Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Maximale snelheid in een bocht ?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

2997924585

    2997924585


  • >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 12:57

Stel je hebt een auto van 800 kg die met een snelheid rijdt van 20 m/s en een bocht nadert waarvan de straal 200 m is.

Fmpz = 1,6 kN

Maar ik wil weten met welke (maximale) snelheid de auto de bocht kan nemen om niet eruit te vliegen. Maar wat is de tegengestelde kracht dan ?En hoe bereken ik die ?

Dus dit wil ik hebben:

Ik heb een bocht van x meter , een auto met een x massa, dus je kan de bocht met x m/s nemen.

Kan iemand me AUBBBBB hierbij helpen, ik zou je echt dankbaar zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Syd

    Syd


  • >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2005 - 13:18

De tegengestelde kracht is de wrijvingskracht. Deze wordt gegeven door de normaal-kracht te vermenigvuldigen met een de statische-wrijcings-constante. Die is afhankelijk van de ondergrond (of die nat of droog is, ed).

Als de wrijvingskracht groter is dan de middelpuntzoekende kracht, blijft het voertuig in de baan, als de Fmpz groter is, vliegt het voertuig uit de bocht.

#3

2997924585

    2997924585


  • >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 13:24

De tegengestelde kracht is de wrijvingskracht. Deze wordt gegeven door de normaal-kracht te vermenigvuldigen met een de statische-wrijcings-constante. Die is afhankelijk van de ondergrond (of die nat of droog is, ed).

Als de wrijvingskracht groter is dan de middelpuntzoekende kracht, blijft het voertuig in de baan, als de Fmpz groter is, vliegt het voertuig uit de bocht.


Ik wil het slechts weten voor een droge grond.

Kan je met een formule en een constante en evt. dan een aanvullend voorbeeld komen ?

echt superbedankt!

Edit: Dus nu hebben we al: Fn = Fz = 7848 N

dus 7848 x Cw (die ik hopelijk van jou krijg) ?

#4

Syd

    Syd


  • >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2005 - 13:50

Ik wil het slechts weten voor een droge grond.

Kan je met een formule en een constante en evt. dan een aanvullend voorbeeld komen ?

Edit: Dus nu hebben we al: Fn = Fz = 7848 N

dus 7848 x Cw  (die ik hopelijk van jou krijg) ?


Fn=mg
Fw (wrijvingskracht)= mu.gif x Fn
Voor die mu.gif moet je weten wat voor ondergrond het is. Hoe je daar achter komt weet ik niet precies. Gangbare waarde voor mu.gif is 0,6 voor droge grond.

Dan moet Fmpz gelijk zijn aan Fw

dus: mu.gif x Fn = m x v2/r

Oplossen voor v:
v= :shock:(g x r x mu.gif)

#5

2997924585

    2997924585


  • >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 19:35

Ik wil het slechts weten voor een droge grond.

Kan je met een formule en een constante en evt. dan een aanvullend voorbeeld komen ?

Edit: Dus nu hebben we al: Fn = Fz = 7848 N

dus 7848 x Cw  (die ik hopelijk van jou krijg) ?


Fn=mg
Fw (wrijvingskracht)= mu.gif x Fn
Voor die mu.gif moet je weten wat voor ondergrond het is. Hoe je daar achter komt weet ik niet precies. Gangbare waarde voor mu.gif is 0,6 voor droge grond.

Dan moet Fmpz gelijk zijn aan Fw

dus: mu.gif x Fn = m x v2/r

Oplossen voor v:
v= :shock:(g x r x mu.gif)


HELD! ;)

#6

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 15:39

Even ter aanvulling:

De wrijvingscoefficient van een band ligt wel wat hoger dan 0,6. Komt al snel tegen bij 0,8-0,9 aan te liggen. Tevens is deze afhankelijk van de hoeveelheid slip die de band heeft. Bij ca 15% slip is de wrijvingscoefficient meestal maximaal. Wil je dus zo hard mogelijk door een bocht, moet je ervoor zorgen dat je rond die 15% slip zit.

Verder is de gegeven berekening een grote vereenvoudiging van wat er werkelijk gebeurd met de auto, en de uitkomst zal onrealistisch hoog zijn (in principe gewoon fout). Het is namelijk niet zo dat de wrijvingskracht naar het middenpunt (van de cirkelbaan) gericht is, maar meer naar achteren. De wrijvingskracht is dus op te delen in een deel wat naar het midden toe wijst wat je in de cirkelbaan houdt en een deel wat naar achteren wijst wat de auto dus afremt.

Naarmate je harder de bocht ingaat zal de auto steeds meer een hoek maken met de cirkelbaan (hij komt dus dwars te staan, het zogenaamde driften), hierdoor worden er meer wrijvingskrachten gegenereerd maar wel zal een steeds groter gedeelte naar achteren gericht zijn (dus harder de bocht in betekent meer gas geven om dezelfde snelheid te houden). Bij maximale snelheid zal al een behoorlijk groot deel van de wrijvingskrachten (die maximaal F=u.m.g kunnen bedragen) naar achteren zijn gericht, dit dus ten koste van de krachten die naar het middelpunt zijn gericht. Daardoor ligt de maximale snelheid lager dan de hier gegeven berekening. De berekeningen voor zoín modellen zijn niet super moeilijk maar voeren misschien wel in dit geval te ver door. Maar het is maar dat je het weet.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures