Stookolie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Stookolie

Goeiedag,

Voor mijn eindwerk moet ik onder andere bespreken hoe de verbranding van stookolie in zijn werk gaat.

Wat ik nu zoek is de reactie vergelijking van stookolie met 15-25 C-atomen.

Want nu loop ik een beetje te zoeken op het net en het enige dat ik vind is dit voorbeeld van benzine.

Bvb voor benzine (mengsel van vooral C7 - C8 - ketens) wordt dit :



C7H16 + 11O2 = 7CO2 + 8H2O



2C8H18 + 25O2 => 16CO2 + 18H2O

Dit zijn C7-C8 ketens maar ik zoek die dus van 15-25 C ketens.

Alvast bedankt! (als het mogelijk is een volledige verbranding en onvolledige verbranding).

~ Gz

Berichten: 12.262

Re: Stookolie

Voor onvertakte alkanen zonder dubbele bindingen en dergelijke werkt dat gewoon analoog:

C20H42 + 41 O2 -> 20 CO2 + 21 H2O

of, algemener

C(n)H(2n+2) + (2n+1) O2 -> (n) CO2 + (n+1) H2O

Onvolledige verbranding is lastiger aangezien de mate waarin dat gebeurd verschilt, en daarmee ook de reactieproducten. Je zou wel kunnen uitrekenen wat de reacties zijn als CO ipv CO2 ontstaat, maar in hoeverre dat een beeld van de werkelijkheid geeft durf ik niet te zeggen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stookolie

Dat is ervan uitgaande dat benzine en stookolie alleen uit alkanen bestaan. In werkelijkheid is dat niet zo.

Benzine is een mengsel van vele molekulen van C4 tot C12 waaronder heel wat aromaten, naftenen en vaak ook olefinen (alkenen). Daardoor bevat het minder waterstof dan een mengsel van zuivere alkanen.

Benzine is dan ook meer iets van CnH1,9n of zo men wil gemiddeld iets van: C7,5H14

Zware stookolie bevat naast alkanen, aromaten en naftenen ook nog polycyclische molekulen. Daardoor is het waterstofgehalte nog lager, zeg: CnH1,7n maar dit verschilt nogal van de afkomst van de stookolie (soort aardolie en soort raffinaderij). Bovendien bevat zware stookolie gewoonlijk 1massa% zwavel maar soms wel 3 of meer % zwavel (voor internationale scheepvaart buiten territoriale wateren).

Stookolie bevat meer dan 15 - 25 C-atomen, tenzij topicstarter huisbrandolie bedoelt wat in feite een soort van slechte diesel is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Stookolie

Bovenstaande klopt zeker, al is de C/H/S verhouding iets dat vaak gewoon empirisch gesteld wordt zonder extact te onderzoeken welke moleculen in welke verhouding aanwezig zijn.

Voor praktisch rekenwerk aan benzine is CH2 een aardige benadering, waarbij de -CH3 aan de 'eindjes' redelijk compenseert voor aromaten en dergelijke.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Stookolie

Ja, ik bedoel wel degelijk de huisbrandolie :D

Alvast bedankt voor de voorlopige antwoorden!

Reageer