[wiskunde] inverse matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[wiskunde] inverse matrix

Als A=diag(a,b,c) een diagonaalmatrix is met a,b,c alle :D 0,

toon dan aan dat A inverteerbaar is met A-1=
\(diag(\frac{1}{a},\frac{1}{b},\frac{1}{c})\)
Wanneer ik de definitie van een inverse matrix ga toepassen dan krijg ik het volgende:
\(adj(A)=A^T=\left[ \begin{array}{ccc}a & 0 & 0 \\ 0 & b & 0 \\ 0 & 0 & c\end{array}\right]\)
De determinant van de bovenstaande matrix is:
\(det(A)= abc \)
\(\frac{1}{det} \cdot adj(A)=A^{-1} \)
\(\frac{1}{abc} \cdot\left[ \begin{array}{ccc}a & 0 & 0 \\ 0 & b & 0 \\ 0 & 0 & c\end{array}\right]=A^{-1} \)
toon dan aan dat A inverteerbaar is met A-1=
\(diag(\frac{1}{a},\frac{1}{b},\frac{1}{c})\)
Hoe geraak ik daar dan aan, ik kom toch op een ander resultaat ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] inverse matrix

Hoe kom je er bij dat adj(A) = A^T? Daar zit de fout, dat klopt niet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 582

Re: [wiskunde] inverse matrix

Ruben01 schreef:Als A=diag(a,b,c) een diagonaalmatrix is met a,b,c alle :D 0,

toon dan aan dat A inverteerbaar is met A-1=
\(diag(\frac{1}{a},\frac{1}{b},\frac{1}{c})\)
Wanneer ik de definitie van een inverse matrix ga toepassen dan krijg ik het volgende:
\(adj(A)=A^T=\left[ \begin{array}{ccc}a & 0 & 0 \\ 0 & b & 0 \\ 0 & 0 & c\end{array}\right]\)
De determinant van de bovenstaande matrix is:
\(det(A)= abc \)
\(\frac{1}{det} \cdot adj(A)=A^{-1} \)
\(\frac{1}{abc} \cdot\left[ \begin{array}{ccc}a & 0 & 0 \\ 0 & b & 0 \\ 0 & 0 & c\end{array}\right]=A^{-1} \)
Hoe geraak ik daar dan aan, ik kom toch op een ander resultaat ?
Waarom gebruik je niet gewoon de definitie?
\(A A^{-1} = A^{-1} A = I\)
... Lijkt me veel simpeler

Wat betreft jouw werkwijze, adjunct van een matrix en getransponeerde van een matrix zijn 2 verschillende zaken...

[edit] iemand was me voor

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [wiskunde] inverse matrix

sorry, ik zie het al :D

ik moet elk element van de matrix vervangen door zijn cofactor en deze transponeren.

bedankt voor de snelle reacties.

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde] inverse matrix

Ruben01 schreef:sorry, ik zie het al :D

ik moet elk element van de matrix vervangen door zijn cofactor en deze transponeren.

bedankt voor de snelle reacties.
Maak het jezelf niet te ingewikkeld met cofactoren, dat zijn uitgebreide berekeningen. Er bestaat een veel makkelijker manier om correct de inverse matrix te berekenen.

Stel, je hebt een 3x3 matrix. Geef deze matrix nu nog 3 extra kolommen rechts ervan die respectivelijk

100

010

001

zijn.

Trek tussen het origineel en het bijgeplaatste een stippellijn voor alle duidelijkheid. Begin dan het linkerdeel zo om te vormen dat je daar dit krijgt:

100

010

001

wat dan rechts van de stippellijn staat, is de inverse matrix. Zelfde techniek dit gebruikt wordt om een stelsel van vergelijking op te lossen eigenlijk.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [wiskunde] inverse matrix

@Evil Lathander, dat is inderdaad een mogelijke werkwijze die rechtstreeks volgt uit de definitie.

Reageer