Springen naar inhoud

Astrologie: mythe of werkelijkheid

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2005 - 03:26

In de Westerse astrologie ben ik een Schorpioen en in de Oosterse astrologie ben ik geboren in de jaar van de Draak. Je hoort veel mensen dan zeggen: die is dubbel gevaarlijk. Een Schopioen kan met zijn staart aardige steken geven en een Draak mag je niet tegen de schubben in strijken als je dit soort type mens negatief benaderd -dit is dan positief bedoeld zo prijkt de teksten in talloze boeken over het onderwerp astrologie. In China was astrologie een belangrijke graadmeter om een goede partner te vinden die bij je paste, of dat nu nog steeds is, durf ik niet te zeggen, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige de adviezen van astrologen aannemen. Maar ik vraag me af: is astrologische kennis op werkelijkheid of mythen gestoeld?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2005 - 23:32

Ik kijk daar al een poosje naar maar denk dat het niet goed staat,
je stelt: Ik ben te jong om oud te zijn, (dus de ik vorm)
,, : ik ben te oud om jong te zijn: (ook ik vorm)

aansluitend; dus wat is nu wijsheid? (algemeen)

moet het niet zo zijn; Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn; dus wat is nu mijn wijsheid?

En dat gaat meer samen gaan met je zoektocht naar wijsheid.

astrologisch gezien ben ik een leeuw, misschien verklaart dat de reden dat ik je dit even brief.
:shock:
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 april 2005 - 12:02

Astrologie is in elk geval niet wetenschappelijk, als was het maar omdat het niet voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek met hypotheses en toetsing.

Er zijn wereldwijd een boel mensen die waarde hechten aan uitkomsten van astrologische methodes en daar op vertrouwen. Op zich heb ik daar weinig problemen mee.

Persoonlijk geloof ik niet in astrologie, maar misschien past dat ook niet bij m'n ascendant (boogschutter) :wink:

Butterfly

Butterfly

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2005 - 12:12

Ik ga nog eens een holistisch-achtige visie katapulteren op deze discussie lol :wink:

Astrologie baseert zich op de stand van de sterren en planeten e.d.
De beelden die wij ontvangen van o.a. de sterren, zijn afhankelijk van de snelheid van het licht en lopen hierdoor een 'vertraging' in tijd op.
Daardoor moeten de beelden ettelijke lichtjaren reizen tot hier, afhankelijk van de afstand tussen de sterren en ons.
Toch is onze perceptie van deze sterren in ons tijdskader 'in het Nu'. En ondanks dat gegeven, kijken we toch naar het verleden van die sterren.
Omgekeerd zou dit ook het geval zijn indien er een sterrenmannetje bestond...
Wil dat dan niet zeggen dat tijd wel degelijk relatief is en eigenlijk alles 'in het Nu' gebeurt?
En om dan bij de astrologie te blijven: als alles in het Nu is, is onze waarneming op astrologische basis ook Nu. Maar dan doet het er niet toe wat de stand van de sterren waren. In wezen zijn we allemaal gelijk (en dan heb ik het over onze energetische samenstelling en onze zielen-eenheid; niet over ieder individu dat met zich een eigen ervaringsveld meedraagt), maar van het moment dat we op aarde komen, worden we gekatapulteerd in een lineair tijdsbeleven, waardoor de stand van de sterren op het tijdstip van onze geboorte hier op aarde wel belangrijk wordt.
It's just a thought,,,

En aangenaam Jan Meut, ik ben Maagd met eveneens ascendant Boogschutter 8)

Groetjes,
Butterfly
Het is wat het is want dat wat zal zijn, wanneer het zijn zal, zal zijn dat wat het is.

dirk

dirk

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2005 - 00:54

Stel je eens voor;

De tijd bestaat niet in absolute zin,
de eeuwigheid is geen rechte lijn maar een punt.
Het verschil tussen morgen en gisteren is relatief.

Stel je eens voor;

in ieder deel weerspiegelt zich het geheel.
In het koffiedik kun je de wereld zien.

In de stand der planeten,de maan en de zon staat je stervensdatum geschreven.

Stel je voor,
zou dat niet verontrustend zijn?

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2005 - 11:22

Ik kijk daar al een poosje naar maar denk dat het niet goed staat,
je stelt: Ik ben te jong om oud te zijn, (dus de ik vorm)
,,       :  ik ben te oud om jong te zijn: (ook ik vorm)

aansluitend; dus wat is nu wijsheid? (algemeen)

moet het niet zo zijn; Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn; dus wat is nu mijn wijsheid?

En dat gaat meer samen gaan met je zoektocht naar wijsheid.

astrologisch gezien ben ik een leeuw, misschien verklaart dat de reden dat ik je dit even brief.
  :shock:

Leeuwen zijn in het algemeen dominant, en nee dat verklaard niet de reden van jouw quote, het is jouw alertheid.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2005 - 11:27

Astrologie is in elk geval niet wetenschappelijk, als was het maar omdat het niet voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek met hypotheses en toetsing.

Er zijn wereldwijd een boel mensen die waarde hechten aan uitkomsten van astrologische methodes en daar op vertrouwen. Op zich heb ik daar weinig problemen mee.

Persoonlijk geloof ik niet in astrologie, maar misschien past dat ook niet bij m'n ascendant (boogschutter) :wink:

Nee dat zou je wel kunnen stellen. Maar als karaktereigenschappen die bij een teken, tijd en persoon passen, is er toch wel een paar duizend jaar ervaring vooraf gegaan. Persoonlijk neem ik astrologie met een korrel zout.

Mijn westerse ascendant is maagd en Chinees is mijn ascendant buffel.

June

June

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 14:45

Astrologie geloof je niet, dat weet je.

Met dien verstande dat je je er wŤrkelijk in verdiept hebt.
Met opleiding (geen cursusje), observatie, ervaring, onbevooroordeelt en objectief.

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 16:49

June, je bent in de war met astronomie.

En om dan bij de astrologie te blijven: als alles in het Nu is, is onze waarneming op astrologische basis ook Nu. Maar dan doet het er niet toe wat de stand van de sterren waren. In wezen zijn we allemaal gelijk (en dan heb ik het over onze energetische samenstelling en onze zielen-eenheid; niet over ieder individu dat met zich een eigen ervaringsveld meedraagt), maar van het moment dat we op aarde komen, worden we gekatapulteerd in een lineair tijdsbeleven, waardoor de stand van de sterren op het tijdstip van onze geboorte hier op aarde wel belangrijk wordt.  

'How can people find this meaningless pap appealing, especially in the face of the real universe as revealed by astronomy?'
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

June

June

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 17:39

Hoezo wat de stand van de sterren waren?
Gebruikt astrologie niet het NU?
Ben je bekend met astrologie?

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 19:45

Ja. Het is onzin.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

June

June

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 07:39

Sorry, te simpel gemotiveerd.
De andere vragen bleven onbeantwoord.
Wat wťťt je over astrologie, verklaar je nader?

Ik begin het idee te krijgen dat het gebaseerd is op vooroordelen.
Zonder enig idee te hebben wat astrologie wťrkelijk inhoudt, zou men daar dus geen oordeel over kunnen vellen en ook geen uitspraken over kunnen doen.

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 15:55

Het is wetenschappelijk aangetoond dat de astrologie volslagen onzinnig is. Men profileert zich als "wetenschapper", maar men is het niet. Ik zou dus zeggen: het doet er niet wat voor sterrenbeeld je hebt, het doet er niet toe wanneer je geboren bent; jij bepaalt, samen met wat biologische/sociale factoren, hoe jouw leven eruit ziet.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

June

June

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 20:31

Ik heb nooit ergens gelezen over, 'de astroloog annex wetenschapper'.
Misschien jij wel, graag een linkje.

Wederom erg kortzichtig dat als iets 'niet wetenschappelijk' is aangetoond, dķs volslagen onzinnig is.
Dat soort oordelen of welke overkritsche houding ook, zal men nooit in staat stellen iets anders te zien dan je beperkte wereldbeeld.

Aanrader: 'De adelaar's queste', van de natuurkundige Fred Alan Wolf.

We spreken elkaar wel weer eens over een jaar of twintig, ben benieuwd of je er dan nog steeds van overtuigd bent dat jij je leven bepaald....

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 januari 2006 - 22:32

Wederom erg kortzichtig dat als iets 'niet wetenschappelijk' is aangetoond, dķs volslagen onzinnig is.

Nu haal je wat dingen door elkaar June. Kijk, je kunt nooit 'wetenschappelijk aantonen' dat Jomanda geen contact heeft met gene zijde. Je kunt wel aantonen dat haar claims niet deugen (genezingen, boodschappen over Silvia Millecams gezondheid etc.), maar ja, misschien zijn ze aan die andere kant wel even dom en feilbaar als hier.
Astrologie daarentegen is zeer aards en concreet en kun je dus perfect wetenschappelijk onderzoeken. Bij astrologie is het dus niet gebleven bij het niet kunnen aantonen van de geldigheid, maar heeft men reeds ontelbaar vele malen de ongeldigheid kunen aantonen, althans kunnen aantonen dat geen enkele, maar dan ook echt geen enkele claim kon worden waargemaakt.

Je vroeg om een link: hier, deze dan:

http://ourworld.comp...el/GD010204.htm

met een verslag van een lezing van Geoffrey Dean. Verwijzingen naar Dean op skeptische sites (skepsis.nl, skepp.be) had je maar afgedaan als bevooroordeeld, maar dit komt van de Nederlandse Vereniging tot Wetenschappelijk Onderzoek van Astrologie. Zelfs zij moeten toegeven dat er wetenschappelijk feitelijk niets van astrologische claims overblijft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures