Steenvruchten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Steenvruchten

Dus maar hier gerangschikt!

Het is het seizoen van dit soort vruchten (steenvruchten genoemd);ik at kersen en bekeek een pit (uitwendig) en vroeg me af,behalve dat alle voeding door dat harde vezelachtige stengeltje werd vervoerd,

uit welke materie bestaat de pit zelf,behoudens de zachte kern met "zaad".Is het mogelijk kalk in de een of andere vorm,verhard hout? Hoe is de chemische samenstelling.

Die kern zal wel een vorm plantaardig "DNA"bevatten met een "tijdklok" om te starten;vindt hier een zelfbevruchting plaats?

Ik zocht op Wiki,maar zag dit onderdeel niet bij vruchten vermeld,dus welke tuinbouwoloog weet hier een antwoord op?

Berichten: 4.502

Re: Steenvruchten

Aanvullend:

En als de materie gebaseerd is op Calcium,is er dan een mogelijkheid om hier voedingsstof van te maken,wij zijn tegenwoordig zo milieuvriendelijk en hergebruikers van verschillende materie! :D

Berichten: 7.068

Re: Steenvruchten

uit welke materie bestaat de pit zelf,behoudens de zachte kern met "zaad".
Voornamelijk cellulose, hemicellulose en lignine. Koolstofverbindingen dus...

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Steenvruchten

Oftewel hout :D
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Steenvruchten

De kersenpit (dus het harde gedeelte) is het binnenste van de vruchtwand dat hard is geworden.

ik meen mij te herinneren dat in mijn cursus stond dat steencellen (waaruit die verharde vruchtwand is opgebouwd) bestaan uit sclerenchymcellen. dit zijn cellen die afgestorven zijn en inderdaad lignine (hout dus), cellulose enzovoort bevatten.

Nu, om op het bericht van Oktagon te repliceren ... ten eerste zijn lignine en cellulose zeer moeilijk te verteren (ik geloof dat er maar zeer weinig specimen bestaan die capabel zijn tot vertering van deze organische structuren). Ten tweede: Indien het toch mogelijk zou zijn hier verteerbare verbindingen uit te 'destilleren' vermoed ik (ben ik bijna zeker van) dat er een enorme hoeveelheid energie nodig is om dit te kunnen bewerkstelligen en bijgevolg helemaal niet duurzaam zou zijn. Om nog maar te zwijgen over het economische rendement van de eventuele commerciële productie hiervan. :D

Reageer