Reactievergelijking Ammoniumdichromaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Reactievergelijking Ammoniumdichromaat

Dit is de reactievergelijking van Ammoniumdichromaat:

(NH4)2Cr2O7(s) → N2(g) + Cr2O3(s) + 4H2O(g)

(NH4)2Cr2O7(s) = Ammoniumdichromaat

N2(g) = Stikstof

Cr2O3(s) = chroom(III)oxide

4H2O(g) = ammoniakgas

Mijn vraag is:

-Waarom is het chroom(III)oxide dat er ontstaat groen van kleur?

-Waarom hoor je het blazen/spuwen. dit komt door het stikstof. maar waarom hoor je t?

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Reactievergelijking Ammoniumdichromaat

Je kan het beste zeggen dat het gewoon groen is. Om hier precies op in te gaan wordt helemaal quantum mechnica. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Je hoort het blazen omdat de stikstof een lagere dichtheid heeft dan het omliggende materiaal. Daarom treed het uit.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Reactievergelijking Ammoniumdichromaat

Ik moet juist wel uitleggen waarom t groen is.

t mag best quantum mechnica zijn :shock:

Re: Reactievergelijking Ammoniumdichromaat

Als je ammoniumdichromaatoplossing verhit treedt er een interne oxydatieop waarbij het dichromaat-ion het ammoniumion oxydeert tot stikstofgas. Het chroom doorloopt daarbij de instabiele valenties 5 en 4 en de overgang van het vijfwaardige chroom naar het vierwaardige chroom vormt hier de snelheidsbepalende stap in dit geheel. Dat komt door de coordinatieverandering van vier naar zes maar langzaam kan verlopen.

Het driewaardige chroom met een zes-omringing van water is heel sterk gestabiliseerd en kan niet verder gereduceerd worden. Wie via een reductieproces een chromo-ion Cr(2+) wil maken of chroommetaal tijdens

het electrolytisch verchromen kan niet uitgaan van het gehydrateerde

Cr(3+) ion. Want dat blijkt in de practijk niet verder reduceerbaar te zijn. Het eigen ammoniumion is maar een zwakke reductor voor het dichromaat-ion. Daar kom je niet ver mee.

Maar als je bijv. chroomzuuranhydride (chroomtri-oxyde) CrO3 in water

oplost en gaat koken met zinkpoeder kun je door de valentie 3 heen schieten naar valentie 2 en krijg je een blauwe chromo-oplossing. Als je het niet snel genoeg doet eindig je toch met een groene chromi-oplossing.

Een blauwe chromo-oplossing moet je direct van de lucht afsluiten anders wordt hij weer groen door oxydatie door O2.

Reageer