Springen naar inhoud

Aansluitschema ster-driehoek schakeling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Winemaker

    Winemaker


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 18:37

Heb lang gezocht op diverse fora en google maar er schijnen nogal wat (mis)verstanden te zijn over Ster-Driehoek schakelingen. In iedergeval is de informatie zodanig dat ik er geen kaas van kan maken en dus de motor niet werkelijk aan kan/durf te sluiten. Daarom de volgende vraag:
Weet iemand waar ik een volledig aansluitschema kan vinden voor een ster-driehoek schakeling?

Specifiek (oftewel mijn configuratie):

Beschikbaar:

Net
- Aarde
- Blauw
- Bruin
- Bruin
- Bruin

Schakelaar
-Aarde
- Sa
- Sb -L1
- Sc
- Sd -L2
- Se
- Sf -L3

Asynchr. Motor 7.5 KW | Δ 380v | cos φ 0.91 | 14.9A 50Hz | 2910/min
- Aarde
- U1 -U2
- V1 -V2
- W1 -W2

Schakelaar stand 0
geen contacten doorgelust

Schakelaar Stand 1
Sa-Sc-Se
L1-Sb
L2-Sd
L3-Sf

Schakelaar stand 2
L1-Sa-Sb
L2-Sc-Sd
L3-Se-SF

Hoe sluit ik hem aan zodat de ster-driehoekschakelaar benut wordt?
Op hoeveel Ampere moet ik elke Fase zekeren?
Wat is de doorsnede van de aansluitdraden die ik moet gebruiken (2,5≤ of 1,5≤)?
mvgr,
Ton

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 23:09

Een ster-driehoek schakelaar heeft 3 sets van 3 contacten.

In rust staan ze allemaal open.

In stand 1 (ster) verbindt de eerste set L1, L2, L3 met resp. U1, V1, W1
De tweede set verbindt U2, V2, W2 met het sterpunt, d.w.z. de andere kanten van de contacten zijn doorverbonden.

In stand 2 (driehoek) blijft set 1 dicht. Set 2 gaat open en set 3 verbindt L1, L2, L3 met resp. W2, U2, V2.

#3

Winemaker

    Winemaker


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 10:10

Klazon bedankt voor de uitleg volgens mij komt dat overeen met hoe ik met mijn multimeter uitgezocht had hoe de schakelaar schakelde (zie de vraag). De vraag is welke verbindingen moet ik leggen tussen het net en de schakelaar en tussen de schakelaar en de motor.

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 13:43

Aha, nou begrijp ik pas wat de informatie bij stand 1 en stand 2 betekent. Dat zijn de doorverbindingen die je zelf hebt gemeten.
Als je dat combineert met mijn antwoord, dan komt daar het volgende uit:

net aan L1, L2 en L3

Sb aan U1, Sd aan V1, Sf aan W1

Sa aan W2, Sc aan U2, Se aan V2.

#5

Winemaker

    Winemaker


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 12:13

waarom Sa aan W2, Sc aan U2, Se aan V2.
en niet Sa aan U2, Sc aan V2, Se aan W2
???

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 18:43

Omdat je hem in driehoek wilt krijgen.
Sb zit al aan U1. Als je Sa dan aan U2 legt, dan zitten beide einden van de U-wikkeling aan L1. Evenzo zouden beide einden van de V-wikkeling aan L2 komen en de beide einden van de W-wikkeling aan L3. Dan doet je motor dus niks meer. Teken het eens uit, dan zie je het vanzelf.

#7

Winemaker

    Winemaker


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 10:15

Klazon bedankt voor de hulp. Hij start :D (stand 1) maar de drie fase (stand 2) werkt nog niet :P , ik vermoed een probleempje in de schakelaar (slecht kontakt). iig bleven de 16 amp stoppen netjes zitten!
Het uittekenen hielp, ik geloof dat ik het begin te snappen! :P

#8

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 11:22

Meet in stand 2 eens de volgende spanningen:

U1 tegen U2
V1 tegen V2
W1 tegen W2

U1 tegen V1
V1 tegen W1
W1 tegen U1

Uit de meetresultaten valt misschien af te leiden wat er fout zit.

#9

Winemaker

    Winemaker


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 17:03

heb ik gedaan en ook nog even de wikkelingen van de motor via het aansluitpaneel doorgemeten. En wat bleek :D :
drie wikkelingen namelijk:
U1 -W2
V1 -U2
W1-V1

Blijkbaar hadden ze op het aansluitpaneel van de motor al rekening gehouden met een ster-driehoek schakelaar. dus alles aangepast en hij loopt als een zonnetje!
Klazon bedankt voor de hulp! :P


heb ik gedaan en ook nog even de wikkelingen van de motor via het aansluitpaneel doorgemeten. En wat bleek :P :
drie wikkelingen namelijk:
U1 -W2
V1 -U2
W1-V1

Blijkbaar hadden ze op het aansluitpaneel van de motor al rekening gehouden met een ster-driehoek schakelaar. dus alles aangepast en hij loopt als een zonnetje!
Klazon bedankt voor de hulp! :D

#10

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 18:34

Kijk, daar had ik niet op gerekend dat de motorklemmen verschoven zaten. Schijnt toch wel gebruikelijk te zijn. Zie b.v. deze wikipagina

#11

G3KkO

    G3KkO


  • 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2008 - 23:11

U1 - W2
V1 - U2
W1 - V2

Deze situatie is standaard altijd van toepassing bij Draaistroommotoren!

Gezien de motor zoals jullie ook wel weten in driehoek of ster gezet kan worden..
En bij het aansluiten in driehoek is het makkelijk als ze de aansluitingen dan recht tegenover elkaar zitten.

0===0
0===0
0===0 ( zo ziet het er dan ongeveer uit bij driehoek!)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures