Protonbundel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Protonbundel

Daarnet las ik op de website van het CERN dat ze een tijdje geleden een eerste protonbundel hebben afgeschoten op de LHC (een test voor de verbinding tussen de SPS in de TI8 transfer line).

Nu vroeg ik me eigenlijk af... hoe krijg je een protonbundel? Protonen zijn toch deeltjes in een kern dus moeten de kernkrachten eerst overwonnen worden (wat in de SPS gebeurd als ik het goed heb, waarna ze via de TI8 line naar de LHC geleid worden).

Nu vroeg ik me eigenlijk af hoe ze dan die protonen bundelen en een richting kunnen geven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.095

Re: Protonbundel

Ik weet niet zeker hoe ze het bij CERN doen, maar ik kan me voorstellen dat ze eenvoudig weg atomair waterstof ioniseren. Een waterstofatoom bestaat uit een proton en een elektron er om heen (en dus geen neutronen in de kern). Wanneer je nu (bijv. met een elektrisch veld, of met laserlicht of met iets anders) het elektron uit het atoom weet te krijgen, hou je een proton over. Met een elektrisch veld is deze eenvoudig te scheiden van het elektron.

Het bundelen van protonen moet je niet zien als er weer een nieuwe kern van maken. De afstand tussen twee protonen in een bunch zal nooit zo klein worden dat de kernkrachten een rol kunnen spelen. Verder kun je de protonen richten met behulp van magneten. Hiervoor hebben ze 27 km aan supergeleiders aangelegd, die voor een voldoende groot magneetveld kunnen zorgen om protonen met zo een hoge snelheid om te kunnen buigen. Bij iedere omgang zijn er geloof ik acht punten waar een elektrisch veld wordt aangelegd om de protonen te kunnen versnellen. Kijk ook eens op Wikipedia voor meer uitleg over de werking van een cyclotron in het algemeen.

Reageer