Universitaire zonnecel-auto 30 jaar na de echte pioniers

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 24

Universitaire zonnecel-auto 30 jaar na de echte pioniers

Ruim 30 jaar geleden filmde ik het 1e Nederlandse zonnecellen-voertuig.

30 jaar te laat lopen universiteiten achter deze pioniers aan.

Jammer dat de eer niet naar de rechthebbenden gaat.

De cannabis rokende jonge hippy-ontwikkelaars van deze zonneauto

opereerden onder de naam 'Energie Anders'

Zij waren gevestigd in Hoek van Holland.

Ik wil hen alsnog vanaf hier; eren met hun helderheid van geest, die

alle universiteiten ver te boven ging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Universitaire zonnecel-auto 30 jaar na de echte pioniers

Dan liepen ze in de zeventiger jaren al 20 jaar achter :P

Wie of wat echt de eerste was? Kun je een leuke uitzoekerij van maken, lijkt me dit cafétopic een ideaal platformpje voor. Een beginnetje hieronder.

Doorgooglen op zoektermen uit diverse vondsten kan meer of betere info opleveren. Doet allen uw best. :D

http://members.chello.nl/a.galen4/index_be...en/Page1236.htm
De eerste auto op zonne-energie werd in 1959 gebouwd door op het dak van een elektrische oldtimer uit 1912 een zonnepaneel van 200 Watt te monteren.
http://antiquechevrolet.com/
1962

..//..

The International Rectifier Company unveiled a solar energy-powered Baker electric (1912 vintage) car. The Vehicle was outfitted with a roof deck composed of 10,640 individual solar cells.
http://www.history.com/this-day-in-history...cle&id=7627
August 31, 1955

Cobb demonstrates first solar-powered car

The world's first solar-powered automobile, designed by William G. Cobb, was demonstrated at the General Motors Powerama in Chicago. Today, solar car competitions are held all over the world, pitting design teams against each other in grueling races. However, a mass-produced solar car has yet to hit the market.
http://www.technovelgy.com/ct/Science-Fict...sp?NewsNum=1756
But who first thought about a solely solar-powered vehicle? The vehicle that is widely claimed to be the first example is this DIY model by Alan Freeman of Rugby in England in 1979.

Afbeelding

(First solar powered car)

In 1955, what was billed as the world's first solar-powered automobile, designed by William G. Cobb, was demonstrated at the General Motors Powerama in Chicago. However, I believe that this was a small fifteen inch model, called a "sunmobile." But at least the concept was there. It was powered by 12 built-in selenium photoelectric cells. The light was converted into electric current that powered a tiny electric motor with a driveshaft connected to the rear axle by a pulley.

Frankly, I don't know who was first. However, Robert Heinlein's description of the steel tortoise from his 1940 story Coventry is the earliest I know about:

He turned and commenced loading his steel tortoise...

The vehicle he had chosen was not an unreasonable substitute for burros. It was extremely rugged, easy to operate, and almost foolproof. It drew its power from six square yards of sunpower screens on its low curved roof. These drove a constant-load motor, or, when halted, replenished the storage battery against cloudy weather, or night travel...

It could maintain a steady six miles per hour on smooth, level pavement. When confronted by hills, or rough terrain, it did not stop, but simply slowed until the task demanded equaled its steady power output.

(Read more about Heinlein's solar-powered steel tortoise)

Any other references to actual prototypes or references to vehicles prior to 1955 (or 1940) would be appreciated. In recent history, there have been lots of great contests for solar-powered vehicles. Scroll down for more stories in the same category. (Story submitted 7/11/2008)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Universitaire zonnecel-auto 30 jaar na de echte pioniers

Dan liepen ze in de zeventiger jaren al 20 jaar achter
Nouja, eerste ter wereld en eerste in nederland is natuurlijk iets anders :D
It drew its power from six square yards of sunpower screens ... It could maintain a steady six miles per hour on smooth, level pavement.
Energiegebrek zal altijd wel een probleem blijven. Zelfs met 100% rendement heb je nog 100 m2 nodig om aan het vermogen van een beetje auto te komen - dat is sinds de jaren 50 in ieder geval niet veranderd.
Victory through technology

Berichten: 24

Re: Universitaire zonnecel-auto 30 jaar na de echte pioniers

Benm schreef:Nouja, eerste ter wereld en eerste in nederland is natuurlijk iets anders :D

Energiegebrek zal altijd wel een probleem blijven. Zelfs met 100% rendement heb je nog 100 m2 nodig om aan het vermogen van een beetje auto te komen - dat is sinds de jaren 50 in ieder geval niet veranderd.
Het is waar dat een zonnecelpaneel maximum maar 1.5 watt per cel levert.

De aanschaf is duur. En de stimulans wordt al dertig jaar door de

regeringen[=ambtenaren]via minimale of geen subsidies gemanipuleerd

en onderdrukt.

Ondertussen financierde men Shell wel met 180miljoen voor de vinding van

een nieuwe zonnecel.

We weten nu dat die 'betere' zonnecel er nooit is gekomen.

Wel een Shell- zonnecel met minder capaciteit.

Jaren '80 adverteerde ik tegen kernenergie + voor zonenergie.

Ondertussen zijn de zonnecellen van toen nog van dermate goede

kwaliteit,capaciteit en uiterlijk, dat de levensverwachting van de

zonnepanelen gerust op meer dan 100-200 jaar kan worden bijgestelt.

Deze door mij vast gestelde voorspelling is in overeenkomst met

30jaar oude zonpanelen, die door storm en zout aan de kust

jaren lang waren geteisterd.

Nu na 30 jaar zijn ze nog als nieuw.

En in vol gebruik.

Reageer