ballon aan plafond?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 134

ballon aan plafond?

Hallo, ik zat vandaag es met de kinderen te spelen (ik was ze eigenlijk 't etteren) ;)

Ik pakte de ballonnen wreef ermee over mijn , beetje behaarde, arm en plakte ze aan t plafond. :?:

:shock: Waarom blijven ze daar plakken.

Ze bleven meer dan een kwartier hangen, daarna heb ik ze er maar zelf af gehaald.. tot blijdschap van de kid's. ;)
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: ballon aan plafond?

;) Waarom blijven ze daar plakken.


Zoek eens met google op "statische elektriciteit" :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: ballon aan plafond?

Ja.. goed

ik heb t gevonden, ik zal het antwoord dan maar ook direct hiert posten, zo kan google ook direct zijn werk goed doen hier.

en word er tenminste ook antwoord op de vraag gegeven, dit om het door surfen van bezoekers te voorkomen, zodat deze site dan niet overgeslagen word. En meschien zelfs wel tussen de favorieten beland bij de mensen thuis :wink:
Alle voorwerpen om ons heen zijn opgebouwd uit kleine deeltjes: atomen. Ook ons eigen lichaam bestaat eigenlijk uit atomen. Elk atoom bestaat uit nog kleinere deeltjes: neutronen, protonen en elektronen. Neutronen hebben geen elektrische lading. Protonen en elektronen daarentegen wel. Echter hun ladingen zijn gelijk en hebben een tegengesteld effect, zodat ze elkaar opheffen. Als in een voorwerp het evenwicht tussen protonen en elektronen wordt verstoord, zal het merkbaar zijn dat het voorwerp wordt geladen.

Om de twee verschillende soorten lading van elkaar te kunnen onderscheiden, zeggen we dat elektronen negatief en protonen positief geladen zijn. Een voorwerp met een negatieve lading is er dan ook een met een overschot aan elektronen. En andersom: een voorwerp met een positieve lading heeft meer protonen dan elektronen.

Een ballon kan simpel worden geladen door er met je wollen trui tegen aan te wrijven. Door het wrijven krijgt de ballon een negatieve en de trui een positieve lading. Tegengesteld geladen voorwerpen trekken elkaar aan. Voorwerpen met gelijke lading stoten elkaar af. Daarom bewegen twee balonnen die beide door de trui positief geladen zijn van elkaar af, maar bewegen ze wel naar de trui toe.

Een ding dat alle geladen voorwerpen gemeen hebben is dat ze lichte ongeladen voorwerpen aantrekken. De TV is bijvoorbeeld geladen en als gevolg daarvan raakt de beeldbuis snel onder het stof. Onder geschikte omstandigheden kan een geladen voorwerp zijn lading voor altijd bewaren. Omdat de elektriciteit blijft waar hij is, wordt deze statische elektriciteit genoemd.

Elektriciteit is eigenlijk niets meer dan elektrische lading. Elektriciteit is er al zolang de aarde bestaat en werd niet geboren met de uitvinding van de gloeilamp. Wolken worden soms geladen met elektriciteit. Er is dan sprake van statische elektriciteit. Deze kan plotseling als een reusachtige vonk naar de grond of naar een andere wolk stromen. Er is nu sprake van stromende elektriciteit. Door de hevige hitte, veroorzaakt door de flits (bliksem), zet de lucht in de buurt van de wolk met explosieve kracht uit. Dit veroorzaakt het donderende geluid wat te horen is bij onweer.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: ballon aan plafond?

En voor de volledigheid, ook even een bronvermelding: Energiewereld.nl
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: ballon aan plafond?

De verwijzing naar google gaf ik omdat het forum anders overstroomt wordt met vragen

die toch vrij eenvoudig door éérst zelf op internet te zoeken te beantwoorden zijn.

Het staat overigens ook in de huisregels van dit forum.

Maar misschien zou je de link naar de door jouw gevonden site nog kunnen plaatsen?

(dan kan die zeker bij de fafo's van anderen belanden) :wink:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: ballon aan plafond?

sen... schreef:De verwijzing naar google gaf ik omdat het forum anders overstroomt wordt met vragen

die toch vrij eenvoudig door eerst zelf op internet te zoeken te beantwoorden zijn.


Daarom is deze handleiding in het leven geroepen... :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: ballon aan plafond?

moet ik hieruit opmaken dat het dus niet de bedoeling van dit forum is om op ALLE vragen een antwoord te vinden HIER.

Het is toch juist goed als men vragen stelt met daarop een antwoord.Je zou dan op alle vragen die hier gesteld worden dan maar beter kunnen verwijzen naar google.Dan is de zin van ditr forum toch verdwenen als je zo moet gaan beginnen?

Straks staat er ook nog dat als je het niet via google kunt vinden je maar eerst naar de bib gaat, ofdat wanneer je op school of uni nog niet op een bepaald nivau studeerd.. er gezegt word... ja.. moet je maar ff een jaartje wachten.. dan krijg je die stof vanzelf.

Komop man.. wees eens creatief.Use your knowledge here, denk mee met die niet denkers onder ons.

LET WEL: Ik heb het dan wel over vragen die hier nog niet gesteld zijn.

Hiermee wil ik toch even laten weten dat ook ik voorstander ben van de zoekfunctie van het forum zelf.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Reageer