Springen naar inhoud

Vraag ivm stelling

• Log in om te kunnen reageren

Wulfio

Wulfio

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 14:32

Ik mijn cursus staat deze stelling vermeld:

- Alle planten onttrekken CO2 aan de lucht en geven er O2 aan af.

Je moet deze stellingen bevestigen, weerlegen, staven of corrigeren ..

Weet iemand het antwoord hierop ?

Ook bij deze stelling.

- De bladeren van de groene beuk zijn niet groen, ze kunnen dus niet aan fotosynthese doen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 14:57

Wat denk je zelf? Het is namelijk beter om eerst zelf te zeggen wat je denkt en waarom je dat denkt. Vervolgens kunnen wij je - indien nodig - bijsturen. We zouden je namelijk wel gewoonweg een antwoord kunnen geven, maar daar leer je niet zoveel van.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Wulfio

Wulfio

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 16:12

Ik mijn cursus staat deze stelling vermeld:

- Alle planten onttrekken CO2 aan de lucht en geven er O2 aan af.

Je moet deze stellingen bevestigen, weerlegen, staven of corrigeren ..

Weet iemand het antwoord hierop ?

Ook bij deze stelling.

- De bladeren van de groene beuk zijn niet groen, ze kunnen dus niet aan fotosynthese doen

De algemene reactie van fotosynthese is: 6CO2 + 12 H2O -> C6H12O6 ( glucose ) + 6 O2 + 2 H2O
daarom denk ik dat de eerste stelling waar is ..
Maar het antwoordt "alle" planten vind ik zo gevaarlijk ..
Dus misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

Bij de 2e stelling,
planten hebben pigment nodig om licht op te nemen om zo aan fotosynthese te kunnen doen.
je hebt verschillende soorten pigmenten ( chlorofyl a, chlorofyl b, carotenoiden, .. )

Bvb: chlorofyl a ( lichtgroen ) absorbeert alle kleuren behalve groen ..

Aangezien de bladeren van de groene beuk niet groen zijn absorberen ze geen groenlicht en kunnen ze niet aan fotosynthese doen. Klopt dit ??

Iemand die me kan bijsturen zou ik heel dankbaar zijn !

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 16:20

De bladeren van de groene beuk zijn wel groen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 16:31

[quote name='Wulfio' post='439090' date='14 August 2008, 17:12']Maar het antwoordt "alle" planten vind ik zo gevaarlijk ..[/quote]
En terecht. In de biologiewereld zijn er altijd wel vieze uitzonderinkjes die je makkelijk over het hoofd ziet. Ik neem aan dat we, wanneer we over planten spreken, alle soorten uit het rijk der Plantae bedoelen en niet enkel de zgn. hogere planten (Embryophyta).

Om kort te gaan: er zijn inderdaad planten die alle chlorofyl missen en als parasieten aan hun voedingsstoffen komen. Denk bijvoorbeeld aan de Bericht bekijken
Aangezien de bladeren van de groene beuk niet groen zijn absorberen ze geen groenlicht en kunnen ze niet aan fotosynthese doen. Klopt dit ??[/quote]
Bij mijn weten zijn de bladeren van de groene beuk (Fagus sylvatica) wel degelijk groen. Trek zelf uw conclusies.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Wulfio

Wulfio

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 16:36

Srry het moest zijn, de bladeren van de bruine beuk ..

Wulfio

Wulfio

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 09:01

Niemand die me kan helpen?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 18:14

Niemand die me kan helpen?

Ongeduld is nergens voor nodig en bovendien wordt bumping (= het extra onder de aandacht brengen van je topic m.b.v. een inhoudloos bericht) niet getolereerd op dit forum (zie ook de regels).

Maar om terug te komen op je vraag: ik dacht dat ik je al genoeg geholpen had.

Wat betreft de bruine of rode beuk (Fagus sylvatica purpurea): zoek eens uit wat voor die bruinrode kleur zorgt.

Veranderd door Klintersaas, 16 augustus 2008 - 18:16

Wulfio

Wulfio

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 21:58

Mijn vraag is nu: kunnen planten die geen groene bladeren hebben ( bruin bvb ) toch aan fotosynthese doen?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 23:38

Paar tellen zoekwerk en:

The leaves of copper Beech (Fagus sylvatica var purpurea) have chlorophyll for photosynthesis, but pigments of other colours, such as the red pigment anthocyanin, mask the green colour. The plant’s ability to produce a greater than normal quantity of anthocyanin is hereditary.

Though these other pigments may have some function in the species, probably helping to protect the chlorophyll from ultraviolet light, they tend to reduce the ability of the plant to photosynthesise. For this reason, copper beech trees normally survive best in cultivation.

(http://www.plantscie...d=23&imageId=78)

Kort gezegd: de bladeren bevatten ook chlorofyl, maar de groene kleur wordt gemaskeerd door een grotere concentratie aan andere pigmenten.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Wulfio

Wulfio

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 15:32

Paar tellen zoekwerk en:

(http://www.plantscie...d=23&imageId=78)

Kort gezegd: de bladeren bevatten ook chlorofyl, maar de groene kleur wordt gemaskeerd door een grotere concentratie aan andere pigmenten.

Dus het antwoord is ja op mijn vraag ?

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 15:37

Ja

Veranderd door Jona444, 17 augustus 2008 - 15:38

Its supercalifragilisticexpialidocious!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures