[scheikunde] Chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

Chemie

Kan iemand mij deze 2 vragen eens uitleggen aub ? Kgeraak er helemaal niet aan uit. Bedankt Afbeelding

1. Gegeven is de reactie 2A --> B + C ( een eerste orde reactie )

Welke van onderstaande uitspraken is correct ?

a) De snelheid van de reactie is constant

b) een grafiek van de hoeveelheid A in functie van de tijd is lineair

c) de halveringstijd is afhankelijk van de beginhoeveelheid van A

d) de reactiesnelheid is de helft van de verdwijningssnelheid van A

? Tzou leuk iemand me nog eens kort de reactiesnelheid uitdrukking met de verschillende soorten ordes kan uitleggen.

2. Als men ammoniakgas en dizuurstofgas laat reageren wordt er stikstofmonoxidegas en waterdamp gevormd. Wat zijn de meest eenvoudige coefficienten?

a) NO = 1 en H2 = 1

b) NO = 1 en H2 = 2

c) NO = 2 en H2 = 4

d) NO = 4 en H2 = 6

Volgens mij is waterdamp H20 en waterstofgas H2, betekent dit dat er een fout is in de vraagstelling ??

Alvast bedankt ! !

Berichten: 12.262

Re: Chemie

Het bevreemd me dat deze reactie 1e orde is, vaak zijn dit soort reacties 2e orde omdat het feitelijke mechanisme

A + A -> B + C (reactiesnelheid afhakelijk van [A] en [A] ofwel [A]2)

is, waarbij interactie tussen 2 stuks A nodig is om het voor elkaar te krijgen. Het kan echter zijn dat

A -> 1/2B + 1/2C (reactiesnelheid slechts afhankelijk van [A])

als zodanig kan verlopen, maar voor de stoechiometrie met 2x gewerkt moet worden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Chemie

Volgens mij is waterdamp H20 en waterstofgas H2, betekent dit dat er een fout is in de vraagstelling ??


Ja. In deze reactie wordt water(damp) gevormd. Er ontbreken dus O-tjes in de antwoorden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Chemie

Als het een EERSTE orde reactie betreft:

1.

a) reactiesnelheid is bij eerste orde NIET constant, dat is alleen zo bij een nulde orde

b) grafiek van A versus tijd is bij eerste orde NIET lineair want dat zou alleen zo zijn als de reactiesnelheid (eerste afgeleide) constant is maar dat is niet zo (want zie hierboven)

c) bij eerste orde is halveringstijd NIET afhankelijk van beginconcentratie van A

d) als reactiesnelheid gedefinieerd is als de snelheid waarmee B (of C) gevormd wordt dan is inderdaad: de reactiesnelheid is de helft van de verdwijningssnelheid van A. Maar dat geldt bij de gegeven stoichiometrie voor alle ordes dus niet alleen voor eerste orde.

2.

Die H2 zal inderdaad een typefout zijn en moet H2O zijn.

De reactie uitschrijven levert je vanzelf het juiste antwoord.

Als je theorieboek niet duidelijk genoeg is kun je op internet wel wat uitleg vinden, bijvoorbeeld:

http://www.chm.davidson.edu/chemistryapple...tics/index.html
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 217

Re: Chemie

hmm. Halfwaardetijd is de tijd die nodig is om de helft van het oorspronkelijk reagens te laten reageren he ?

en een eerste orde reactie is: v= [A]k.

Kan iemand eens uitleggen waarom de halfwaarde tijd niet afhankelijk is van de beginconcentratie aan A ?

bedankt !!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Chemie

Benm schreef:Het bevreemd me dat deze reactie 1e orde is, vaak zijn dit soort reacties 2e orde omdat het feitelijke mechanisme

A + A -> B + C (reactiesnelheid afhakelijk van [A] en [A] ofwel [A]2)

is, waarbij interactie tussen 2 stuks A nodig is om het voor elkaar te krijgen.


Mechanismes zijn vaak een stuk ingewikkelder, reacties verlopen dan in 2 of meer stappen en dan wordt de overall snelheid bepaald door de snelheid van de langzaamste stap. Zie het volgende schema:

A --> A* (langzaam)

A + A* --> B + C (snel)

Hierbij moet A eerst worden omgezet in een reactieve vorm, die dan met normaal A een reactie aangaat. Deze reacte is eerste orde in A, maar de totaalreactie is zoals die in de opgave staat omschreven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 97

Re: Chemie

Kan er iemand a.u.b. uitleggen, hoe ik kan weten wanneer de concentratie afhangt van de halfwaardetijd? 
 
en is het waar dat wanneer je een nulde orde hebt, de  grafiek van reactiesnelheid t.o.v. de tijd een rechte is, en wanneer het een 1e en 2e orde is, verloopt de grafiek exponentieel? En hoe leid je dit af?
 
Bedankt!

Reageer