Springen naar inhoud

[Scheikunde] Chemie varia: Oplosbaarheid, polariteit, molariteit, reactiesnelheid

• Log in om te kunnen reageren

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 18:13

Goeiedag,

ik heb binnen twee weken chemie examen, en de leraar durft wel eens hetzelfde examen vragen als de vorige keer (toen was ik er niet door). Helaas heb ik nooit chemie gehad vroeger en kan ik er dus niet veel van, althans niet genoeg om erdoor te zijn. En nog erger, mijn leerkracht is zeer streng. Daarom vraag ik vriendelijk aan jullie om zover mogelijk (of toch in de juiste richting) deze examenvragen op te lossen:
Nogmaals dit is niet omdat ik dit niet wil zelf doen, maar omdat ik er gewoon geen snars van versta :-(..

1: Bespreek de invloed van de temperatuur en de druk op de reactiesnelheid en het chemisch evenwicht.
op N2O2 -> NO2
Dit is puur theoretisch en dit weet ik zelf dan ook wel:-) Deze hoeft u niet voor mij op te lossen maar tips die ik zeker in mijn examen erin moet zetten mogen ook altijd

2. Zijn volgende moleculen polair of niet?
- Aluminiumoxide
- Ammoniumsulfiet
- Berylliumchloride
- Salpeterzuur
leg uit aan hand vn bruto, lewis, en ruimtelijke structuur..

3. Is fenolftale´ne geschikt voor een 50ml natriumcyanide oplossing van 0,05 mol/l. en een HCl-oplossing van 0,40 m% en ρ = 0,9957
die 0,40m% doet me hier de das om, ik weet niet echt hoe ik hiermee moet werken.

4. Een molecule bevat koolstof, stikstof, waterstof en zwavel.
a. Wanneer we 1 gram van die stof verbranden, krijgen we 1.2056 gram koolstofdioxide en 0.360 gram water
b. 0,219 gr van de stof bij 0░c 101,3 kPa geeft 33,3 ml stikstofgas
c. op 0.365 gram Na reactie met bariumsilicaat, ontstaat er 1.167 gr bariumsulfaat
d. Wanneer we 65.7 gr van de stof verdampen bij 0░C en 101,3 kPa, neemt die een volume in van 10 ml
Ik weet dat het antwoord iets is van C4H6N2S2, maar heb geen idee hoe je eraan komt.

5. calciumfosfaat + silicium(IV)oxide + koolstof vormt calciumsilicaar + koolstofmonoxide + tetrafosfor
hoeveel tetrafosfor kan j vormen met 10 gram calciumfosfaat en 7gram silicium(IV)oxide

6. Bespreek de oplosbaarheid van volgende moleculen:
Oxoniumion
koolstofdioxide
perchloorzuur
fosfaat

7. titratie van CHOOH en NaOH: is fenolftaleine een goede indicator?
Als ik hier weet hoe ik alles moet berekenen kan ik het ook, maar ik heb gewoon geen idee waarachter ik moet zoeken?

Ik bedank jullie allemaal heel veel voor deze hulp, want zonder kan ik er echt nooit doorgraken! Gelukkig heb ik normaal volgend jaar geen chemie meer daar ik bouwkunde studeer :-).

Veranderd door Caedmon, 09 augustus 2008 - 18:17

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 18:19

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 18:32

4. Een molecule bevat koolstof, stikstof, waterstof en zwavel.
a. Wanneer we 1 gram van die stof verbranden, krijgen we 1.2056 gram koolstofdioxide en 0.360 gram water
b. 0,219 gr van de stof bij 0░c 101,3 kPa geeft 33,3 ml stikstofgas
c. op 0.365 gram Na reactie met bariumsilicaat, ontstaat er 1.167 gr bariumsulfaat
d. Wanneer we 65.7 gr van de stof verdampen bij 0░C en 101,3 kPa, neemt die een volume in van 10 ml
Ik weet dat het antwoord iets is van C4H6N2S2, maar heb geen idee hoe je eraan komt.

eentje voor mij dan

schrijf je stof als CaNbHcSd

ga eens stap voor stap na wat je uit je gegevens kan leren. Het geeft je nooit direct de oplossing, maar je komt allicht steeds een stap dichter:

hoeveel mol CO2 resp H2O zijn dat?? Nog een beetje nadenken en je kun al minstens de verhouding C/H in de stof berekenen.

wat kun je leren uit b, c en d?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 18:48

Die eerste stap had ik ook al ongeveer, het was vooral de tweede, derde en vierde die ik niet snapte:-). Heb ook al van een paar gehoord dat je die derde © niet nodig hebt om de oplossing te vinden.

Moeten die stappen opgelost worden met de vergelijking p.v = n.R.T? Ik dacht dat het met die vgl moest, maar dan weet ik niet wat ik juist moet uitrekenen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 19:23

Die eerste stap had ik ook al ongeveer, het was vooral de tweede, derde en vierde die ik niet snapte:-). Heb ook al van een paar gehoord dat je die derde ę niet nodig hebt om de oplossing te vinden.

Moeten die stappen opgelost worden met de vergelijking p.v = n.R.T?

b.en d. kun je behandelen met de algemene gaswet inderdaad.

Ik dacht dat het met die vgl moest, maar dan weet ik niet wat ik juist moet uitrekenen?

nou, zet dan eens gewoon op een rijtje wat je wÚl weet van de grootheden uit die formule. Degene die je niet weet kun je dan berekenen, toch?

Maar ik vermoed dat je ergens geleerd hebt dat een mol van een gas bij standaarddruk en 0░C een volume van 22,4 L inneemt. Kan aardig wat cijferwerk schelen, en is te doen gebruikelijk in scheikundesommetjes.

probeer eens met b resp. d, en bedenk eens hoe je de uitkomsten zou kunnen gebruiken?

Veranderd door Jan van de Velde, 09 augustus 2008 - 19:24

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 11:41

Ik zei al dat ik heel slecht ben in chemie en ik vind de juiste oplossing/redenering dan ook niet. Zover kom ik:

b. 33,3ml stikstofgas is gelijk aan 1,5 mmol stikstofgas, met de kennis dat 22,4l 1 mol stof bevat. Daar kan ik uit afleiden dat 0,219 gram van de stof 3mmol N bevat, dus 0,042 gram?

d. Hier kan ik echt niets uit afleiden, want ik heb denk ik de juiste redering niet en weet ook niet waarnaar ik moet zoeken om zo tot het juiste antwoord te vinden

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 11:58

Voor de vijfde vraag:
Dit heb ik al gevonden :
Ca3(PO4)2 + SiO2 + C -->

Nu is mijn vraag wat de formule is van calsiumsilicaat? dit vind ik nergens terug op internet, alvast bedankt!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 12:35

Ik zei al dat ik heel slecht ben in chemie en ik vind de juiste oplossing/redenering dan ook niet. Zover kom ik:

Geen paniek, dit gaat eigenlijk ook minder over chemie dan over over logisch redeneren:

b. 33,3ml stikstofgas is gelijk aan 1,5 mmol stikstofgas, met de kennis dat 22,4l 1 mol stof bevat. Daar kan ik uit afleiden dat 0,219 gram van de stof 3mmol N bevat, dus 0,042 gram?

Zo zie je dat je meer weet van chemie dan je denkt, want stikstofgas is inderdaad N2.
Niet te snel afronden (doe dat zo laat mogelijk) , je krijgt 0,001487 mol N2 en 0,219 g van je stof bevat dus 0,002973 mol N.

d. Hier kan ik echt niets uit afleiden, want ik heb denk ik de juiste redering niet en weet ook niet waarnaar ik moet zoeken om zo tot het juiste antwoord te vinden

zelfde gaswet, ook weer 22,4 L/mol.

samenvattend:
uit a) weet je dat 1 gram van je stof p mol atomen C en q mol atomen H bevat
uit b) weet je dat 0,219 g van je stof r mol atomen N bevat
uit c) weet je dat 0,365 g van je stof s atomen zwavel bevat.
uit d) weet je dat 65,7 g van je stof uit t mol moleculen bestaat.

reken dat nou eens allemaal om naar 65,7 g??

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 20:41

Nu is mijn vraag wat de formule is van calsiumsilicaat? dit vind ik nergens terug op internet, alvast bedankt!

Misschien omdat je het verkeerd spelt. Het is namelijk 'calciumsilicaat' i.p.v. 'calsiumsilicaat'. Om op je eigenlijke vraag terug te komen: zoals zo vaak helpt verengelsen.

"calcium silicate" op Wikipedia(en)

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 21:14

Over je vraag over polariteit, denk ik dat deze topic wel kan helpen:

http://www.wetenscha...?showtopic=3099

Wanneer er dus een zekere ladingsverschuiving (δ + of δ-) in het molecuul is dan is deze polair.

Nu gaat de vraag er wel degelijk om dat je dit via een figuur moet kunnen aantonen. Je moet daarom weten wat elektronegativiteit is. Het is een maat voor een atoom de elektronen naar zich toe te trekken. Om echt correct te zijn moet je elektronegativiteit berekenen. Maar omdat de vraag grafisch moet beantwoord worden, kun je stellen dat symmetrische moleculen apolair zijn: bijvoorbeeld O=C=O (CO2). Dit komt omdat de linkerzuurstofatoom even hard aan de elektronen trekt als de rechterzuurstofatoom. Dus netto gezien is er geen verschuiving van lading, dus door de symmetrie is de molecule apolair.

Bijvoorbeeld bij water:

Geplaatste afbeelding

Trekt het zuurstofatoom harden aan de elektronen dan de waterstofatomen. Je ziet in de figuur geen symmetrie (omdat er aan de rechterkant van het zuurstofatoom nog een vrij elektronenpaar zit). Daardoor is de figuur niet symmetrisch. door de asymmetrie is water een polaire molecule.

De grootste fout bij deze oefeningen is een fout getekende figuur. Daarom moet je daar op oefenen.

Veranderd door Jona444, 11 augustus 2008 - 21:14

Its supercalifragilisticexpialidocious!

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 19:33

Bedankt voor de hulp, dit deel snap ik al heel wat beter!

Maar nog een vraag over de twee vragen van titraties. De eerste vraag graak ik niet echt aan uit wat ik moet doen mat die massaprocent, dit kan ik toch onmogelijk omzetten naar mol/l?
Wat ik hierna moet doen weet ik ook niet precies. Ik weet wat het equivalentiepunt is, maar hierbij is de ph toch altijd 7, waarom moet ik dan uitzoeken als fenolftale´ne een geschikte indicator is?

De tweede titratievraag denk ik dat ik weet hoe ik moet beginnen, maar opnieuw hetzelfde probleem als hierboven.
Of heb ik het helemaal mis en moet ik hierbij de ph uitrekenen voor een aantal titraties (0,5,10ml,... bijgevoegd) en dan de titratiesprong zoeken?

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 19:48

Beste Caedmon,

gelukkig word je goed geholpen, maar wellicht dat het handiger is om in het vervolg de vragen in een losse topics te zetten, omdat het topic op dit moment heftig onoverzichtelijk is voor nieuwkomers. Misschien zou je nog een keer de vragen op je openingspost kunnen posten en daarbij kunnen zetten welke opgelost zijn, hoe je dat nu doet, en welke je nog moet doen. Dat levert overzicht op en kunnen meer mensen je helpen. Het is ook handig voor jezelf dat je weet wat je wel en niet goed begrijpt. Het is altijd makkelijker om een redenering te volgen dan om hem zelf op te schrijven.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures