

timwaagh schreef:
Anonymous schreef:Ik dacht niet dat de hoofdbedoeling van dit topic was om standpunten onderuit te halen. Maar ik doe je een pleziertje: "Je wint"

Ik kom elke dag mensen zoals jij tegen.

Ze posten wel iets om hun discrepanties bloot te leggen maar als je ze advies geeft blijven ze obsessief bij hun gedachten dat het toch niet gaat.

Nou doe maar mooi verder dan.   :shock:
jeej ik heb gewonnen. Nee serieus ik dacht wel dat dit soort reacties ging krijgen. maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen zeggen: je zeikt maar wat, als je echt wil kan je altijd tijd maken. of mensen die zeggen: het wordt allemaal nog veel erger jong. als mensen kortom proberen te zeggen dat ik van een mug een olifant maak dan moet ik toch zeggen dat dat niet klopt?

dit soort reacties zijn geen bruikbare adviezen om het probleem op te lossen, maar reacties die het probleem minder erg laten lijken dan het is, daarom ga ik er zo op in. toevallig zijn de laatste 2 reacties van deze orde.
Kijk, je kan het op 2 manieren benaderen: probleemgericht of oplossingsgericht.

Het cultureel bepaald gejaagd zijn van ons leven is inderdaad een probleem. Dat wil niet zeggen dat je er niet kan aan ontsnappen.

Ofwel onderzoek je je eigen discrepanties: wat wil ik en wat ben ik nu. (probleemgericht) Bv. je familie, je broertje: praat met je broertje en je familie. School; zit ik in een te hoge categorie; wat wil ik met dit diploma.

Ofwel zeg je wat wil ik en wat kan ik doen dat ik dat wil (oplossingsgericht) Bv. uurtje gaan fietsen elke woensdag om toch maar te ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

Nu het probleem met jouw attitude is het gedrag dat je poneert.

Mensen reiken jouw de hand om wat je zou kunnen doen. Als je dit radicaal afbreekt door te zeggen dat wij van een mug een olifant maken dan klopt dit niet, VIND IK, voor een stuk. Hoe erg de situatie ook voor jou blijkt te zijn...kan ik toch duizenden situaties bedenken waar JE NIET ONDERUIT kunt.

Welgeachte, tijd is fenomeen dat je zelf bepaald. Maar het is natuurlijk aan jou om daar constructief mee om te gaan.

Nog het beste.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: ik heb een probleem (time management)

Napoleon Dynamite schreef:Kijk, je kan het op 2 manieren benaderen: probleemgericht of oplossingsgericht.

Het cultureel bepaald gejaagd zijn van ons leven is inderdaad een probleem. Dat wil niet zeggen dat je er niet kan aan ontsnappen.

Ofwel onderzoek je je eigen discrepanties: wat wil ik en wat ben ik nu. (probleemgericht) Bv. je familie, je broertje: praat met je broertje en je familie. School; zit ik in een te hoge categorie; wat wil ik met dit diploma.

kijk op dit soort reacties zat ik nou op te wachten :shock: .

voorzover ik weet  zit ik niet op een te hoog niveau...en anders zal ik er alles voor over hebben op dat te hoge niveau te blijven. Ik wil namelijk de wetenschap in en dus zal ik toch echt vwo-->uni moeten doen.


Ofwel zeg je wat wil ik en wat kan ik doen dat ik dat wil (oplossingsgericht) Bv. uurtje gaan fietsen elke woensdag om toch maar te ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

nou het gaat m vooralsnog niet om het doorbreken van de dagelijkse sleur, maar om structureel meer tijd vrij te maken, zodat ik minder gestresed ben. die dagelijkse sleur is me wel best.

Nu het probleem met jouw attitude is het gedrag dat je poneert.

Mensen reiken jouw de hand om wat je zou kunnen doen. Als je dit radicaal afbreekt door te zeggen dat wij van een mug een olifant maken dan klopt dit niet, VIND IK, voor een stuk. Hoe erg de situatie ook voor jou blijkt te zijn...kan ik toch duizenden situaties bedenken waar JE NIET ONDERUIT kunt.

Volgens mij heb ik niets gezegd in de trend van dat jullie v/e mug een olifant maken, maar corrigeer me gerust.

Iedereen kan situaties verzinnen waar je niet onderuit kan.

Ik geloof echter dat dit een situatie is waar ik wel onder uit kan, omdat het hier niet om formele verplichtingen gaat en ik een achtiental anderen (mijn gehele klas) kan verzinnen die niet met een dergelijke situatie zitten (en zich veel meer verplichtingen op de hals kunnen halen, zoals baantjes).


Welgeachte, tijd is fenomeen dat je zelf bepaald. Maar het is natuurlijk aan jou om daar constructief mee om te gaan.

Nog het beste.

natuurlijk. Ik heb vaak de neiging om met ongeveer alles destructief om te gaan, zou dat hier ook het geval zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: ik heb een probleem (time management)

blijf altijd Rustig, praat met je familie je probleem.. Leg hun duidelijk uit dat School op de eerste plek staat, ook al heb je goede cijfers, betekent niet dat jij ermee nog kunt gaan slagen. Maak duidelijk aan je ouders, dat er nog veel tijd moet besteed worden aan school, je moet immers die goeie cijfers (ook al zijn dat niet de beste die je ooit had gehaald) onderhouden. Hopelijk krijgen zij dit keer het door.

als je tussenuren hebt, vraag bijlessen aan docenten voor problemen waar mee jezelf niet mee kunt uitkomen... of post het hier gewoon op deze forum, kan ook.

Laten wij nu hopen, dat we van deze discussie afkomen en dat dit een (gedeeltelijke) oplosssing is.

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: ik heb een probleem (time management)

blijf altijd Rustig, praat met je familie je probleem.. Leg hun duidelijk uit dat School op de eerste plek staat
Ik zat er al op te wachten.

Stap 1: bespreek dit met de personen die dit aangaat (familieberaad). Als je jouw kant van het verhaal belicht, hebben ze er misschien wel begrip voor. Leg uit waarom het voor jou belangrijk is om school op de eerste plaats te hebben.

..of misschien komen jullie wel tot een andere oplossing.

Zeker gezien je waarschijnlijk beinvloed bent doordat je in het 'autistisch spectrum' zit. Je familie waarschijnlijk ook: misschien denken ze dat ze je uit 'isolement' kunnen halen/houden als ze je regelmatig naar beneden laten komen. Echter: als je daar met tegenzin zit, werkt het alleen maar averechts.

Knap van je dat je hierover durft te praten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gesloten