Afnemende meeropbrengst...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 182

Afnemende meeropbrengst...

Voor zover de zoekfunctie en ik weten, is dit onderwerp nog niet gestart. Vandaar:

Wat vinden jullie van de verhouding tussen miljardeninvesteringen in wetenschappelijke projecten enerzijds en de waarde van hun uitkomsten anderzijds?

Soms komt er bijvoorbeeld een project voorbij - laten we zeggen de deeltjesversneller. Hier en daar hoor je reacties als ''leuk, maar wat heeft dat met mijn dagelijks leven te maken? Of met de armoede en ongelijkheid in ontwikkelingslanden?''. Ik heb het idee dat die reacties voornamelijk komen van omstanders van de wetenschap. Daarom ben ik benieuwd naar de andere kant van het verhaal: hoe zien jullie wetenschappers en aanhang deze verhouding?

Ik noemde dit topic 'afnemende meeropbrengst' naar de wet van de afnemende meeropbrengst uit de economie. Enigszins aangepast leent deze wet zich ook voor bijv. investeringen in de wetenschap. Er volgt dan een aantal interessante morele/ethische/praktische vragen. Hoever kunnen we de verhouding tussen kosten en baten rekken? Kunnen we deze verhouding eigenlijk wel op voorhand aangeven? Komt er een punt waarop de balans zoek raakt?

Zelf weet ik niet goed wat ik van sommige verhoudingen moet denken. Zo ben ik aardig bevooroordeeld door hoe benieuwd ik ben naar de uitkomst van een onderzoek. Verder denk ik dat veel onderzoek uiteindelijk weldegelijk praktisch relevant is, maar dat het voor omstanders moeilijk is om dit op voorhand in te schatten (en niet alleen voor omstanders).

Wat denken jullie? Het mag om zowel een concrete onderneming als om de wetenschap op zichzelf gaan.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 954

Re: Afnemende meeropbrengst...

Hoi Snow White,

Op zich vind ik het natuurlijk een interessante kwestie, zelf ben ik intussen 10 jaar werkzaam in de wetenschap en de vraag naar nut ben ik geregeld tegengekomen. Mijn antwoord is dan eigenlijk wel heel erg relativerend, wat voor nut heeft het een bedrijf te besturen of een land of een lied te schrijven of in bed te blijven liggen? Je kunt altijd het antwoord geven dat het geen enkele zin heeft. Je kunt echter ook zeggen dat het een enorme waarde heeft, het geeft je leven zin, het schenkt te plezier, je leert er wat van, je maakt er andere mensen gelukkig mee. Fantastisch.

Overigens zou ik geslaagde wetenschap niet in termen van afnemende meeropbrengst maar in juist in termen van toenemende meeropbrengsten willen gieten (jawel, de situatie die volgens hardcore economen niet zouden mogen voorkomen maar door mensen als Arthur W. Brian goed op de kaart gezet), waarbij een investering in wetenschap niet afneemt in waarde maar juist tot enorme extra opbrengsten leidt.

Reageer