Springen naar inhoud

Steenvruchten

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 17:01

Dus maar hier gerangschikt!

Het is het seizoen van dit soort vruchten (steenvruchten genoemd);ik at kersen en bekeek een pit (uitwendig) en vroeg me af,behalve dat alle voeding door dat harde vezelachtige stengeltje werd vervoerd,

uit welke materie bestaat de pit zelf,behoudens de zachte kern met "zaad".Is het mogelijk kalk in de een of andere vorm,verhard hout? Hoe is de chemische samenstelling.

Die kern zal wel een vorm plantaardig "DNA"bevatten met een "tijdklok" om te starten;vindt hier een zelfbevruchting plaats?

Ik zocht op Wiki,maar zag dit onderdeel niet bij vruchten vermeld,dus welke tuinbouwoloog weet hier een antwoord op?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 13:43

Aanvullend:

En als de materie gebaseerd is op Calcium,is er dan een mogelijkheid om hier voedingsstof van te maken,wij zijn tegenwoordig zo milieuvriendelijk en hergebruikers van verschillende materie! :D

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 15:18

uit welke materie bestaat de pit zelf,behoudens de zachte kern met "zaad".

Voornamelijk cellulose, hemicellulose en lignine. Koolstofverbindingen dus...

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 23:26

Oftewel hout :D
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Jules Bordet

Jules Bordet

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 20:31

De kersenpit (dus het harde gedeelte) is het binnenste van de vruchtwand dat hard is geworden.

ik meen mij te herinneren dat in mijn cursus stond dat steencellen (waaruit die verharde vruchtwand is opgebouwd) bestaan uit sclerenchymcellen. dit zijn cellen die afgestorven zijn en inderdaad lignine (hout dus), cellulose enzovoort bevatten.

Nu, om op het bericht van Oktagon te repliceren ... ten eerste zijn lignine en cellulose zeer moeilijk te verteren (ik geloof dat er maar zeer weinig specimen bestaan die capabel zijn tot vertering van deze organische structuren). Ten tweede: Indien het toch mogelijk zou zijn hier verteerbare verbindingen uit te 'destilleren' vermoed ik (ben ik bijna zeker van) dat er een enorme hoeveelheid energie nodig is om dit te kunnen bewerkstelligen en bijgevolg helemaal niet duurzaam zou zijn. Om nog maar te zwijgen over het economische rendement van de eventuele commerciŽle productie hiervan. :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures