Baarmoederhalskanker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 3

Baarmoederhalskanker

Hallo,

Ben hier voor mijn vriendin. Bij haar is baarmoederhalskanker geconstateerd.

Er zijn hapjes uit weefsel gehaald. Al zo'n anderhalve week geleden.

En afgelopen maandag, is er onder lichte verdoving, een plak van betreffende afgehaald.

Ook op kweek gezet. Er werd medegedeeld, dat de hapjes niet gebruikelijk structuur gaf.

Het is een structuur die niet veel voorkomt.

Hopelijk, vinden ze met die plak meer. a.s. Dinsdag hoort ze meer.

Snap t niet meer. Bestaan er dan meerdere vormen van baarmoederhalskanker ?

Bestaat er dan een ziekte die op deze lijkt ?

Ze heeft altijd niet gebruikelijke dingen. Nu ook weer. Ze heeft ook ET oftewel Essentiele Trombocytose.

Ook een zeldzame bloedziekte. Misschien heeft dit hier ook verband mee ??

gr. yeswvm

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Baarmoederhalskanker

Je mag hier geen persoonlijke vragen stellen, omdat wij (nouja, de meesten van ons) geen medische artsen zijn, en dus wel vanalles kunnen roepen maar je weet nooit wie het zegt dus medisch advies mag niet (en dat lijkt me logisch.)

Ik zal daarom alleen antwoord geven op je algemene vragen over baarmoederhalskanker,
Bestaan er dan meerdere vormen van baarmoederhalskanker ?
van wikipedia:
Baarmoederhalskanker of cervixcarcinoom is een van de weinige vormen van kanker die in vrijwel alle gevallen veroorzaakt wordt door een virus, te weten HPV (Humaan papillomavirus). Er zijn meer dan 100 soorten van het virus. De types HPV 16 en HPV 18 veroorzaken 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker.(...)Hierdoor worden er twee genen vooral beïnvloed: p53 gen en het pRb gen. Deze twee genen, tumorsuppressorgenen, onderdrukken normaal gesproken de celdeling.
Je kunt je voorstellen dat als er meer dan 100 soorten virussen zijn die het veroorzaakt, dat ook tot gevolg heeft dat er meerdere subsoorten van de ziekte bestaan. Daarbij bestaan er ook verschillende gradaties van hoe ver de cellen atypisch zijn (pap I -papV) of de kanker al gevorderd is (Stadium I-IV)

Voor verdere info zou ik gewoon flink wat bij elkaar googlen, de meer gebruikte medische term is cervixkanker/cervixcarcinoom. Maar pas op, je vind de vreemdste dingen en zelf ben je ook geen arts, dus kun je niet goed beoordelen in hoeverre alles wat je op internet vind voor je vriendin geldt, dus overleg rustig al je vragen met je arts.

Ik denk zelf niet dat ET er iets mee te maken heeft, maar nogmaals, ik ben geen arts, dat soort dingen moet je aan je artsen vragen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 3

Re: Baarmoederhalskanker

Hallo,

Bedankt in ieder geval, dat je de moeite genomen hebt om toch wat te kunnen antwoorden.

gr. yeswvm

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Baarmoederhalskanker

yeswvm schreef:Snap t niet meer. Bestaan er dan meerdere vormen van baarmoederhalskanker ?

Bestaat er dan een ziekte die op deze lijkt ?

Ze heeft altijd niet gebruikelijke dingen. Nu ook weer. Ze heeft ook ET oftewel Essentiele Trombocytose.

Ook een zeldzame bloedziekte. Misschien heeft dit hier ook verband mee ??
Allereerst wens ik je vriendin veel sterkte toe.

Er bestaan wel degelijk meerdere 'vormen' van baarmoederhalskanker, niet zozeer door de verschillende

HPV-varianten die geassocieerd worden met cervixcarcinoom, alswel het type cel waar de kanker vanuit gaat.

Dit komt omdat kanker een woekering is van cellen, ongeacht de precieze oorzaak. Zo zal bijvoorbeeld een aantal HPV-varianten meer effect hebben op tumorsupressorgenen (genen die apoptose induceren, ofwel genen die geprogammeerde celdood induceren; een nobel mechanisme dat 'verkeerde' cellen expres dood laat gaan), terwijl andere HPV-varianten meer hun invloed uitoefenen op (proto-)oncogenen. Echter, het resultaat blijft hetzelfde:

een woekering van cellen. Welk type cel bepaalt dus welke kanker(vorm) het is.

Zo zijn de meeste cervixcarcinomen zogenaamde plaveiselcelcarcinomen, ofwel kanker van epitheelcellen.

Echter, adenocarcinomen van de cervic komen ook geregeld voor. Zo heb je ook andere cellen die in de cervix kunnen woekeren, terwijl je het eigenlijk niet verwacht.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Baarmoederhalskanker

misschien aan de huisarts vragen?

Berichten: 3

Re: Baarmoederhalskanker

misschien aan de huisarts vragen?
Inmiddels is baarmoeder verwijderd.

Bleken geen uitzaaiingen te zijn.

Gelukkig.......

Weet wel dat ET een grote rol speelt in je lichaam bij herstellen en verwerken van lichamelijke dingen.

Want ze is nog steeds bezig met wond, had na operatie 2x abces van binnen.

Ik had dit topic geopend, omdat alles nog zo in het stadium met ?? was. Bang, voor wat ze nu weer zou moeten meemaken.

Bedankt voor het reageren.

gr. yeswvm

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Baarmoederhalskanker

Zoals eerder ook al aangegeven is het niet toegestaan hier persoonlijke medische vragen te stellen. daarom ook een slotje.
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten