Hexafluoride/lachgas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Hexafluoride/lachgas

Hoi mensen. Ik ben op zoek naar de gas hexafluoride en of je dat kan kopen. en omdat ik toch dit forum begin zou ik ook graag willen weten waar je andere verschillende gassen kan krijgen. Ik zoek dus die zware gas, hexafluoride, waar je een zware stem van kan krijgen en dat een bootje van folie op die gas drijft. Ik kan nergens op google vinden van waar je het kan kopen. En dan vraag ik me ook af waar je lachgas eigenlijk zou krijgen. Kunnen jullie mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hexafluoride/lachgas

Sommigen chemicalïeën zijn verkrijgbaar via de drogist. Voor de meeste geldt echte dat ze verkrijgbaar zijn via speciale groothandels. Die verkopen niet zomaar aan iedere klant, en dat is niet voor niets. Het beleid van wetenschapsforum is "als je weet hoe je ermee om moet gaan weet je ook hoe je er aan kunt komen." Met andere woorden, mensen die vragen hoe ze aan een bepaalde stof kunnen komen geven aan dat ze eigenlijk niet bekend zijn met de gevaren ervan, en worden dan ook niet verder geholpen, voor hun eigen veiligheid en die van anderen.

Concreet betekent dit dus voor jou: Helaas geen zwavelhexafluoride, en ook geen lachgas.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Hexafluoride/lachgas

die stoffen zijn toch ongevaarlijk? of niet?

Berichten: 12.262

Re: Hexafluoride/lachgas

Zwavelhexafluoride is tamelijk ongevaarlik, afgezien van het verdringen van zuurstof bij heel grote concentraties. Het wordt ondermeer gebruikt als gas in electrische relais en dergelijke, en als vulling voor dubbel glas... geen idee waar je het kunt kopen, maar misschien die toepassingen eens volgen?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hexafluoride/lachgas

Zwavelhexafluoride is inderdaad niet schadelijk, maar met gasflessen onder druk moet je verstandig omgaan. Lachgas is zeker wel gevaarlijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Hexafluoride/lachgas

Aha, oke nu we het toch over gassen hebben, ik zou graag willen weten hoe dat methaan werkt. Op tv zag ik een keer: het land van vuur, daar komt vaak zomaar vuur uit de grond, en dat heeft iets met methaan te maken, maar methaan heeft toch eerst iets als vuur nodig om te branden of niet?

Berichten: 189

Re: Hexafluoride/lachgas

Aha, oke nu we het toch over gassen hebben, ik zou graag willen weten hoe dat methaan werkt. Op tv zag ik een keer: het land van vuur, daar komt vaak zomaar vuur uit de grond, en dat heeft iets met methaan te maken, maar methaan heeft toch eerst iets als vuur nodig om te branden of niet?


Klopt, Vuurland is vulkanisch zeer actief en daar lopen permanent lavastromen onder de grond. Daar heb je je vuur :-D.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Hexafluoride/lachgas

nee zo ging het niet. Ik zag dat het vuur gewoon uit de grond kwam, het was iets met methaan en iets anders maar ik weet niet wat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hexafluoride/lachgas

Methaan (aardgas) is een brandbaar gas. Zoals altijd bij verbrandingen heeft heb je een klein zetje (energie) nodig om de verbranding op gang te brengen. Dat kan een vlam zijn, een vonk, of gewoon genoeg warmte, zoals in Vuurland.

Methaan (aardgas) is een brandbaar gas. Zoals altijd bij verbrandingen heeft heb je een klein zetje (energie) nodig om de verbranding op gang te brengen. Dat kan een vlam zijn, een vonk, of gewoon genoeg warmte, zoals in Vuurland.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Hexafluoride/lachgas

Aha oke, dat verklaart al een heleboel. Wat ik nu ook nog wil vragen, kijk, een heliumfles kan je wel gewoon kopen, en die hexafluoride is ook ongevaarlijk en zit ook in een fles, als beide in een fles zit en ze zijn alle twee ongevaarlijk en je kan helium gewoon kopen, waarom hexafluoride dan niet? Ik weet wel dat je het kan krijgen, maar waar? Zelf ben ik zeker bewust van de gevaren ervan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hexafluoride/lachgas

Zoals ik al zei, via speciale groothandels. Er zijn in Nederland talloze leveranciers van gassen, te vinden door in Google te zoeken naar zwavelhexafluoride, of in de Gouden Gids naar "gas" of iets dergelijks.

Sommige groothandels leveren niet aan particulieren. De enige manier om daar achter te komen is door ze te bellen.

Helium wordt soms in kleine cylinders geleverd met een relatief lage druk. Genoeg om een ballon mee op te blazen, en daardoor minder gevaarlijk. Ik weet echt niet of dat voor zwavelhexafluoride ook het geval is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 597

Re: Hexafluoride/lachgas

lachgas is in België gemakkelijk te verkrijgen :

vb in Balloonshop : 95 euro voor een grote fles, krijg je 15 euro leeggoed terug

is ook te verkrijgen in patronen voor slagroomspuiten

deze patronen kon je vroeger bv in de blokker kopen

greetz
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hexafluoride/lachgas

Graag wil ik het volgende veiligheidsblad onder de aandacht brengen:

http://www.aloha.airliquide.com/safety/msd.../093A_AL_NL.pdf
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Hexafluoride/lachgas

Lachgas is zonder meer het gevaarlijkste van de 3, al zal het allemaal wel meevallen als je een beetje nadenkt. Ik zou in ieder geval geen teug nemen om je stemgeluid te veranderen, tenzij je zeker weet dat je een zachte landing gaat maken :D

SF6 zal denk ik lastig te krijgen zijn, voor zover ik weet heeft het geen niet-industriele toepassing. HoekLoos/LindeGas levert het wel, maar ik zou niet weten hoe je daar als particulier moet bestellen.
Victory through technology

Berichten: 597

Re: Hexafluoride/lachgas

van lachgas verandert uw stem niet

wel van helium
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Reageer