Diameter-doorsnede

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Diameter-doorsnede

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een formule, maar ik vind ze niet en besloot dan maar het hier eens te vragen..

Ik heb dus een ijzerdraad met een diameter van 0,001m, maar ik moet voor verder te kunnen in mijn oefening de doorsnede weten. Op sommige internetpagina's zeiden ze dat dit synoniemen waren, maar voor zover ik weet is een diameter een lengre en een doorsnede een oppervlakte..

Dus weet er soms iemand die formule? Ik dacht dat het iets was met pi..

Alvast bedankt,

Zion.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Diameter-doorsnede

Google (zoekterm: doorsnede) geeft dit als eerste hit; daarmee moet je toch vooruit kunnen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Diameter-doorsnede

voor zover ik weet is een diameter een lengre en een doorsnede een oppervlakte..
yup, al wordt dit in de wereld nogal eens door elkaar gegooid, met alle verwarring vandien.

voor een draad met cirkelvormige doorsnede heb je dus de formule voor de oppervlakte van een cirkel nodig.

google simpelweg met het blauwe deel, kijk uit je doppen en je vindt vast wel wat je zoekt. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: Diameter-doorsnede

Ja daar zeggen ze dat het niet hetzelfde is, maar ik snap het begrip niet goed.. Ik ben steeds weer verward en heb niet echt een idee hoe om te vormen.

De doorsnede van mijn ijzerdraad is ook een cirkel, maar moet ik dan gewoon de formule v.e. cirkel gebruiken?

(D/2)².pi

(0,0005)².3,14 = 7,85 . 10^-7

Zou dit kunnen kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Diameter-doorsnede

Je doorsnede zal de vorm hebben van een cirkel. Van die cirkel weet je de diameter (0,001m), en dus ook de straal want dat is de helft van de diameter (0,0005m). Wat was nu weer de formule voor het berekenen van de oppervlakte van een cirkel? Dit googlen levert meteen een hele hoop goede resultaten op. Nu, ook als je 'doorsnede' googlet km je bij de oppervlakte van een cirkel hoor.

Nu, de formule is
\(O = r^2 \pi\)


r weet je, :D ook.

Denis

Edit: je poste sneller dan ik, en was me dus voor. Je berekening is juist, alleen maakte je een fout betreffende je kenmerkende cijfers. Je mat de diameter van je ijzerdraad maar tot op 1 kenmerkend cijfer nauwkeurig, dus je mag ook maar 1 kenmerkend cijfer in je uitkomst hebben (bij vermeningvuldiging).

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Diameter-doorsnede

Zion schreef:De doorsnede van mijn ijzerdraad is ook een cirkel, maar moet ik dan gewoon de formule v.e. cirkel gebruiken?

(D/2)².pi

(0,0005)².3,14 = 7,85 . 10^-7

Zou dit kunnen kloppen?
yup. In m² dan toch.
Je mat de diameter van je ijzerdraad maar tot op 1 kenmerkend cijfer nauwkeurig, dus je mag ook maar 1 kenmerkend cijfer in je uitkomst hebben (bij vermeningvuldiging).
ook weer waar...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Diameter-doorsnede

Je mat de diameter van je ijzerdraad maar tot op 1 kenmerkend cijfer nauwkeurig, dus je mag ook maar 1 kenmerkend cijfer in je uitkomst hebben (bij vermeningvuldiging).


Tja, strict genomen is je uitkomst nauwkeurig +/- 50%, 0.001 is tenslotte alles tussen 0.0005 en 0.0015... handig, significante cijfers :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Diameter-doorsnede

Discussie over significantie is afgesplitst:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=89616
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer