Plastic koelkast

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Plastic koelkast

Refrigerators and other cooling devices may one day lose their compressors and coils of piping and become solid state, according to Penn State researchers who are investigating electrically induced heat effects of some ferroelectric polymers.

Lees het volledige artikel...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Plastic koelkast

In de VS zijn polymeren ontwikkeld die afkoelen wanneer ze een elektrisch veld terecht komen. Valt het veld weg, dan warmen ze weer op.

Lees meer ... C2W
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Plastic koelkast

Wat ik me direct afvraag is of dit energiezuiniger zou zijn als een compressor?

Berichten: 12.262

Re: Plastic koelkast

Over het rendement zeggen ze niet zoveel geloof ik :D

Maar wat ik me nou afvraag: wat maakt dit een solid state koelkast? Dat je een polymeer hebt dat afkoelt in een veld en de warmte weer afstaat bij wegnemen van dat veld tot daar aan toe, maar als je een koelkast maakt wil je toch dat die processen op vershillende plaatsen gebeuren?

Dit zou hoogstens het compressie/expansie deel van de mechaniek oplossen, maar je blijft iets rondpompen, zo lijkt me.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Plastic koelkast

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze nieuwspot hier heb geplaatst en verwachtte dat de inhoud wat anders was.

Er word inderdaad onderzoek gedaan naar het direct omzetten van warmte in elektriciteit, ala zonnecel, maar dan met warmte, in de wereld. Dit is niet echt wat ik had verwacht, daar het geen halfgeleiders maar polymeren betreft.

Hoe we heden elektriciteit in warmte omzetten, of andersom, is niet direct, we gebruiken een pomp en een medium (koelvloeistof) om dit te doen en daarmee is het rendement niet beter dan zo'n 30% (gokje, Carnot kan me daar meer over vertellen). De koelkast is naast de verwarming de hoogste gebruiker van elektriciteit (energie) in het huis.

Het thermoelektrisch effect (peltier, seebeck) zet inderdaad elektriciteit om in warmte, maar vaak is dit rendement nog laag. Het idee is om dit te vergroten door bijvoorbeeld nanotechnologie toe te passen, daar zijn ze goed mee bezig in de wereld.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Plastic koelkast

Elektriciteit in warmte omzetten? Het enige wat een koelkast doet is warmte verplaatsen dmv gassen samen te drukken. Ik begrijp niet wat je probeert te vertellen in je post hoor.

Berichten: 12.262

Re: Plastic koelkast

Hoe we heden elektriciteit in warmte omzetten, of andersom, is niet direct, we gebruiken een pomp en een medium (koelvloeistof) om dit te doen en daarmee is het rendement niet beter dan zo'n 30% (gokje, Carnot kan me daar meer over vertellen). De koelkast is naast de verwarming de hoogste gebruiker van elektriciteit (energie) in het huis.

Het thermoelektrisch effect (peltier, seebeck) zet inderdaad elektriciteit om in warmte, maar vaak is dit rendement nog laag. Het idee is om dit te vergroten door bijvoorbeeld nanotechnologie toe te passen, daar zijn ze goed mee bezig in de wereld.
De carnot cycle is het best haalbare proces, dus ook de bovengrens voor thermoelectrische omzetters of wel mechanisme dan ook.

Dat een gangbare koelkast 30% van de maximaal haalbare efficiency heeft zou best eens kunnen kloppen, voor zover ik weet zitten industriele systemen net boven de 50%. Thermoelectrische omzetters doen het een eind slechter (denk aan ca 10%), maar die worden vooral gebruikt op plaatsen waar gangbare koeling niet praktisch is (te groot, mechanische belasting etc).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Plastic koelkast

Het carnot proces is geen thermoelectrische omzetting, het is een thermo-mechanische-elektrische omzetting.

Hedendaagse thermoelectrische processesn zoals een peltier element of Seebeck, hebben inderdaad bagger rendement, maar gelukkig zijn ze nu bezig om dat te verbeteren.

Reageer