grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Ik las onlangs dat het grootste dier allertijden de leedsychtys is (leefde van 165-155 miljoen jaar geleden) en werd 27 meter lang en soms nog langer (blz. 91 van het boek Zeemonsters, van Nigel Marven en Jasper James). Vervolgens las ik dat de blauwe vinvis het grootste dier allertijden is, met ongeveer 40 meter; dat staat op een aantal internetsites. Weet iemand of er grotere dieren zijn (geweest)?

Berichten: 7

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Misschien de Deinoncheirus? Een dinosaurus waarvan alleen de arm is gevonden (die arm was toch al behoorlijk groot! :shock: )

Dennis

Berichten: 10

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Dennis1989 schreef:Misschien de Deinoncheirus? Een dinosaurus waarvan alleen de arm is gevonden (die arm was toch al behoorlijk groot!   :shock: )

Dennis
`

Hoe groot was die arm dan? En hoe lang was het dier zelf naar schatting?

Gisteren las ik dat er een dinosaurus is geweest waarvan alleen een nagel al 40 cm groot was.

Berichten: 100

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Heb ook eens gezien dat ze enkel het hoofd van een vroegere soort krokodil gevonden hebben. En dat hoofd alleen al was ongeveer twee meter en een beetje groot ofzo. stel je dan eens het gehele beest voor :shock:

Berichten: 10

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Heb ook eens gezien dat ze enkel het hoofd van een vroegere soort krokodil  gevonden hebben. En dat hoofd alleen al was ongeveer twee meter en een beetje groot ofzo. stel je dan eens het gehele beest voor   :shock:
Ik heb een paar dagen geleden (in het boek dat ik in mijn openingspost noemde) gelezen dat er een hoofd was gevonden van 6 meter.

En ik las dat de tong van een blauwe vinvis net zo veel weegt als een Afrikaanse olifant.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

De blauwe vinvis is tot op heden het grootste bekende dier, dat ooit op deze planeet heeft geleefd. Er zijn wel speculaties over dino's die groter zouden zijn, maar daar zijn helaas nog te weinig bewijzen voor. Over die arm van die dino heb ik niks gelezen, zou je met een bron kunnen komen?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 7

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Ooh, ik had het verkeerd gelezen (is ook al een paar jaar geleden dat ik het las), het is een van de grootste theropode's.

Linkje: http://dinosauricon.com/genera/deinocheirus.html

Dennis

Berichten: 168

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Laatst las ik dat er aanwijzingen zijn dat de grootste sauropode een 58 meter lang zou zijn geweest. De grootste officiele is de Argentinosaurus met ongeveer 37 meter

Berichten: 7

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

De blauwe vinvis (Blue whale / Balaenoptera musculus) is het grootste dier dat op onze planeet vertoeft. Meer nog, een groter dier heeft hier nooit geleefd.

Zelfs de grootste dinosaurus was kleiner. Blauwe vinvissen worden ongeveer 30 meter lang en kunnen 180 ton wegen. Ze worden tachtig jaar oud. Begin deze eeuw waren deze reuzen nog met zo'n 200.000. Intensieve walvisvaart vanaf 1930 reduceerde dit aantal tot een duizendtal. Met andere woorden, de blauwe vinvis is bijna uitgestorven (uitgemoord is een beter woord).

Berichten: 168

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

da_renzo schreef:De blauwe vinvis (Blue whale / Balaenoptera musculus) is het grootste dier dat op onze planeet vertoeft. Meer nog, een groter dier heeft hier nooit geleefd.

Zelfs de grootste dinosaurus was kleiner. Blauwe vinvissen worden ongeveer 30 meter lang en kunnen 180 ton wegen. Ze worden tachtig jaar oud. Begin deze eeuw waren deze reuzen nog met zo'n 200.000. Intensieve walvisvaart vanaf 1930 reduceerde dit aantal tot een duizendtal. Met andere woorden, de blauwe vinvis is bijna uitgestorven (uitgemoord is een beter woord).
Indien de Argentinosaurus geschat wordt op 35 - 45 meter vrees ik dat de Blauwe vinvis toch iets kleiner is (tot 34). Maar iik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn. En de schatting is inderdaad een extrapollatie van gegevens uit gevonden beenderen.

meer info op deze toch wel redelijk serieuze dino website

http://dinosauricon.com/genera/argentinosaurus.html

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Ik hoor iedereen hier nu wel zo leuk over 'grootste dier' spreken, maar wat wordt er verstaan onder 'groot'? is dit lengte of gewicht? Deze worden steeds door elkaar gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Ik las onlangs dat het grootste dier allertijden de leedsychtys is (leefde van 165-155 miljoen jaar geleden) en werd 27 meter lang en soms nog langer (blz. 91 van het boek Zeemonsters, van Nigel Marven en Jasper James). Vervolgens las ik dat de blauwe vinvis het grootste dier allertijden is, met ongeveer 40 meter; dat staat op een aantal internetsites. Weet iemand of er grotere dieren zijn (geweest)?
Ik heb op een site gezien dat seismosaurus samen met surpersaurus (40-50)m het grootste dier was dat ooit op aarde heeft geleefd.

Berichten: 168

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

René22 schreef:Ik las onlangs dat het grootste dier allertijden de leedsychtys is (leefde van 165-155 miljoen jaar geleden) en werd 27 meter lang en soms nog langer (blz. 91 van het boek Zeemonsters, van Nigel Marven en Jasper James). Vervolgens las ik dat de blauwe vinvis het grootste dier allertijden is, met ongeveer 40 meter; dat staat op een aantal internetsites. Weet iemand of er grotere dieren zijn (geweest)?
Ik heb op een site gezien dat seismosaurus samen met surpersaurus (40-50)m het grootste dier was dat ooit op aarde heeft geleefd.


Het probleem is dat ze hiervan nog nooit een volledig skelet hebben gevonden en ze deze schattingen maken op vergelijking met complete skeletten van kleinere individuen.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

ik las dat een seismosaurus tot 52 meter lang werd en daarmee dus het grootste dier ooit moet zijn (naast de blauwe vinvis). Zeker het grootste landdier

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: grootste dier dat ooit heeft geleefd?

Er kan geen dier op land groter zijn dan de blauwe vinvis, het zou namelijk instorten onder zijn eigen gewicht. Ik vind het grootste dier, het zwaarste dier.

Reageer