Springen naar inhoud

Paranormaal

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 22:41

Ik heb wel eens dat ik fiets en dat ik iemand tegenkom; ik denk dan aan Pietje terwijl Klaasje daar fietst/loopt en ik in hem Pietje zie of de gedachte aan Pietje heb. En later(paar minuten later) zie ik opeens Pietje. Dan denk ik; is dit een paranormaal verschijnsel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 23:16

Ik herken dat, ik heb het ook best vaak gehad. Gek genoeg herken ik die situaties tegenwoordig al op het moment dat ik Pietje voor Klaasje aanzie en dan gebeurt het vrijwel nooit meer dat ik vervolgens toch Klaasje tegenkom. Maar ik weet vrij zeker dat dit gewoon een bepaald psychologisch effect is, net zoals je wel eens hebt dat je net aan iemand denkt als die persoon je opbelt (hoe vaak denk je aan iemand die jou niet belt?).

Veranderd door Bas, 12 augustus 2008 - 23:17

Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 09:52

Nee, dat is gewoon onze neiging om verbanden te zien waar er geen zijn, en het feit dat we eigenlijk niet goed zijn in het beoordelen van ratio's van grote getallen. Het is eigenlijk eenvoudig: er zullen vast wel momenten zijn dat je aan Pietje denkt en Pietje die dag niet te zien of te horen krijgt. Net zoals er wel momenten zullen zijn dat je niet aan hem denkt en je hem toch tegen het lijf loopt, een telefoontje krijgt, ... Je zal het echter beter onthouden als je aan hem dacht en je komt hem tegen, dan in de andere gevallen. Onze herinneringen spelen dus al een beetje het voorspel, en onze neiging om verbanden te ontdekken doet de rest.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 10:04

Maar ik weet vrij zeker dat dit gewoon een bepaald psychologisch effect is, net zoals je wel eens hebt dat je net aan iemand denkt als die persoon je opbelt (hoe vaak denk je aan iemand die jou niet belt?).

Een psychologisch effect is dit niet, eerder de vaardigheid (of beter: het gebrek daaraan) om kansen en waarschijnlijkheden in te schatten. Om het voorbeeld van Pietje en Klaasje te gebruiken: Pietje zal waarschijnlijk vaak aan Klaasje denken zonder dat die laatste hem op dat moment belt. Gebeurt dit op een keer toch, dan zal Pietje dit beschouwen als een wonderbaarlijke samenloop van omstandigheden en er een verklaring (telepathie) achter zoeken. In feite is deze gebeurtenis helemaal niet wonderbaarlijk, als je al die keren dat Pietje aan Klaasje dacht zonder dat er iets gebeurde in ogenschouw neemt.

EDIT: Ypsilon was me voor.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 10:10

Voorbeeld 1: Stel dat als de telefoon gaat ik telkens denk dat het mijn moeder is. Op tien keer dat mijn telefoon gaat heeft eenmaal mijn moeder gebelt. Ik zal van mijn eigen denken dat ik paranormaal ben, ook al hou ik geen rekening dat het 9 keer iemand anders was.

Voorbeeld 2: Die verhalen 'ik heb vannacht over hem/haar gedroomd' en de volgende dag kreeg ik bericht dat hij/zij dood was. We dromen elke nacht over personen en die blijven dan wel mooi in leven.

Voorbeeld 3: We denken aan iemand die we jaren niet meer hebben gezien en de volgende dag zien we deze persoon. We denken meermaals per week aan personen die we lang niet meer hebben gezien en vaak ook krijgen we ze in de directe toekomst ook niet te zien.

Het is dus eerder toeval dan paranormaliteit.

EDIT: Klintersaas en Ypsilon waren me voor.

Veranderd door Jona444, 13 augustus 2008 - 10:11

Its supercalifragilisticexpialidocious!

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 11:59

ik maak soms iets gelijkaardigs mee

maar dan heeft het te maken met een koortsblaasje

ik krijg gemiddeld zo'n 1x per jaar last van een koortsblaasje
-> als die er niet is denk ik er niet aan, maar meermaals dacht ik in mijn eigen : amai, dat is lang geleden dat ik nog een koortsblaas heb gehad -> en paf: 2 dagen later heb ik er 1

misschien komt dit omdat het koortsblaasje reeds begonnen is zich te ontwikkelen (zonder er last van te hebben/zonder zichtbaar te zijn) en dat ik dit in men onderbewustzijn vaststel

of misschien is het gewoon inderdaad een verband zien waar er geen is

Nu heb ik wel aan koortsblaas gedacht "dankzij dit topic" en niet spontaan, dus ik verwacht er binnen 2 dagen geen :D

Veranderd door Fabrice Macours, 13 augustus 2008 - 12:00

Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 20:16

Hout vasthouden...
Verborgen inhoud
Laat het weten als we je er eentje bezorgd zouden hebben, 't was niet de bedoeling :D

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2008 - 15:27

het zijn geen drie dagen maar negen dagen later ...

deze morgen opgestaan met koortsblaasje :D
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 augustus 2008 - 16:31

het zijn geen drie dagen maar negen dagen later ...

deze morgen opgestaan met koortsblaasje :D

zal wel met een trage provider te maken hebben gehad....
nothing will change without a rebel

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 augustus 2008 - 18:46

Ik kom hiernet (na het afwassen) tot de constatatie dat er een theelepeltje gebogen is. Het kan haast niet anders dan dat Uri Geller zich op Gent aan het concentreren is. Of 't moet indicatief zijn voor de leeftijd van mijn bestek, dat kan ook.

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 augustus 2008 - 18:54

Om het juiste antwoord te vinden zou je eens je fingerspitzengefuhl kunnen gebruiken
nothing will change without a rebel

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2008 - 05:23

Ik kom hiernet (na het afwassen) tot de constatatie dat er een theelepeltje gebogen is. Het kan haast niet anders dan dat Uri Geller zich op Gent aan het concentreren is. Of 't moet indicatief zijn voor de leeftijd van mijn bestek, dat kan ook.

:D Ik heb nog nooit een lepeltje weten buigen van ouderdom, mensen wel.
:P Gewoon een beetje minder bruut afwassen zonder dat op iemand anders te stoken zoals die Geller ocharme.

Veranderd door E.Desart, 24 augustus 2008 - 05:26

Eric

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 14:12

humor alom.

Als je echt vermoed dat er sprake is van paranormaliteit, het begrip heet 'synchroniteit' in die scene.
(het is het laatste hoofdstuk uit de encyclopedie van parapsychologie door T. Rivas)

Als je popi chicklit zoekt rondom dit fenomeen, lees dan The Secret.
(je krijgt me wat mee van een dagelijkse dosis Oprah)

En het kan altijd nog doorgaan voor een milde versie van de self-fulfilling prophecy.
(mild omdat je het vooral cognitief omschrijft en niet zozeer motivationeel)

Maar voor nu sluit ik me aan bij een vertekende kansberekening in je gedachtengang. Dat neemt niet weg dat je je gruwelijk kan verwonderen om dit soort 'samengaan van omstandigheden'. Het is ook niet bedoeld om je verwondering te bagetaliseren - nouja een beetje dan - maar ik begrijp wel dat deze vraag in je opkwam. Het gebeurt mij all the time, zozeer dat ik de klok erop gelijk kan zetten.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures