Springen naar inhoud

[fysica] Toestandsveranderingen lucht

• Log in om te kunnen reageren

fearor

fearor

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 00:34

Ik zit met het volgende probleem. Lucht doorloopt drie klimaat processen.

Een debiet vochtige lucht van 0.3m/s van 30 graden en relatieve vochtigheid 50 procent wordt achtereenvolgend

isothermische bevochtigd

tot relatieve vochtigheid 90 procent

afgekoeld tot

10 graden celcius en relatieve vochtigheid 100

opnieuw verwarmen tot

20 graden

Wat is het nodige koelvermogen en verwarmingsvermogen.
Welk debiet stoom moet moet men toevoeren gedurende de isothermische bevochtiging
Welke debiet water moet men afvoeren geduren afkoelen.

Kan iemand me hierbij helpen??
Het probleem is dat ik niet weet wat isothermische bevochtigen is of wil betekenen, is dit hetzelfde als stoombevochtigen?

Alle hulp is welkom!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 09:32

Een debiet vochtige lucht van 0.3m/s ...

Een debiet is in m3/s , niet m/s dat is snelheid. Als het snelheid is moet je de afmetingen van het stroomkanaal weten om het debiet te bepalen. Is is geen druk gegeven. Atmosferisch?

Isothermisch betekent: bij constante temperatuur. In dit geval met stoombevochtiging betekent het dus dat de temperatuur op die 30 oC gehouden wordt door koeling. Om dat koelvermogen te berekenen moet je wel weten hoe heet die stoom is.
Hydrogen economy is a Hype.

fearor

fearor

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 11:09

Het betreft inderdaad een volumedebiet met 0.3 m3/s. De druk mag men uitgaan van de atmosferische druk, heb ik in een andere oefening gezien als die niet gegeven is.

Ik denk dat ik eerste de ps1 en x1 en h1 moet gaan berekenen en dan voor de andere twee toestanden ook. En dan op een of andere manier het vermogen berekenen.

fearor

fearor

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 16:11

Om het vermogen te bereken heb ik gevonden P= massadebiet*(deltaH), maar moet ik nu werken met massadebiet aan vochtige lucht of massadebiet drogelucht dat ik dan bereken met de formule mDL=mVL/(1+x)

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 16:34

Eerste stap:
Je hebt 0,3 m3/s vochtige lucht van 30 oC / 1 atm met RV = 50 %. Omrekenen naar mol/s droge lucht en mol/s waterdamp.
Je krijgt na toevoegen van stoom lucht met RV = 90 %. Dat is dezelfde mol/s droge lucht als boven, maar met meer waterdamp.
Verschil in mol/s waterdamp is hoeveelheid mol/s stoom die je moet toevoegen.
Het moet isothermisch dus koelingvermogen is het afkoelen van die stoom van ??? oC naar 30 oC
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures